Ik heb het idee eerlijk gejat van Marten (bij het Heroes Legend weekend staan kleppen en kijken naar zijn MXC), die heeft namelijk ook een vaste voorbouw, maar demonteert die voor enduro's.
Ik ben van plan nog een endurovoorbouw te maken, maar weet nog niet of ik dat ga doen, Wat ik wel heb voorbereid is dat het roadbook er zo af kan, en de staander van de voorbouw ook. Zo blijft alleen de koplamp over met het gedeelte vanaf het balhoofd, en dat is niet hoger dan de bovenkant van het balhoofd. Zo heb ik er nog geen last van.
Over de kwetsbaarheid ben ik niet zeker. Als het meedraait met het stuur en je motor valt op zijn kant, haakt er altijd een stuurhelft in de grond. Daardoor klapt het stuur om en zal het standaard kuipje over de grond schuren, met alle mogelijke schade van dien. Een vaste kuip zal bijna de grond niet kunnen raken als de motor op zuijn kant valt of schuift.
Mij maakt het niet uit, want de rijkwaliteit is gewoon stukken beter. Wel heb ik bewust geprobeerd eenb paar zwakke plekken in te bouwen, waar het spul zou moeten losschieten of buigen zonder al te veel schade te veroorzaken. of dat genoeg is hoop ik nooit te ontdekken
Dat je frame kwetsbaarder is door lassen er aan is in mijn ogen volstrekte onzin, want hoe denk je dat dat frame in de fabriek wordt geassembleerd? Met een lasapparaat...