Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: plastic spuiten: siliconen ontvetten...  (gelezen 21823 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Gepost op: 14-02-2010, 11:52 »
Ik probeer een kuipje en een spatbord opnieuw te spuiten, maar echt succesvol is het niet  :-\

In het verleden heeft er siliconenspray op de kuip gezeten. Nu krijg ik met spuiten van die putjes waar de verf niet wil hechten.

Ik heb nu alle ontvettingsmiddelen geprobeerd die bij mij in de garage staan: amoniak, thinner en wasbenzine. Geen van allen levert resultaat op: er blijven putjes ontstaan.

enig idee hoe ik dat plastic goed ontvet krijg? Zou afwasmiddel en warm water een optie zijn?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2010, 11:57 »
niet... want die siliconenspray zit IN het kunstof.  :-\ de nachtmerry van iedere spuiter.

Remmenreiniger ontvet goed, st.Marc ook. (maar thinner en amoniac doen het eigenlijk ook prima; wasbenzine ontvet niet)

Eerst Schoonmaken, dan licht schuren (met waterschuur en zeep), dan weer ontvetten, weer schuren (nieuw schuurpapier!!).
Dan kan je er waarschijnlijk wel een dun laagje primer op krijgen: Primer hecht veel beter dan lak.
Daarna natuurlijk weer (water)schuren (nieuw schuurpapier...) en dan acht spuiten.

Maar acht.. 't is maar kleur he  ;)


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2010, 12:01 »
niet... want die siliconenspray zit IN het kunstof.  :-\ de nachtmerry van iedere spuiter.

Remmenreiniger ontvet goed, st.Marc ook. (maar thinner en amoniac doen het eigenlijk ook prima; wasbenzine ontvet niet)

Eerst Schoonmaken, dan licht schuren (met waterschuur en zeep), dan weer ontvetten, weer schuren (nieuw schuurpapier!!).
Dan kan je er waarschijnlijk wel een dun laagje primer op krijgen: Primer hecht veel beter dan lak.
Daarna natuurlijk weer (water)schuren (nieuw schuurpapier...) en dan acht spuiten.

Maar acht.. 't is maar kleur he  ;)



Daar was ik al bang voor.  :(  Ik moet het er dus uitschuren  >:(  I

Staat op de achterkant van de wasbenzine 'ook geschikt als ontvettingsmiddel' ...

't is maar kleur, maar nu ziet het er echt niet uit. Kan ik ook spuitplamuur gebruiken als ondergrond?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #3 Gepost op: 14-02-2010, 12:08 »
Daar was ik al bang voor.  :(  Ik moet het er dus uitschuren  >:(  I

Staat op de achterkant van de wasbenzine 'ook geschikt als ontvettingsmiddel' ...

't is maar kleur, maar nu ziet het er echt niet uit. Kan ik ook spuitplamuur gebruiken als ondergrond?
ik zou geen grondverf (spuitplamuur) gebruiken als dit gaat barsten vordt het echt een bende.
ff een kunstofprimer erover en dan licht schuren,dit dan nog eens herhalen totdat je een glad resultaat hebt. ;) suc6

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #4 Gepost op: 14-02-2010, 12:10 »
ik ben natuurlijk geen spuiter he...

Maar euhm: Spuitplamuur is volgens mij wel een redelijke ondergrond-isolator, maar primer is natuurlijk een betere hechter (en vult idd ook al een beetje)

Ik zou het gewoon effe licht schuren, en dan met spuitplamuur proberen. Als het niet wil pak je een grote doek thinner en veeg je alles er af (stinkt wel heel vies!)

Essentieel is wel dar je het zo goed mogelijk ontvet voor het schuren: Als je iets vets gaat schruen, schuur je het er juist IN en niet uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #5 Gepost op: 14-02-2010, 12:26 »
en als het dan echt niet lukt >:( >:( >:( >:( ..........weggooien en nieuw kopen ;D ;D ;D
 
grondverf/spuitplamuur is vooral bedoeld om oneffenheden/schuurkrassen weg te werken.
kunstofprimer moet je in dunne lagen (1) aanbrengen omdat het geen vullende werking heeft,maar het sluit de onder grond wel af.en als je een paar laagjes aanbrengt entussendoor heel licht schuurt sluit je de gaatjes van de siliconen.
maar dit lukt ook niet altijd.
 
ik  werk in een autoschadebedrijf en we hebben hier wel regelmatig mee te maken door dat klanten allerlei middelen gebruiken om hun auto te laten glimmen(o.a.:cockpitspray)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #6 Gepost op: 14-02-2010, 12:33 »
Een goede optie voor je kuipje is beplakken met folie, tegenwoordig worden hele auto's zo van kleur veranderd.
Ik heb ooit eens de zijkappen van mijn oldtimercrosser beplakt en het is nog sterker dan verf. De folie is in alle kleuren verkrijgbaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2010, 14:02 »
Een goede optie voor je kuipje is beplakken met folie, tegenwoordig worden hele auto's zo van kleur veranderd.
Ik heb ooit eens de zijkappen van mijn oldtimercrosser beplakt en het is nog sterker dan verf. De folie is in alle kleuren verkrijgbaar.

Whow dat lijkt me een hele mooie opte.
Waar koop je zulke folie?
 
En verder...
Ik heb ook eens siliconenvervuiling gehad op een MDF-kast die ik wilde schilderen.
Bij de schilderszaak hebben ze toen een goedje door de verf gemengd waardoor ik geen last meer had van siliconenvervuiling.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2010, 21:29 »
Alle bedrijven die auto's beletteren hebben veel soorten folie, belangrijk is dat je alles met warmte beplakt.
Dus ook het te beplakken object moet lekker warm zijn en de folie ook, een fohn er bij is ook een goede optie.
En je moet zeker over stalen zenuwen beschikken, neem de tijd er voor, want het is niet makkelijk,maar zeker te doen.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2010, 22:22 »
Zo en maar weer even on topic  :-* : kunststofprimer zorgt er bovendien voor dat de lak die je er overheen spuit enigszins buigbaar blijft. (En dat wil je op plastic!!!)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2010, 22:29 »
Zo en maar weer even on topic  :-* : kunststofprimer zorgt er bovendien voor dat de lak die je er overheen spuit enigszins buigbaar blijft. (En dat wil je op plastic!!!)
precies ;) ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2010, 09:53 »
Ik heb ooit eens gehoord dat je je siliconen-plastic in de soda moet laten weken om te ontvetten
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2010, 10:30 »
er bestaat anti siliconen, dit is een vloeistof, en dit is te verkrijgen bij profesionele verfhandelaren, bijvoorbeeld sigma service centra of gelijksoortige handelaren van andere merken.
om het te kunnen kopen moet je wel vaak een bedrijf zijn, maar wees inventief.
een beetje van dit product door de verf mengen en je hebt absoluut geen last meer.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2010, 14:10 »
Als we vroeger met siliconen te maken hadden, dan werd er wat siliconen olie in de verf gemengd. Resultaat altijd strak.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: plastic spuiten: siliconen ontvetten...
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2010, 18:30 »
Van Sikkens heet dat goedje Sikka-tief of zoiets. Het is vrij duur en je doet er járen mee (want je gebruikt maar héél weinig).
 
Mschien een paar druppels scoren bij je lokale schilders- of spuitbedrijf?
 
Succes!
Avonturier!