Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat zijn de killer features van Osmand?  (gelezen 3080 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Wat zijn de killer features van Osmand?
« Gepost op: 03-01-2021, 18:51 »
Veel van jullie zijn gecharmeerd van Osmand als nav app. Osmand kan schijnbaar alles maar ik wil weten wat voor jullie de killer feature is?

Laten we het simpel houden. Ik hoor graag 1 max 2 features van Osmand die voor jou de doorslag geven waardoor je deze app prefereert boven anderen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #1 Gepost op: 03-01-2021, 19:59 »
Is al wat achterhaald nu
Voor mij was dat
- dikte tracklijn
- afstandscirkel


Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #2 Gepost op: 03-01-2021, 20:37 »
Ze waren al heel vroeg goed in OSM kaarten offline gebruiken en tracks rijden (GPX import). En de kaartrendering vond ik altijd erg goed en duidelijk. Nog steeds.
Maar er zijn tegenwoordig veel meer apps die dat goed doen, en gebruiksvriendelijker. Ik hoor nog steeds dat Osmand een leercurve heeft. Maar ja dat hoort ook bij veel mogelijkheden, beetje twee kanten van dezelfde medaille. Het is wel een stuk simpeler geworden dan vroeger. Ik blijf vooral hangen uit gewoonte, vind het nog steeds wel een top app.
Wat ook super is, is rechtstreeks routes en tracks importeren vanuit Google Drive. Vroeger in mn Garmin tijd liep ik altijd met een extra laptop(je) te zeulen, daarna een stickje maar nu neem ik eigenlijk alleen nog m'n telefoon mee onderweg.

Wat ik wel mis zijn de avontuurlijke/bochtige routes, zoals TomTom of Kurviger. Voor asfalt trips dan.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2021, 21:12 »
Vanuit avonturlijke routes via Kurviger exporteer ik gewoon de track en importeer die in Osmand Gert.

De twee beste features:
- herberekenen van een track totaal uit kunnen zetten, zo vervelend als dat eenmaal gebeurt
- de stemaanwijziging bij koerswijziging in track, om toch even je aandacht naar het scherm te kunnen trekken


Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2021, 21:34 »
Die afstandscirkel is inderdaad handig.

Voor mij is het rijden naar het dichtstbijzijnde punt van track heel handig. Veel tracks zijn toch een rondje en maakt het weinig uit welke kant je op rijd of waar je het oppikt.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #5 Gepost op: 03-01-2021, 22:55 »
Vanuit avonturlijke routes via Kurviger exporteer ik gewoon de track en importeer die in Osmand Gert.


Klopt zo doe ik het ook. Maar het zou aardig zijn als je die optie direct in de app hebt.
Ze luisteren wel naar de feedback daar heb ik het idee. Ook wel een goed punt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2021, 09:20 »
Is al wat achterhaald nu
Voor mij was dat
- dikte tracklijn
- afstandscirkel

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

De mogelijkheid om de dikte en transparantie in te kunnen stellen van een tracklijn is inderdaad wat mij betreft essentieel voor een moderne nav app waarmee je op visuele tracklijnen op de kaart navigeert. Dat is één van de redenen dat ik Garmin's achterhaald vind.

Waar gebruik je de afstandscirkel vooral voor? Gebruik je dat tijdens het rijden van de track of vooral als je de kaart bekijkt om een idee te krijgen hoe ver bepaalde zaken op de kaart van je vandaan zijn? Ik gebruik zelf Locus Map pro waar dat ook in zit maar heb deze feature nog niet vaak gebruikt.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2021, 09:34 »
Ik laat de track nooit navigeren, krijg ik de... Van
Als ik dan aan het rijden ben en ik zoom in of uit dan weet ik steeds waar de volgende deviatie is, ook als je van de track bent kan je dan beter afstand inschatten zowel van wegen als van omgeving, ik moet er wel bijzeggen dat ik dat hier niet veel gebruik omdat hier alle wegen duidelijk zijn maar op uitgestrekte pistes in Marokko etc vind ik dat perfect, af en toe een glimp op het scherm en je kan perfect volgen.
Doet me terug dromen...
Volgende keer gaat de xt en de tablet mee zal eens zien wat me het meest past

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2021, 10:13 »
Ik laat de track nooit navigeren, krijg ik de... Van


Dat zei ik ook niet. Ik zei: 'navigeren op visuele tracklijnen op de kaart' :-)

Ik wordt ook helemaal stapel gek van koerswijziging instructies tijdens het rijden van een track. Met Osmand een keertje tijdens de springride gebruikt op een kaarsrechte betonnen pad door het weiland van 1 kilometer of langer. Op dat kaarsrechte stuk kreeg ik voortdurende links/rechts instructies omdat de trackpunten zoals gebruikelijk door gps afwijkingen etc meestal een meter of 15 naast dat betonnenpad lagen. Meteen uitgezet.

