Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden, that's the question  (gelezen 24092 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Banden, that's the question
« Gepost op: 25-01-2004, 17:27 »
Banden, da's iets waar je weer een avond ver kan praten (en er dan nog niet uit zijn welke je moet gebruiken  ;D).

Om een beetje met de Finnen mee te kunnen rijden op het gravel en in de moerassen zullen er toch wel een beetje de juiste banden onder de motoren moeten komen te liggen.
Ik weet (van horen zeggen) dat je bij de organisatie Michelin T63 kan bestellen en ter plekke om kan laten leggen. Alleen heb ik geen zin in dat gekloot op een parkeerplaats.

Dus ik ben op zoek naar banden die geschikt zijn voor de Allroad Tour en niet te veel kosten. Ze moeten ook redelijk betrouwbaar zijn  op het asfalt, voornamelijk snelweg denk ik.

Op het TA-forum heb ik een stukje geplaatst dat ik hier zal quoten:

Citaat
Ik heb volgend jaar een setje a la conti nodig maar vind ze ook wel erg duur. Nu zag ik op de site van Corne Pol (medeclublid die momenteel een jaar in Afrika rondrijden aan het afronden is http://www.motorbikes2africa.nl/) dat zij op Mefo banden hebben gereden. Nu heeft dit merk ook wel interesante off-road banden in het assortiment. zie http://mefo.de/Reifenprofile/Mefomenue.htm en dan de offroad sectie. Daar staat een Stonemaster, ook voor de weg. De importeur voor nederland zit in Belgie, die moet ik nog even bellen wat die banden kosten. Het zou dan een setje met Stonemaster 12 (130/80-17 5.10-17 72 R reinf. 6 PR M&S 66 euro) en een MFC 14 MX Master Front
(90/90-21 3.00-21 54 S M&S 42 euro) worden denk ik.

Laat maar even weten of je nog andere alternatieven tegen komt!
Oke, naar aanleiding van Casper zijn bijdrage met de link naar het product heb ik even het plaatje van de IRC GP11 Trail On/Off-road hierbij gezet. Blijft het een beetje compleet!

IRC-GP110

Conti TKC80
En dan nog de Mitas, dan begint het behoorlijk compleet te worden:

Mitas E07 serie

Mitas E09 serie



Hebben jullie nog andere ideeen, raden jullie bepaalde typen af?

Ik ( en anderen denk ik) horen het graag!

(Ohja, die Mefo's zijn voor iets van 42 euro en achter meen ik 64 euro)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Banden, that's the question
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2004, 00:27 »
;D hoi ferd was gezellig gisteravond en toch weer klein beetje kennis gemaakt
Banden ik denk toch dat ik voor de T63 gaat.
Ad zij dat ze niet duur waren ik rij nu met tevreden heid
met de tourance.
Alleen de vraag of op het eindpunt van de trip je (normale)banden weer terug gelegd kunnen worden

tot later herman

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1380
Re: Banden, that's the question
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2004, 00:50 »
In 2002 heb ik aan het eind van de rit mijn (toen na ruim 5000 km nog niet versleten TKC80 achterband) verwisseld voor een TW48.
De TKC was toen nog zó goed dat ik hem nog 6000 km achterop heb meegesleept naar huis en daar weer heb gemonteerd (de TW48 was toen op).
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden, that's the question
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2004, 19:54 »
Kwam op het TA-forum onderstaande tegen:
Citaat
Haai,

Er komt een actie van het merk MEFO (www.mefo.de) speciaal voor de Transalpclub aan ;D . Ik ben in AFrica op de explorers tekeer gegaan, type MFE 99. Supergoeie band (18.000 km's met volle, waarvan 80% asfalt) die erg lang meegaat. De actie is waarschijnlijk een set voor de prijs van een achterband, dus heb je voor rond de E100,- een nieuwe set banden.

Actie wordt in de volgende transalpers aangekondigd...

Doei,
Corné


Dat heeft Corné dan mooi weten te regelen.
Mischien voor de finlandgangers extra korting :D :D

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Banden, that's the question
« Reactie #4 Gepost op: 09-02-2004, 00:26 »
Op de allroadtour  site staat nu info over wat je moet meenemen enz.  De opmerking bij banden is dat goede street/ enduro banden voldoende zijn. Vraag aan Jeroen: is dat zo? Jij bent in 2002 ook in augustus geweest. Is er geen kans op modder, en geeft het niet dat je geen noppen hebt? Ik rijdt in ieder geval op mijn geliefde noppen conti's

groeten Ad  
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1380
Re: Banden, that's the question
« Reactie #5 Gepost op: 09-02-2004, 01:17 »
Ik heb in 2002 ook op Conti TKC80's gereden, maar ik was af en toe wel een beetje jaloers op die jongens met T63's. Veel modder heb ik niet gezien toen maar wel veel mul zand en diep gravel en daar zijn die TKCtjes toch wel minder dan de T63's.
Maar ach, er waren er genoeg die op T66, Tourance, en dat soort 'weg'banden reden..

