Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 17 t.o.v. 18  (gelezen 1656 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
17 t.o.v. 18
« Gepost op: 07-03-2009, 10:43 »
hallo
In een speurtocht naar noppen banden blijkt dat
het aanbod daar voornamelijk uit 18 inch banden
bestaat en dat er maar heel weinig te krijgen is in 17 inch
 
vandaar 2 vragen
 
1 wat is het voordeel van 18 tov 17
2 tegen welke problemen loop ik bijv tegen aan
  als ik bijv een 18 inch honda xr velg in zou willen
  bouwen in een honda dominator
 
mvgr rene

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2009, 11:34 »
In aanvulling op bovenstaande vragen, waarom worden bij de meeste allroad's wel een 21" voorwiel gemonteerd maar wordt voor de achterkant voor een 'normaal' 17" gekozen?

Een Tenere rijder is al aan het meten geweest, maar een 18" gaat waarschijnlijk niet passen op een XT660Z.
Gevallen? Nee hoor, gewoon maximaal afgeschuind ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2009, 11:56 »
Harcore offroad/enduro ga je met je Tenere denk ik toch niet rijden. Dan heb je bij 17" oa een TKC80, T63 en Trackmaster 2. Dat zijn banden die brengen je met gemak daar waar jij waarschijnlijk toch niet verder wil. En ze doen het nog leuk op de weg ook. Niet verder piekeren over je wielmaat lijkt mij.
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2009, 12:02 »
Harcore offroad/enduro ga je met je Tenere denk ik toch niet rijden. Dan heb je bij 17" oa een TKC80, T63 en Trackmaster 2. Dat zijn banden die brengen je met gemak daar waar jij waarschijnlijk toch niet verder wil. En ze doen het nog leuk op de weg ook. Niet verder piekeren over je wielmaat lijkt mij.

Ik pieker niet, maar ben wel nieuwsgierig. Ik heb al eerder naar een antwoord gezocht maar niet gevonden. Daarom maar ook in dit draadje ingestapt. Bandenkeuze is groot genoeg. Het valt me gewoon op als ik naast een KTM LC4 Adventure sta.

(en ja, ik weet dat die meer Hard-core is dan mijn lieve Tenere. Ik vind ze trouwens allebei errug mooi!)

Gevallen? Nee hoor, gewoon maximaal afgeschuind ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2009, 13:46 »
in mijn geval gaat het niet over de tenere maar over mijn dominator.
daar rijd ik alleen maar offroad mee, wel niet op de crossbaan maar
wel heel veel in mul zand.
normaal rijd ik met stonemaster achter, maar ik wel es wat anders proberen.
helaas is er dus niet veel keus.
toch blijft de vraag ook waarom 18 ipv 17?
RENE

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2009, 14:14 »
bij een dominator zitten er rubbers in het achterwiel om transmissie schokken te dempen. een xr heeft dit niet. dus is de xr naaf smaller dan de nx naaf.
als je dat echt wil dan zul je het beste je nx naaf in je xr velgbed kunnen spaken en waarschijnlijk kun je op m-f je xr naaf met 17" velg wel kwijt.

oh ja vraag 1: omdat je dan een grotere bandenkeus hebt

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2009, 18:54 »
En ter aanvulling: (citaat van DaBit in antwoord aan mij op dezelfde opmerking)
 
""..als er maar een 21" voorwiel op zit. Trackmaster is in 17" te krijgen, Unicross is in 17" te krijgen, Stonemaster is in 17" te krijgen, T63 is in 17" te krijgen, etc..."
 
18" is dacht ik met band en al niet dramatisch veel groter dan 17, die een 80-serie band heeft en 18 een 70-serie. Geloof ik...
 

 
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2009, 19:01 »
en toch blijf ik nog ff drammen.
waarom zijn de enduro s en de crossers zonder uitzondering
voorzien van een 18 inch en is een allroad voorzien van eeen 17 inch wiel.
 
wat is dan het specifieke voordeel, en nou niet weer het antwoord dat daar
meer noppenbanden voor zijn want dat is dus een voortvloeisel uit....
 
mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2009, 19:10 »
Met een groete wiel kom je gemakkelijker over een obstakel heen dan met een kleiner wiel
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2009, 21:27 »
Dan moet het wiel ook wel groter zijn. En volgens mij scheelt het maar weinig in totale diameter (velg plus band) of je nu een 17" of 18" achterwiel hebt. Zo'n 18" velg is meestal ook smaller wat de band minder hoog maakt.

Dat zou de reden trouwens kunnen zijn (maar ik weet het ook niet). Vanwege de smalle band (snijd beter in losse ondergrond) neemt de hoogte af, dus moet de velgdiameter groter om toch een enigzins acceptabele totaaldiameter te halen.

Wat die wielmaat betreft: met 17" kom je d'r nog goed vanaf. Ik heb er een 19" YZ-wiel inzitten achter, en da's pas echt een pestmaat. Een Pirelli MT-21 is zo'n beetje de minst agressieve band die ik erop kan leggen.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: 17 t.o.v. 18
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2009, 23:25 »
Tsja.. kan ook zijn dat een 17 kleiner.. dus sterker is.. omdat die motoren een flink klapje zwaarder zijn?
 
Maja.. een Domi heeft ook 17.. ::)
 
Weenie.. :'(
Avonturier!