Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: bagage op de T7  (gelezen 5308 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: bagage op de T7
« Reactie #15 Gepost op: 22-10-2019, 22:03 »
Blauwe Ate tube bedoel je.
Er zijn ook kleine tubetjes siliconenvet. Van Grohe en bison
Voor kranen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: bagage op de T7
« Reactie #16 Gepost op: 23-10-2019, 12:12 »
Je kan voor de ritsen ook er met een kaars overheen gaan. Is minder plakkerig maar werkt wel. De rits wordt dan een rasp

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: bagage op de T7
« Reactie #17 Gepost op: 23-10-2019, 15:57 »
21brothers uit Polen?
Ik heb volgens mij niet de grootste versie dus kan groter. Kunt aardig wat kleuren kiezen en opties.past op enduro en grote ktm


Heb je enig vergelijk met Enduristan? Ik zoek ook nog eens ooit iets; op een 790R krijg je standaard nog geen tandenborstel mee.
Ik had eigenlijk de Enduristan Blizzard L in de kijker. Die ROGAL BIG Rally is echter wel een stuk lager geprijsd. Maar als die Enduristan echter simpelweg de prettigere en probleemlozere optie is dan geef ik liever die 120 euro extra uit.


Keuzestress  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: bagage op de T7
« Reactie #18 Gepost op: 06-11-2019, 15:48 »
Waarom perse geen koffers dan? Gewicht?
Ik kan je wel vertellen dat een rol op de ''topkoffer'' plek zwaarder telt dan een x-aantal keer dat gewicht op de zijkoffer plaatsen.


Koffers zijn misschien wel iets eerder onherstelbaar beschadigd dan tassen, maar de inhoud dan weer niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: bagage op de T7
« Reactie #19 Gepost op: 06-11-2019, 16:46 »
Koffers ben ik nooit echt fan van geweest, zeker de grotere niet. Daar word het veel te breed van en ooit even een beetje bijzetten kan aardig pijn doen als dat been ver genoeg naar achter gaat om tussen grond en koffer weggeknakt te worden.
Op de BMW R1100GS met de H&B kofferset toch ook meermaals ruzie gehad met paaltjes en ander uitstekend onheil. De KTM 950 was met TT alu kisten zo belachelijk breed dat een beetje filerijden een beste opgave was. Zwaar ook; de hele set bestaande uit rek + 2 kisten woog 15 kilo ofzo. Zoveel bagage heb ik meestal niet eens bij me. En met het gewicht half achter de achteras reed het ook nog eens relatief waardeloos.


Met de eigenbouw rekken en eigenbouw smalle koffertjes ging het nog wel op de 950; daar had ik elke vrijwel millimeter onnodige breedte eruit gewerkt, de rekken waren nog geen 600 gram per kant, de koffers een kilo of twee, en ze zaten vrij ver naar voren met het hele gewicht tussen de assen.

Een soortgelijke constructie zou nog wel passen bij de 790R, ware het niet dat die met z'n holle 'puntige' zijkappen achteraan bijzonder bagageonvriendelijk is tenzij je continu zijkappen en rek zou wisselen als je omschakelt tussen reizen en raggen of accepteert dat je koffers breed uit vallen.

Dan zijn een paar tassen makkelijker. Zijkappen eraf, tassen op de plek, en gaan.
Kwa beschadigingen: met ducttape, spanbanden en een tubetje snelle MS-polymeerlijm moet je met beiden wel veel pech hebben wil je er echt niks meer van kunnen maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: bagage op de T7
« Reactie #20 Gepost op: 06-11-2019, 17:08 »
Wij hebben 2 setjes van de Dolomiti 36 aardig gecrashtest op de 990 Adventure en de Versys 300. Pas bij 120 in de vangrail waren ze er toch echt klaar mee.

De Givi 360 plastic koffers die ik heb staan daarintegen zou ik hem niet eens op z'n zij neerleggen, laat staan een crash.

