Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aanhangwagen ontwerpen  (gelezen 24788 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Aanhangwagen ontwerpen
« Gepost op: 24-06-2011, 15:05 »
Voor mijn studie werktuigbouw aan de HU moet ik een werkervaringsproject doen.
Nu is mijn plan om een demontabele aanhanger te gaan ontwerpen en hiervan een bouwtekening te maken zo dat hij makkelijk (zelf) te bouwen is.

In het programma van eisen wil ik opnemen:

  • Geschikt voor 2 motoren (max 400kg totaal)
  • opvouwbaar / makkelijk op te bergen
  • Kantelbaar, voor het oprijden van de motor zonder rijplaat
  • goedkoop
  • Motor makkelijk vast te zetten

Zijn er nog dingen aan toe te voegen?
Ik zit nog te twijfelen of het een geremde aanhanger moet worden.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2011, 15:23 »
400kg voor 2 motoren vind ik wel een beetje krap. Zo'n beetje alles behalve de lichtere eencylinder allroadjes zit op of boven de 200kg, zeker tegen de tijd dat de tank volzit en de motor volhangt met de Touratech catalogus.
 
Goedkoop en geremd, tsja, die twee bijten mekaar een beetje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2011, 16:13 »
Met het gewicht zou het moeten kunnen.
Volgens ktm weegt een 690 138kg en een 990 weegt 207kg (zonder benzine)

Er zijn torsie as stompje's te koop met een toelaatbaar gewicht van 450.
http://www.trailerplus.nl/Geplaatst_Op/31-5-2011/Overzicht.htm

Daarom wil ik op max. 400kg gaan zitten zo dat ik z'n as stomp kan gebruiken.
Anders word het een as van 750kg.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 121
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2011, 16:36 »
Als ik het goed zie zijn deze asjes voor een aanhangertje achter de motor.
Je moet altijd een zwaardere as omdat je 2 motoren van 200kg wil vervoeren maar de aanhanger zelf weegt ook nog 100 of meer kilo's.
Ik heb een geremde aanhanger met een 800kg as en als ik hier 2 allroads opzet dan blijf ik net onder de 750kg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2011, 16:40 »
hey V2,

Ik heb zo'n aanhanger in mijn schuurtje staan. Ongeremd, max 750 kg. Als de aanhanger ingeklapt is, is ie 60 cm breed. Hoog is gelijk aan de breedte van de aanhanger, ruim 2 mtr ( dacht ik) . Er passen 2 motoren op Mijn 690 en bijvoorbeeld een 650 nx/Soes.
Mocht je wat ideeën willen opdoen, laat maar wat weten,
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2011, 16:49 »
De Foldycar:

Briljant ding, wordt niet meer gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2011, 18:22 »
hey V2,

Ik heb zo'n aanhanger in mijn schuurtje staan. Ongeremd, max 750 kg. Als de aanhanger ingeklapt is, is ie 60 cm breed. Hoog is gelijk aan de breedte van de aanhanger, ruim 2 mtr ( dacht ik) . Er passen 2 motoren op Mijn 690 en bijvoorbeeld een 650 nx/Soes.
Mocht je wat ideeën willen opdoen, laat maar wat weten,


Hey Timo,

2 meter ingeklapt is wel een erg hoog!
Ik zat meer te denken aan een bouwpakket zoals een Foldycar of een motolug.

Ben een beetje aan het inventariseren wat er voor eisen aan gesteld worden.
Dus als er speciale wensen zijn voor een karretje, laat het maar weten!

Groet,

Daniel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2011, 18:36 »
Plek voor een rallykist waarvannhet deksel als oprijplaat dienst kan doen lijkt mij erg handig.

PS: de foldycar is ingeklapt ook meer dan twee meter hoog. De rijplaten hebben die lengte nl..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2011, 18:47 »
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2011, 18:54 »


Knap ding Erik! Welke is dat als ik vragen mag?
 
 
Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2011, 18:55 »
Plek voor een rallykist waarvannhet deksel als oprijplaat dienst kan doen lijkt mij erg handig.

PS: de foldycar is ingeklapt ook meer dan twee meter hoog. De rijplaten hebben die lengte nl..



Als ik dit pakketje bekijk dat past achter in een kofferbak.
Kist er op is wel makkelijk, kan de kar misschien als bouwpakket in opgeborgen worden.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2011, 19:09 »
zet er dan wielen onder de kist om te verrijden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #12 Gepost op: 24-06-2011, 20:08 »
zet er dan wielen onder de kist om te verrijden

Die wielen die je net ín de kist had gedaan..??!? :stupid:
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #13 Gepost op: 24-06-2011, 21:36 »

Knap ding Erik! Welke is dat als ik vragen mag?
 
 
Gr. Johan.

carrymate in Deurne.
Junior
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #14 Gepost op: 24-06-2011, 22:41 »
wat mij wel handig lijkt is een motor aanhanger voor de motor

(ja ja, deze zin kan je op verschillende manieren lezen en toch staat er nog steeds het zelfde :o )
If nothing goes right......

go left!