Dit jaar ga ik op 'weg'banden heen en wissel ze daar op de parkeerplaats om voor T63's.
Als die na de rit nog goed zijn zie ik wel wat ik ermee doe...
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden, that's the question
« Reactie #6 Gepost op: 09-02-2004, 21:38 »
Dus Krijn gaat voor de T63:





T63
Michelin schrijft hierover:
Citaat
Excellent stability and tyre life for small to medium capacity trail bikes riding mainly off road, but still with high levels of wet and dry road grip. Derived from a successful range of desert tyres.
Dan heb je ook de T61 nog:
T61

Michelin zegt:
Citaat
Recommended for predominantly "off-the-road" use, the T61 achieves an optimum combination of handling and grip both on and off the road.



Wat is dan het voordeel of nadeel van de t61 tov de t63?

Adriaan wil op de TKC-80 (zie boven)
Gaat Wouter op de Scorpions? (of zijn de reeds vervangen?)
Gaat Gis op z'n Sahara's?


Dus dat zijn toch wel de " Noppen" banden.

Moet er nog even over nadenken, (die mefo's zijn toch wel errug goedkoop)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Banden, that's the question
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2004, 04:23 »
Ik rij tot nu toe met veel plezier op TKC, maar met modder zitten ze toch snel vol.
T61 is bijna gelijk aan TKC, alleen zijn de noppen wat kleiner dan de TKC en de tussenruimte wat groter.
Zijn allebei dus goede all-road banden, waarbij TKC iets meer on road en T61 iets meer off-road.

T63 is hiermee niet goed te vergelijken, een vriend van mij heeft ze, maar vind ze waardeloos in bochten en met remmen, daarentegen natuurlijk veel beter voor offroad vanwege de grote tussenruimte (aleen van horen vertellen dus)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Banden, that's the question
« Reactie #8 Gepost op: 11-02-2004, 20:59 »
Haai, istie weer,

Ik heb vorig jaar of MEFO-Stonemasters (onzettende noppenband) en op MEFO explorers (MFE99, een ontzettende allround band). Meindert heeft daar ook ervaring mee want die heeft nog 12.000 km gereden toen wij onze voorbanden hebben gewisseld in Namibie.

In ieder geval ga ik op de explorers: banden die het heel goed doen op asfalt en ook naast de weg niet te verslaan zijn. Verder gaan ze heeeeel lang mee, ook met bepakking. Ik er zelf dik 12.000 km. met volle bepakking mee gereden.

De stonemasters heb ik er nu 8500 km. onder liggen, waarvan ongeveer 6000 km. met volle bepakking. Liggen ook op het asfalt erg goed, ik weet alleen niet hoe het op nat asfalt is.

Denk eraan dat je net zo lang met banden kunt doen als je wilt. Bijna alles hangt af van hoe je rijd, vooral op asfalt: remmen en optrekken kost veel rubber.

Als je prijzen wilt weten:
- Mefo explorer 130/80 17": € 107,94
- Mefo explorer 90/90 21": € 77,44
- Mefo stonemaster 140/80 17": € 95,59
- Mefo Stonemaster 90/90 21": bestaat niet
- Mefo MX-master 90/90 21": € 67,76

nou ben ik bezig voor de TCN een speciale actie te regelen: een set voor de prijs van een achterband!

Dus...

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Banden, that's the question
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2004, 15:17 »
Nieuw topic ingevoegd, kijk daar maar eens!

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Banden, that's the question
« Reactie #10 Gepost op: 21-09-2004, 21:47 »
Vandaag eens gevraagd wat een setje TKC80's kosten bij de lokale motordealer en met omleggen kwam dat op €280,-
Is dat een beetje gangbare prijs hiervoor?
Weet nog niet of ik dit meteen doe, denk dat ik eerst me Anakee's oprij en dat kan nog even duren.

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: Banden, that's the question
« Reactie #11 Gepost op: 21-09-2004, 21:58 »
Wij waren 450 euro kwijt voor twee setjes + binnenbanden + omleggen.
We zijn wel aardig goede klant daar momenteel ....

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden, that's the question
« Reactie #12 Gepost op: 21-09-2004, 22:02 »
Als je ze in Duitsland besteld liggen ze voor ongeveer 180 euro op de stoep! Balanceren hoeft niet met die noppen, het enige probleem is de hiel van de oude band van de velg af drukken..... Heb je weer diverse truukjes voor. Op m'n werk staat nog een mooie zware pers, die ga ik binnenkort maar eens uitproberen hiervoor!

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Banden, that's the question
« Reactie #13 Gepost op: 21-09-2004, 22:52 »
TKC80:  90/90-21                   € 82.-
           120/90-17                 € 106.50
Montage/Balanceren/enz.         € 26.-
                                      --------------- +
                                          € 214.50

En dit alles bij Jos Smit in Haarlem.
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden, that's the question
« Reactie #14 Gepost op: 21-09-2004, 22:59 »
Quest: Je kan ook een tabelletje maken, weet je zeker dat het goed uitgelijnd is :P