Samsung Galaxy Xcover 2 een korte impressie. Ik vergelijk hem met de Xcover 1, das mijn referentie. De 3 komt er aan dus de 2 daalt nu in prijs. Het is geen hypermodern ding met cutting edge specs, dat zal de 3 ook niet zijn dus naast een iPhone of s3 verbleekt de xcover! Bruikbaar is hij wel.
Behuizing
De telefoon is iets groter dan de Xcover 1 maar dan moet je ze naast elkaar leggen, anders valt het niet op. Ik heb het idee dat hij iets steviger is dan de 1 dus dat is fijn.
Het kapje voor het afsluiten van de usb is een beeltje groot en zou wel eens in de weg gaan zitten wanneer hij aan de lader op de brommer hangt. Daarnaast heb ik het idee dat het kapje van de Xcover 1 beter afsloot, spatwaterdicht zal hij wel zijn met een slecht afgesloten klepje maar wanneer je hem onder water gaat houden moet je ff opletten en aanduwen.
Scherm
Het scherm schijnt volgens de experts minder mooi te zijn (dan bv de S5) maar ik vind het er prima uitzien. Het is prima voor facebook, whatsapp en Osmand.
Er zit hetzelfde glas voor als bij de Xcover1 en dat heeft het scherm 18 maanden zonder hoesje prima beschermd. Vallen, stof broekzak en nagenoeg geen krasje te zien. Het spiegelt soms wel maar daar kan ik mee leven.
[edit] grof geweld of een nare val overleefd het scherm niet, tis dus wel uitkijken
[edit]Gps/Osmand
De gps fix ging bij de eerste test supersnel dus dat maakt me blij. Het viel mij op dat Osmand veel sneller laadt als op de 1 en ook gpx-tracks staan sneller. Ik merkte wel een kleine vertraging bij het opbouwen van de kaart. Dit kan komen omdat de test in de stad was en daar allerlei xtra gegevens in de kaart staan (adressen, winkels, bushokjes). Verder gebruik zal uitwijzen of het vaker voorkomt.
[edit] De tweede test zonder wifi en mobiele data, stukkie rijden en kijken hoe snel de fix gaat duurde aanmerkelijk langer! Wel hield hij het signaal vast terwijl ik reed met de tel in de bekerhouder, voor de versnellingspook dus das weer goed.
[edit]Apps/Software
Na 3 dagen gebruiken kan ik zeggen dat alles soepel draaid. Filmpjes via youtube en facebook spelen netjes af, de apps starten vlot genoeg op en ik kan alle apps draaien die ik wil en dat was bij de Xcover 1 wel anders.
Het ding is wel wat eigenaardig, je kan geen apps naar de SD zetten maar misschien is dat ook niet nodig ivm de beschikbare ruimte. Ik heb het apparaat geroot maar nu lukt verplaatsen nog steeds niet. Rooten gaf mij wel de mogelijkheid de Samsung crap te verwijderen. Er staat nogal eens een samsung app op die hetzelfde doet als een google functionaliteit en das dus dubbel, weg ermee.
Ik pak nu sneller de telefoon voor FB en mail-lezen dan voorheen en dat komt doordat het relatief soepel werkt.
Batterij
Hij hoeft bij spaarzaam gebruik niet iedere dag aan de lader en hij lijkt het 2 dagen uit te houden. Bellen doe ik zelden maar mail/FB, buienallarm, Wifi en 3G worden wel gebruikt. Ik ga een zwaardere batterij bestellen want wanneer je ff een half uur navigeerd op batterij, en twee keer belt + wat interwebben houdt hij het 1 dag uit....
Geluid
Het geluid is prima tijdens het bellen. Mooi helder.
[edit] hier zijn de meningen over verdeeld geloof ik maar ja ook de speaker en mic zijn waterdicht dus wat wil je [edit]Tot zover
Lennert