Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wanneer is een accu 'versleten"?  (gelezen 9878 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Wanneer is een accu 'versleten"?
« Gepost op: 16-10-2005, 22:15 »
Zomaar ff een vraag,

Wanneer is een accu nou eigenlijk versleten? Hoe Volt moet-ie 'overhouden' bij het starten? Hoe lang moetie 12V vast kunnen houden als de motor stil staat? Hoe Volts moet-ie hebben nadat je een ritje gereden hebt?

 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2005, 22:24 »
Hoi Corne,

Jeetje, wat een moeilijke vraag.

Dat kun je volgens mij pas echt bepalen als een paar laad/ontlaad cycli gaat doen, en meet hoelang de accu een bepaalde ontlaadstroom kan leveren. Ik geloof dat een moderne Optimate zulke grappen kan uithalen. Die meet ook hoeveel stroom je accu accepteert bij een vooraf ingestede laadspanning bijvoorbeeld. In de praktijk ga ik tot vervanging over wanneer de accu na een week of drie stilstand al niet meer in staat is de motor te starten (maar goed, dan moet je hem dus wel minimaal drie weken niet aanraken....).

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #2 Gepost op: 17-10-2005, 00:37 »
ff bij de garage langs gaan
daar hebben ze zo'n ding waarmee ze de spannig onder belasting kunnen meten -> zakt de spanning beneden een bepaald niveau? -> accu vervangen

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2005, 07:16 »
Moet je niet bij een autogarage langs gaan, die testers zijn gemaakt vor accu's met een veel grotere capaciteit. Een motoraccu vind die dingen niet echt fijn ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #4 Gepost op: 17-10-2005, 11:15 »
zakt de spanning beneden een bepaald niveau? -> accu vervangen

Precies, maar dat kan ik zelf meten, hoef ik alleen het niveau nog te weten, bijvoorbeeld bij het starten...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #5 Gepost op: 17-10-2005, 11:50 »
Precies, maar dat kan ik zelf meten, hoef ik alleen het niveau nog te weten, bijvoorbeeld bij het starten...
het starten is denk ik een te grootte belasting
je moet denk ik eerder denken aan een belasting ter grootte  de uur capaciteit ofzo
maar dat weet ik niet zeker

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #6 Gepost op: 17-10-2005, 23:20 »
Hij is versleten als jij vind dat je aan een nieuwe toe bent

Er is natuurlijk geen eenduidig antwoord op die vraag als was het maar omdat er verschillende type accu's zijn voor verschillende doelen.
er zijn 2 meetmethoden:
de totale capaciteit: meestal gemeten bij 1/10 C (1/10 x nominale belasting, dus een 8Ah accu, ontladen met 0.8A) en kijken of hoe lang die het volhoudt volhoudt. Drempelspanning voor die meting ligt bij 10.8 V voor zover ik weet.

Dan zijn er idd van die testapparaten. Volgens mij is dat in de orde van 1C (hooguit 2C ontlading) : Voor een 45Ah autoaccu is dat dus 45A (90A). De spanningswaarden daarbij, van slecht naar goed varieren van 10.2 -> 11.4 Volt.  Waarbij ik je kan zeggen dat 10.5 echt nog een brakke accu is. boven de 10.8 redelijk, boven de 11.2 goed. 
(gemeten bij kamertemperatuur!)

Wat opvalt is dat een motoraccu vaak veel zwaarder belast word dan een autoaccu!, immers heb je bij de motor met koplamp, remlicht, knipperlicht en ontsteking al gauw meer dan 1C belasting (zeg 8 a 10 A). Bij de auto ligt die verhouding beter.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2005, 08:41 »

de totale capaciteit: meestal gemeten bij 1/10 C (1/10 x nominale belasting, dus een 8Ah accu, ontladen met 0.8A) en kijken of hoe lang die het volhoudt volhoudt. Drempelspanning voor die meting ligt bij 10.8 V voor zover ik weet.


Ok, ik heb een 6Ah accu. Dat betekent dus dat ik moet meten hoelang hij een ontlading van 0,6A volhoudt? Is die drempel spanning ook 10,8V?

