Ik heb zelf eerst een Berlingo/Partner type 1 en 2 gehad, hier kreeg ik een enduro diagonaal achterin met het voorwiel er uit en de achterdeur een klein stukje open met een spanbandje dus dit is voor nood te doen maar niet echt een aanrader voor regulier gebruik.
Voordeel is wel dat ze beschikbaar zijn in 1.4 Benzine uitvoering dan kosten ze je particulier bijna niets.
Andere optie was ook voorwiel er uit pakken en dan voorvork op plek van de bijrijders stoel als je deze naar voren klapt, dan zou de achterdeur wel dicht moeten kunnen, ik heb dit zelf nooit geprobeerd maar wel ooit foto's van voorbij zien komen.
VW T4/T5, Opel Vivaro, Renault Master, Citroen Jumpy, Peugeot Expert de modellen van voor 2016 zijn verkrijgbaar als Benzine uitvoering maar wel zeer beperkt aanbod maar maakt het particulier wel een heel stuk gunstiger voor de wegenbelasting en milieu zones in de steden.
Als je wel een Diesel kiest is de compacte bestelwagens met lange wielbasis zoals VW Caddy Maxi of Fiat Doblo Maxi het meest gunstig maar is wel wat behelpen met in de vering trekken, kruiwagenwiel of diagonaal inladen.
Link voorbeeldIk heb zelf op dit moment net een Peugeot Expert nieuwste model uit 2016 aangeschaft, dit i.v.m. Euro 6 motor dus geen problemen met Milieu zones en ik wil deze zelf ombouwen naar camper met Hefdak en dan een slaapbank op vliegtuigrails op de vloer zodat ik deze er uit kan pakken en dan 2 motoren achterin kwijt kan dan val je onder kwarttarief wat het weer een stuk gunstiger maakt.
Komt wel een trekhaak onder zodat ik voor korte tripjes gewoon de aanhanger kan pakken maar voor de lange afstanden of als er veel Tolweg of een boot overtocht bij zit kunnen de motoren mooi achter in om kosten te besparen.
Ik heb gekozen voor zelfbouw camper zodat ik het interieur wat robuuster uit kan voeren (waterbestendig Multiplex met antislip toplaag), kant en klaar zijn ze ook te koop op gehele PSA platvorm als
Possl Campster of
Hymer Crosscamp.
Andere merken bieden ook verschillende camper opties maar ik heb voor PSA platvorm gekozen omdat deze met een euro6 motor meeste waar voor hun geld boden, en lekker compact dus als daily driver in de stad ook nog prima te gebruiken en ze ogen heel modern, VW T6 vond ik wat verouderd interieur hebben en T6.1 viel buiten mijn budget. Maar op dit vlak is het denk ik vooral een persoonlijke keuze alle medium size bussen doen niet echt onder voor elkaar en hebben elk wel hun eigen punten waar ze op uit blinken.
Misschien ook interessant om dit topic in de UK TRF forum ook is te checken
http://www.trf.org.uk/forum/viewtopic.php?f=36&t=24142