Hi Odin,
Tja, het zijn verschillende motoren.
Ik heb jarenlang Honda's gereden, heb twee Transalps gehad waarvan ik er nog steeds eentje heb en rijd sinds anderhalf jaar een 990 Adventure van bouwjaar 2010.
Honda's zijn gematigder in alles.
Alles is gladjes en soepel naar ook niet spannend.
Je zou zelfs kunnen zeggen: 'saai'.
De KTM is veel speelser, luidruchtiger, vraagt erom om de sporen te krijgen. Heel erg leuk. Verslavend leuk, risicovol voor je portemonnee.
Qua betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken.
Alle motoren hebben hun 'dingetjes' en die kun je aanpakken.
Onderhoud ? Ik doe alles, maar dan ook alles zelf dus ik ken de motoren vrij goed. Bij Honda zijn sommige dingen wat kleiner en heb je meer last van in verhouding grote Europese handen. Maar bij de KTM kom je dan weer andere dingen tegen zoals bijv. bij een oliewissel.
Bij de Honda draai je de aftapplug onderin het carter los, draai je het oliefilter eraf en vervang je het en dan vul je alles weer. Easy te doen in een half uur en dan kun je nog koffie zetten en drinken tussendoor ook.
Bij de KTM moet de linkertank eraf, maak je het blok op 4 punten open en vervang je 3 filters / zeven.
Dat red je niet in een half uur.
Ik zou ze allebei eens proberen want het belangrijkste naar mijn mening is dat het motoren zijn met andere karakters. De Honda zal je nooit verrassen, de KTM vraagt een iets zorgvuldigere hantering van het gas. Maar ook die kan je rustig rijden. De handling van de 990 is subliem.
Proberen en kijken wat het beste bij je past.
En als je voor een 950/990 gaat, zou ik of voor een late 950 met carburateurs gaan of voor een 990 vanaf 2010. De eerste injectiemodellen staan erom bekend dat ze wat stoterig reageren op het gas. Zowel bij de 950 als bij de 990 zijn bij de latere modeljaren wat 'dingetjes' aangepakt.
Als je het budget ervoor hebt: een 990 vanaf 2010, daar is 'alles' qua 'dingetjes' aangepakt en die dingen rijden echt heel prima.