Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Brommer importeren: tips en tricks?  (gelezen 6623 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Brommer importeren: tips en tricks?
« Gepost op: 19-04-2006, 15:34 »
Het ziet er naar uit dat wij een brommertje gaan importeren.

Wie o wie heeft ervaring hiermee en mag ik even lastig vallen voor tips en tricks (dat ik straks niet met de verkeerde/onvolledige papieren bij de RDW sta zeg maar....)

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #1 Gepost op: 19-04-2006, 15:44 »
Corne,

op motor-forum.nl is een duidelijke beschrijving te vinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #2 Gepost op: 19-04-2006, 16:15 »
Hoi Corne,

Ik heb zelf vanuit Duitsland een Twin geimporteerd, dit ging alles zonder problemen mede omdat eigenlijk alles standaard was.
De twin is van '98 dit betekende dat ik geen Conformiteits verklaring nodig had (CVO) modellen na ik geloof 99 hebben dit wel nodig.

Dit kan een duur grapje zijn als het niet bij de motor zit, dan  moet je hem aanvragen bij de importeur die hier woekerprijzen voor rekenen.

Bij mij ging het dus erg gemakkelijk. (Op kenteken bewijs staat alleen bij type RD07 en geen Africa Twin) heeft met de CVO te maken.
Kan me voorstellen dat een geplukte enduro wat lastiger is om in te voeren (Knipperlichten enz.)

Wordt het een KLX 300???
(Heb ik ergens in Belgie zien staan)


Groet Maarten

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #3 Gepost op: 19-04-2006, 18:09 »
Arjen heeft die F650 van Paulien uit Dld geimporteerd
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2006, 19:28 »
Duidelijke uitleg!

Iemand enig idee hoe een CVO in het duits heet?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2006, 19:43 »
Nee Corne, daar ben ik ook nooit achter gekomen (CVO in het duits

in Duitsland is ie er nogal eens niet bij, omdat ze daar de Fahrzeugbrief hebben, die welliswaar geen vervanging van de CVO is, maar wel een duidelijk document is dan wat we in nederland hebben.

op
http://www.vwe.nl/import/
vind je vrij veel info. De importservice is stopgezet, maar de meeste regels etc kloppen nog wel.

hier vind je ook nog een stukje: (wel oud, maar nog hartsikke juist)
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/13804?highlight=importeren

Uit welingelichte bronnen heb ik vernomen dat de BPM tabelaanpassing in Juni dit jaar, voorlopig vooruit geschoven is en dus niet door gaat. Dat scheelt je weer!
Verder zeggen ze bij de RDW dat je het dichtsbijzijnde keuringsstation moet nemen, in de praktijk heb je echter zelf de vrijheid om te kiezen. Den Bosch zou bijv gewoon minder wachttijd kunnen hebben dan Lelystad. Oja, en de afspraak die je bij ze maakt, is vrijblijvend, dus die kan je van te voren maken... gaat de koop niet door, zeg je het gewoon af!
(scheelt tijd, wachttijden kunnen namelijk oplopen tot 2 a 3 maanden)

grts



Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2006, 20:03 »
De site van de RDW doet een beetje vaag over de CVO. Er staat dat ze die 'eventueel' nodig hebben. Heb ik dat nu wel of niet nodig?

Van het noppenforum:
Zoals al eerder vermeld is, maar ik herhaal het nog maar een keer, worden de crossers eerst in Belgie of Duitsland op tenteken gezet en dan weer in Nederland omgezet naar Nederlands kenteken. Je moet daarvoor een adres in Belgie of Duitsland hebben. Dit wordt gedaan omdat in Nederland een voertuig zonder Certificaat niet door een particulier of eenmalig gekeurd kan worden (ja, kan wel maar dat kost heel, heel veel geld). Maar vanwege Europese regelgeving moet de Nederlands staat een voertuig dat is toegelaten in enig ander land van de Europese Unie ook in Nederland toelaten op de weg.

Deze hele toestand met dat Certificaat is verzonnen in de tijd dat er veel motoren uit Amerika geimporteert werden, dat wilde men onmogelijk maken. En dat is ook gelukt.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2006, 20:05 »

op
http://www.vwe.nl/import/
hier vind je ook nog een stukje: (wel oud, maar nog hartsikke juist)
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/13804?highlight=importeren




Had beide sites inderdaad gevonden...

Enig idee waar ik uit kan vinden of er een typegoedkeuring bestaat voor de brommer die ik wil importeren?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2006, 22:35 »
Nee, wat wil je importeren :))) ik ben helemaaaal niet nieuwsgierig :-)

Maar euhm: De CVO (voor motoren na ergens '99 dus) garandeerd nou juist dat binnen de EEG landen GEEN aparte typegoedkeuringen meer nodig zijn. m.a.w.: Als ie in duitsland verkocht is en op de weg is geweest (zonder speciale Einzelzulassung), dan mag ie dat in Nl ook! De RDW keuring is dus onzin, anders dan dat ze kunnen checken of de motor nog voldoet aan de originele staat (zoals ie destijds is afgeleverd: E-keur lampen, originele uitlaat/niet te veel herrie) en of ie geen veiligheidsgebreken heeft.

typegoedkeuring bestaat dus eigenlijk niet meer per land!, maar alleen voor de EEG.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2006, 23:10 »
Rustig, rustig, rustig......

Een keuring is het al lang niet meer! Dat jullie het zo noemen.... ja, daar kan ik niets aan doen!( dat neemt niet weg dat de fiets toch afgekeurd kan worden..., alle in het oog springende gebreken worden gewoon meegenomen in het eind oordeel >:( )

Maar ter zake:

Als de fiets uit BRD komt zorg dan in iedergeval dat je de Fahrzeugbrief meekrijgt ( moet wel bij de RDW worden ingenomen!), op die Fahrzeugbrief staan alle benodigde gegevens die ze voor de inschrijving   :D nodig hebben. Het lediggewicht moet in opdracht van het ministerie van financieen terplekke worden bepaald als er geen CVO bij aanwezig is ( dus aan wegen en die weegkosten zit je vast!)
De gegevens van de Fahrzeugbrief worden 1:1 overgenomen ( dus ook typebenaming, deze kan zeer sterk afwijken van wat er "via" de CVO op het kenteken komt) dus ook alle eventuele beperkingen die er op kunnen staan!.......

Het mooiste ( vind ik althans) is en blijft toch een CVO of een VVO (verklaring van overeenstemming afgegeven door fabrikant of zijn gemachtigd importeur), alle gegevens worden dan uit een database opgehaald en het kenteken word daarmee al voor 80% ingevuld zoals in de Europeesche typegoedkeuring beschreven staat.

Succes! :-X
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2006, 23:12 »
sorry, foutje dit berichtje.... :P
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2006, 16:49 »
Goed, ff met de RDW gebeld.

Die roepen dat het een brommer die in D-land is goedgekeurd en is toegelaten op de weg, ook in NL gewoon op kenteken komt. Ze zeggen dat er geen COC nodig is?  Nu weet ik het echt niet meer...

@desert rat: Uit jouw verhaal maak ik ook op dat een COC niet noodzakelijk is (wel handig), klopt dat?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2006, 19:22 »
Desertrat = RDW ?? :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2006, 20:03 »
Desertrat = RDW ?? :-X

Net PBtje gestuurd...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Brommer importeren: tips en tricks?
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2006, 22:14 »
Desertrat = RDW ?? :-X

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST ;) ;D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!