Ik heb nog geen situatie gehad dat het been ook maar in de beurt van bekneld kwam. Misschien als je probeert mee te pedellen, maar dan doe je al meer mis. Ik vind ze juist wel makkelijk met een crash. Ligt de motor al een cm of 20 a 30 hoger, dat is het zwaarste stuk tillen.
Dat ze wat breed zijn voor filerijden klopt wel, maar ook dan doe je al wat verkeerd.
Op de 990 heb je een klein vakje tussen de tanks waar wat in kan en op de plek van de linker demper zit nu een 125mm rioolbuis. Als ik de TET rij en logeer past daar alles aan frisse kleding etc wat ik nodig ben en wat drinken voor onderweg. Zo voorkom ik het hele koffer gedeelte binnen NL eigenlijk wel.

Wij hadden ze dan ook mee voor 6 weken kamperen. Achteraf hadden ze nog wel wat kleiner gekund, maarja als je alles van tevoren weet is er ook geen avontuur.
Ik had ook een 5L jerrycan op de topkofferplaat. Als ik die vol had had ik daar meer last van dan van de zijkoffers als ik off-road reed.

Maar ieder z'n ding natuurlijk.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: bagage op de T7
« Reactie #21 Gepost op: 06-11-2019, 17:50 »
Ieder z'n ding inderdaad. Veel mensen vinden zitkuilen in het zadel, hoge windschermen en gebogen sturen ook fijn, maar daar heb ik ook een andere smaak in. 'Dan doe je iets verkeerd', vast wel, de hele hamvraag is of ik het anders wil doen.

Op de 950 Adv reed ik asfaltvakanties van een week of langer met de smalle composietkoffers waar precies een euroshopper-tas in kon, liter of 20 dus zoiets. Een redelijk compromis; door ze ver naar voren en relatief laag te plaatsen (hoek van de koffer zo'n beetje op de duovoetsteun) reed het prima maar had je bij meesteppen al gauw een kofferrand in je kuit. Op de 640 reed ik met Louis zadeltassen, werkte dat ook prima alleen de kwaliteit van die dingen is gewoon laag.



Ik heb in ieder geval ervaring met H&B kunststof koffers, TT alu kisten, Givi topkoffers, gemodificeerde Louis zadeltassen en een eigenbouw koffersysteem op diverse motoren. Daar is uit gekomen dat ik het licht, dicht bij de motor en zoveel mogelijk tussen de assen in wil hebben. Met koffers is dat op een 790 lastig zodanig te realiseren dat het er vrij snel op en af kan.

Ik denk nu dat een setje kwalitatief goede zadeltassen wel eens het beste compromis zou kunnen zijn voor die 790R. Misschien heb ik het mis, misschien niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: bagage op de T7
« Reactie #22 Gepost op: 07-11-2019, 12:07 »
De H&B standaard KTM set heb ik direct verkocht incl kofferrek. Beide waren onbenullig zwaar, een raar ophang systeem en er paste niks in.
Het Givi Dolomiti 36L systeem was meen ik leeg al ca 10 kg lichter en kwa ruimheid (wat anders dan domme liters) 2x zo groot.
Ik heb zelfs tassen in de handen gehad met hetzelfde volume die kwa gewicht niet veel scheelden met onze koffers.

Ik heb het voordeel dat ik samen met m'n vriendin reis. Dus beide 2 koffers, dan kom je heel mooi ruim uit. 1 koffer vol met camping materiaal (dat is gewoon middenklasse spul). 1 met motor materialen, reserve binnenbanden, gereedschap en ander gezamenlijk materiaal. Hier valt een boel weg gesnoept te worden en beide een koffer voor eigen kleding enz. Die zijn achteraf ook erg ruim.
4x 26 ipv 36 liter zou ons nu ook wel passen.

Voor ons was het erg fijn dat het op slot kon en de koffers gelijk tafels en stoelen waren bij het kamperen.

We zijn nu bezig met de combinatie 520EXC bagageloos en de 990 als support vehicle. Mooi voor meerdaagse TET doeleinden. Eens kijken hoe dat bevalt.