Dat was wel een paar jaar geleden dus mogelijk dat Osmand die feature verbeterd heeft of wellicht is er een 'gevoeligheids' instelling die je kan aanpassen :-)

In Locus Map Pro zit ook zo'n optie. Die heet Guidance in plaats van Navigation. Ik gebruik het niet maar wel geprobeerd. Werkt best redelijk goed en ik werd er niet hondsdol van maar niet nodig in een land zoals Nederland of Spanje etc.

Alleen al het feit dat Locus in de naam onderscheid maakt tussen navigatie en koersinstructies vind ik een pluspunt. Navigation is echt over de weg en Guidance is een digitale bijrijder die je zo nu en dan vertelt dat er een koerswijziging aankomt.

Die cirkels lijken met inderdaad heel handig als je op zo'n piste rijdt. Locus heeft ook nog een cirkel optie die op basis van je snelheid de tijd aangeeft om iets op de kaart te bereiken.

Ook handig is de koerslijn die als een kompas met een dunne lijn met pijltjes de richting naar het eindpunt van je track aangeeft. Is dat een optie die Osmand ook heeft?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2021, 10:29 »
Zo een koerrslijn doe ik met navigeren op direct of rechte lijn zowel met osmand als Garmin zo heb je alle gegevens van afstand etc, en de track gewoon op het scherm, doe ik veel voor een plaats waar ik wil stoppen ofzo, niet vanaf het begin tot het einde, zo al tegengekomen eindpunt in rechte lijn 24 km, maar wel nog 150 te rijden
Voor die cirkels vindt ik 200 a 500m lijn het bruikbaarst
Wil ik de te rijden afstand weten dan activeer ik de track even en done, dat is dan toch meestal tijdens een pauze
Mijn ideale navigatie zou zijn de helderheid van mijn xt met de snelheid van mijn tablet.
Waarom osmand? Omdat dat de eerste was dat ik tegenkwam en ik vind er alles in terug
Zal eens naar locus kijken ook, heb toch tijd dit jaar

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2021, 11:49 »
volgens mij moet ik ergens een cursus navigeren osmand en de rest doen...
🤪🤪🤪🤪
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #11 Gepost op: 04-01-2021, 12:44 »
volgens mij moet ik ergens een cursus navigeren osmand en de rest doen...
🤪🤪🤪🤪

Dat is precies de reden dat ik tot nu toe nog steeds geen Osmand gebruik en eigenlijk de vraag stelde. Ik heb erg last van FOMO, oftewel Fear Of Missing Out :-)

Maar ik heb nog geen enkele feature gehoord die ik niet in Locus ook heb. Die zijn er echt wel want Osmand is ultra uitgebreid, zo uitgebreid dat het onoverzichtelijk is en je dus een cursus nodig hebt om de leuke dingen te ontdekken..

Locus kan ook heel erg veel, misschien net zoveel en heeft ook een leercurve maar niet zo steil als die van Osmand. Ik geloof dat ik in de laatste twee, drie jaar een keertje of zes serieus er voor ben gaan zitten om Osmand te leren kennen maar iedere keer wordt ik kriegel van het programma. En het is niet omdat ik een  digibeet ben. Doe niks anders dan het testen van gadgets en bijbehorende apps. Een overzichtelijke handleiding zoals die van Locus lijkt ook te ontbreken.

Het enige wat ik wel ontdekt heb waar Osmand een stuk beter in lijkt te zijn, is navigatie over de weg. Locus gebruikt Brouter en als ik dan met de auto van Amsterdam naar Utrecht wil krijg ik een onlogische route terwijl Osmand dat wel op een normale manier doet. Maar dat is voor mij geen killer feature want Locus heeft weer de optie met een klik een gevonden lokatie in een externe nav app zoals Waze, TomTom, Google, Sygic  etc te openen. Ik prefereer voor weg navigatie apps zoals TomTom.

Maar uiteindelijk is het irrelevant wat ik vind want iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor bepaalde apps en features. Er zijn in elk geval heel veel mensen blij met Osmand.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #12 Gepost op: 04-01-2021, 13:56 »
deze ken ik wel:



maar nooit de tijd voor genomen (of gehad) om er eens echt voor te zitten.
kan mij herinneren dat er ooit iemand avondcursus in/ mee gaf(?)


of dat dezelfde lennert  is van deze YT filmpjes..kein ahnung..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #13 Gepost op: 04-01-2021, 14:25 »
Deze van Lennert is al stokoud. We zijn al in vs 3.8
Deze site is uptodate: https://www.je-we-es.nl/OsmAnd-Navigatie.html
En FB group is ook ok met een uotodate handleiding: https://www.facebook.com/groups/1734792863427411
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Wat zijn de killer features van Osmand?
« Reactie #14 Gepost op: 04-01-2021, 15:32 »
Op de weg zijn lange routes echt heel slecht en traag met osmand. Dan werkt ik ook met tomtom of google maps.

Ben daarom ook zo blij met een tablet als navigatie. Ik kan zelf kiezen welke app me het beste van A naar B brengt.