Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?  (gelezen 52293 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #75 Gepost op: 14-03-2009, 16:33 »

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #76 Gepost op: 16-03-2009, 19:42 »
Ghehehe... Lekker hoor, altijd je catering bij de hand... ;D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #77 Gepost op: 02-01-2013, 00:31 »
Even een oud topic afstoffen. Zijn er nog mensen die op dit gebied eea hebben uitgeprobeerd en iets te melden hebben?


Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #78 Gepost op: 02-01-2013, 13:11 »
Ben ik ook wel benieuwt naar. Mijn 4t is aardig stil volgens mij, geen lompe herrie in ieder geval. Mijn 2T is voorzien van een enduro demper, maar maakt natuurlijk wel het bekende 2t geluid. Daar nog tips over? Volgens mij komt veel herrie weg van uit het luchtfilterkast en de voorbocht, hier helpt een demper niks tegen in mijn ogen.

Ik weet dat er bv een soort dempingsmateriaal te verkrijgen is voor in de luchtfilter kast (soort bubbeltjes plastic/speaker foam) alleen geen idee of dit zin heeft.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #79 Gepost op: 02-01-2013, 21:09 »
Even een oud topic afstoffen. Zijn er nog mensen die op dit gebied eea hebben uitgeprobeerd en iets te melden hebben?

Ik heb in het verleden wel wat geexperimenteerd met het uitnutten van meer demperwol. De dB dawg-achtige killertjes bleken vaak de pijp te verkleuren op één punt (waar dus de demperwol totaal weggesmeuld was). Het idee is om de schokgolven eerder in de demper richting demperwol te geleiden, geleidelijker te verspreiden en sommige schokgolven terug te sturen, recht in de richting waar ze vandaan kwamen.

Heb een tapend in een dB-killer getapt met aan het uiteinde diverse diameters ringen en parapluutjes. Na alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd te hebben kwam ik op max 3 dB verschil uit, vanuit stilstand gemeten. Het mooie van dit systeem is dat het regelbaar is en dus aanpasbaar aan de akoestiek van iedere pijp. Geen enkele pijp is hetzelfde.

Ander voordeel is dat je bijv. 3 slagen uit kunt geven en tijdelijk stiller kunt rijden, bijv. als bij Appie de jonge kalveren in de wei staan. En als je dan weer terugrijdt over de snelweg weer 5 slagen open.

Helaas werkt dit alleen bij pijpen type 'rechtdoor'. Heb hier helaas geen lange duurtesten mee kunnen doen, dus weet niet hoeveel langer dat je doet met je demperwol.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #80 Gepost op: 02-01-2013, 21:28 »
Even een oud topic afstoffen. Zijn er nog mensen die op dit gebied eea hebben uitgeprobeerd en iets te melden hebben?

Alleen met een reflectie demper krijg ik motorfietsen stil. Er zijn tegenwoordig kleine lichte te koop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #81 Gepost op: 02-01-2013, 21:51 »
Hey Ro,

Van welk merk zijn die? Hebbie plaatjes?