Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Revisie [emoji51]  (gelezen 760 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 308
Revisie [emoji51]
« Gepost op: 10-04-2023, 17:10 »
Advies nodig

Voor paar weken geleden te snel wiellagers gewisseld en zo wiel erin gezet. Niet goed ketting gespannen

Jaja.. te strak.
Maar was te laat er achter.
Nu reed ik vandaag en sloeg hij me een paar keer af, moeite met vermogen..
Dacht aan brandstof probleem dus rustig naar huis. Geknal en geknetter uit uitlaat. Zie ik thuis dat er bult olie ligt bij uitgaande as..zat nog wat olie in kijkglas, maar hield niet over .

Wat is verstandig.
Blok heeft 8000km en dik 200 uur erop staan.
Revisie of kering vervangen??


Gaat om een Husaberg FE450 uit 2009.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2023, 18:06 »
Revisie kan altijd nog dus ik zou eerst de keerring vervangen. Misschien heb je mazzel.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 308
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2023, 18:24 »
Ja… denk ik idd ook aan. Kering is een 30 tientjes. Dan maar eens met verse olie een restritje..
baal er goed van.. net al het achterstallig onderhoud gedaan, vering aangepast, nieuwe banden en remmen.. dan dit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4323
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2023, 07:26 »
Ik snap niet wat de keerring van de uitgaande as met gebrek aan vermogen en slecht lopen te maken heeft. Als je lang doorrijdt met te strakke ketting, mol je je lagers in de versnellingsbak. Dat kan je vast wel voelen van buitenaf. Slecht lopen moet een ander probleem zijn als het niet komt door oliegebrek. Oliegebrek zie je vaak aan je nokkenas.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2023, 09:25 »
Als er zo veel olie weg is dat de krukas zwaar gaat lopen mis je echt wel vermogen. Maar hopelijk was het dat niet.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 308
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2023, 20:06 »
Vanmiddag eens een eerste inspectie. De versnellingsbak werkt nog als vanouds. Dus dat is niet het probleem, ga voor nieuwe lager en kering en hoop dat probleem dan opgelost is. Verse olie erbij gegooid en motor loopt als vanouds. Vermoedelijk vermogenverlies komt door troep in injector denk ik. De benzineslang is erg poreus en laat kleine “friebels” achter. Filter zat aardig vol. Onlangs al stuk vervangen, maar te weinig voor hele stuk.. dus deze moet nu echt vervangen worden. Boel bestellen en dan maar eens middagje sleutelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2023, 06:11 »
Mazzel gehad. Gaat goedkomen  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4323
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2023, 07:15 »
Die friebels kunnen ook van je tank of pomp komen. Heb ik met m'n 690 gehad, na een half jaar hele brandstof filter zwart en slecht lopen. Op Youtube staan goede filmpjes om injector te reinigen. Je moet er spanning opzetten en dan perslucht doorheen blazen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7948
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2023, 10:52 »
brandstoffilter in je tank zwart is niet zo erg dat is koolstof van borstels brandstofpomp.
maar plastic friemels is niet goed.
injector kan je ook open zetten met 9volt batterij en dan in ultrasoon.
o ja de kl97zijn echt duur geworden gelukkig heb ik er nog 6  :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 308
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2023, 13:46 »
Goeie tips! Idd de injector in de ultrasoon aan een 9v blokje schijnt te werken. Zitten net nieuwe filters in, waardoor ik benzineslang vermoed. Stuk van filter naar injector vervangen, van pomp naar filter en snelkoppeling nog niet. Daar zit ook meeste troep.. en lijkt er idd op dat mazzel/geluk hier weer de winnaar is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2023, 11:48 »
Tip voor de ketting te controleren / spannen


Dit gebruik ik
2 Kleine blokjes aluminium           (of je gebruikt ander materiaal)
1 blokje 8mm dik en 1 x 10mm dik ( minimum / maximum ruimte van de ketting)
Deze even tussen de ketting en het meetpunt van de achterbrug en weet je in een paar seconde of alle goed staat  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2023, 10:59 »
Ik ken de Husaberg niet goed, maar ik dacht dat het blok grotendeels overeenkwam met de standaard KTM EXC-F en SX-F blokken. Dan zit er volgens mij nu een niet originele bout in (origineel is met kleine borst), en waarschijnlijk ook een niet originele veerring. De combinatie van die twee zet de keerring op spanning, en voorkomt lekkage op de uitgaande as. Vervang die eerst maar eens door origineel.

Tip voor de ketting te controleren / spannen

Dit gebruik ik
2 Kleine blokjes aluminium           (of je gebruikt ander materiaal)
1 blokje 8mm dik en 1 x 10mm dik ( minimum / maximum ruimte van de ketting)
Deze even tussen de ketting en het meetpunt van de achterbrug en weet je in een paar seconde of alle goed staat  ;D
Deze snap ik niet: Trek je de as maximaal naar achter, en gebruik je de meetblokjes om de afstand tot de kettingspanner te meten?


Ik gebruik zelf een stukje PVC pijp van 53mm om snel te kunnen meten. Maar als je de originele kettingkast er nog op hebt zitten, kun je ook meten tot aan de kettingkast. Volgens mij zijn de officiele cijfers voor een opgebokte motor; misschien nog makkelijker om een passend meetstukje te maken voor een motor die gewoon op z'n wielen staat.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: Revisie [emoji51]
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2023, 20:05 »
Het blokje gebruik je voor het meten onder de achterbrug.
je tilt de ketting omhoog net voor de voorste ketting geleider.
Staat ook op pagina 70 van het Werkplaats handboek.


Ik weet niet of je het WPL hebt kan hem anders wel naar je mailen als je je emailadres aan