Hoe lang moet een accu in staat zijn het 'geladen vermogen' vast te houden, maw. hoe snel mag-ie zelf ontladen?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2005, 10:50 »
Correct me if im wrong; maar volgens mij gaat het om de spanning op hetzelfde moment dat je de accu belast met 1/10 van de accu-capaciteit.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2005, 20:03 »
De vraag is dan: hoe meet ik dat met mijn simpele multimetertje?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2005, 21:45 »
als er 6ah op je accu staat betekent dat de accu bij 27graaden 20 uur lang 0.3amper kan leveren 20x0,3 =6 met minimal 1.75v per cel over
er ziten 6 celen in een acuu dus 10.5v
er staat ook op een accu een start stroom dit is de max stroom die een accu bij-18graaden max 30 seconden kan vast houden en de spaning per cel niet onder de 1.5 v komt dus 9v
de start stroom is is aleen met een ampere tang te testen om dat i erg hoog is .de start spaning is erg makelijk te doen sluit de voltmeter aan en zet de motor in de hoogste versneling en hou de remmen goed in en dan 3 sec starten en tegelijk meter aflezen hoe ver voltage zakt met een vol gelaade accu natuurlijk
wat ook belangrijk is is of de motor geen stile verbruikers heeft met contact uit dit is bij zo vol gebuide motor ook een optie
dit is ook erg makelijk te doen als je een multi meter met een 10ampere stand heb slim is oom eerst een 10a zekering in de plus draad te monteren want die stand is vaak niet gezekert in de multimeter
zet gewoon de mutimeter in goede staant en haal de min pool los sluit de plus draad aan op de min pool en de min draad op de klem die je net van de min pool heb gehaald een normaale waarde is (bij auto) 0.01 TOT 0.03 amp

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2005, 22:09 »
@paul: dus als ik met de startmotor de accu bijna kortsluit moet ie nog 10,5 volt leveren?
volgends mij komt ie daar ver onder, eerder 8 volt, alle lampjes gaan ook uit en die gloeien normaal al bij 6 volt

@dr bean: ik dach dat je accu's altijd oplaad met 10% van de uurcapaciteit en ik heb nog geen kokende accu gehad

dus ik dacht meer dit:
vermogen = spanning X stroom   P=UxI    P [watt]  U [volt]  I [ampere]
dus als je bij een belasting van 6 ampere (uurcapaciteit) een spanning van minimaal 10,8 volt moet hebben verbruik je 64.8 watt
dus als je ff groot (55watt) licht (plus 5watt) aandoet mag de spanning tot 10.8 volt dalen (das dus een daling van 10%)

misschien moeten we varta es vragen die maken die dingen per slot van rekening

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #12 Gepost op: 19-10-2005, 08:32 »
Ok, om het nog complexer te maken:

Mijn accu van 6Ah levert dus bij 12V een vermogen van 72 Watt per uur. Wat de lampen 'verbruiken' is duidelijk: 35 - 55 watt per uur. Van de andere apparaten weet ik het niet. Hoe kan ik dat meten met mijn multimeten.

Wat ik wel weet is dat mijn Voltmeter (op de GPS) tijdens het rijden aangeeft dat de accuspanning tussen de 13,5 en 14 Volt is, maar wat betekent dat nou? Dat ik meer vermogen heb (6*13) tijdens het rijden? Laadt die accu dan wel of niet bij?

Ik haal tijdens het stilstaan de hoofdzekering eruit tijdens het stilstaan (heb nl. geen contactslot), dus volgens mij zijn er dan geen stille verbruikers, toch?

Gisteren mijn accu bijgeladen: stand 13V. Net weer gemeten: stand 12,86. Is een ontlading van 0,14V per 24 uur, dus 0,84 watt (0,035 Watt per uur). Is dat normaal?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #13 Gepost op: 19-10-2005, 09:38 »
die 13,5 en 14 volt zijn van je dynamo en spannigsregelaar, je accu laad dan op
als je de hoofdzekering eruit haald zijn er idd geen verbruikers meer.
maar als je zonder draaiende motor je lampen aanzet hoeveel is de spanning dan?
en hoeveel als je alle verbruikers uitzet?  (dus ff vlak na elkaar meten zodat de omgevings omstandigheden hetzelfde zijn)

als het goed is staat er ook een productie datum op een accu
en als de accu voor het eerst word opgeladen (eerste gebruik) wordt er ook meestal een datum op gezet.
een accu gaat bij intensief gebruik meestal 3 jaar mee, bij normaal gebruik 5 jaar
dus als ie 5 jaar na de laad datum is moet je je pas druk maken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Wanneer is een accu 'versleten"?
« Reactie #14 Gepost op: 19-10-2005, 09:46 »
Ik haal tijdens het stilstaan de hoofdzekering eruit tijdens het stilstaan (heb nl. geen contactslot), dus volgens mij zijn er dan geen stille verbruikers, toch?

Met al die bijgebouwde zaken (op 'n Rally) zou ik daar niet van uit gaan. Check voor de zekerheid of er geen extra voedingskabel is bijgelegd.
Ik heb zelf ook een extra kabel gelegd die ook weer apart (zo dicht mogelijk bij de accu) is gezekerd. Deze extra kabel voedt een aantal zelf bijgebouwde elementen zoals Roadbook (aandrijving/verlichting), GPS en on-board camera.

Voor de rest volg ik de antwoorden van de rest. Ik snap het allemaal wel, kan het alleen niet onderbouwen.  :P