Pas op met grotere banden. Onder mijn Forester uit 2007 zit standaard 215-60-17. Ik heb op de veerpoten 3 cm schijven gelegd, simpel goedkoop en verder geen wijzigingen nodig. Daarna overgestapt op 215-70-16 voor comfort, speling en niet onbelangrijk, de standaard 10% afwijking op de km-teller weg te werken. Resultaat was wel dat af en toe bij maximaal insturen ( en dat doe je best vaak) de banden in de wielkast schuurde. Weliswaar heel lichtjes, en heb het dus ook zo gelaten, maar ben inmiddels wel een stuk plastic kwijt
Volgende setje wordt denk ik 65 hoog, of een smallere band en toch 70 hoog.
Ik merk met de winterbanden (standaard afmetingen) dat het toch wel iets soepeler loopt, minder kracht nodig en dus ook weer zuiniger. Uiteraard alleen op woonwerkverkeer.... Op de onverharde paden zijn de 70 banden toch wel erg lekker om wat kuilen en gaten op te vangen.
Het schijnt dat je de vooras wel weer naar voren kan stellen, maar daar ben ik dan weer te lui voor. De auto vond ik uiteindelijk wel veel mooier op de banden staan.
En ook hier weer: Wat ben je van plan? Voor modder is grof profiel wel handig, verder maakt het niet zo veel uit. Bandenspanning is belangrijker.