Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waarom zo veel 4 takt?  (gelezen 15749 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #15 Gepost op: 07-11-2017, 08:10 »
Ik deed met mijn beta 300rr 2 takt op 10000km een zuiger. Verder niets. Je vergelijkt de technische behoefte van een jaren 80 licht gewicht crosser met een 4t denk ik


dat is ook meestal het probleem, dat de info vaak niet 100% klopt wat je kan vinden.
zo wordt jaren 80 techniek vergeleken met techniek van 2016. Daarnaast is ook elke motor weer anders, een KTM kan de techniek weer anders toepassen dan Honda bijvoorbeeld.




Maar ik ben me verder aan het inlezen en heb begrepen dan een moderne 4T ook veel beter afgesteld kan worden om het gedrag van een 2T beter te benaderen en het ''flaming out'' oftewel het afslaan op lage rpm te verhelpen.


! No longer available


! No longer available


! No longer available


wordt dit in Nederland ook gedaan ?




is er ook verbetering van de 2T zuiger levensduur van eind jaren 90  tot nu?  een maat van mij heeft een 1997 cr 125 (als ik het goed heb) en bij hobbymatig rijden (off road) moet hij de zuiger elke 25 uur vervangen.


waarom de youtube filmpjes niet goed zichtbaar zijn is mij niet duidelijk, probeer dit aan te passen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #16 Gepost op: 07-11-2017, 08:56 »
Al eens proefgereden? Zegt veel meer dan inlezen. Tussen de merken zit geen wereld van verschil hoor. Ik wert niet hoe goed je kunt rijden maar een goede rijder red zich prima op een matige fiets. Ern matige rijder kan er nog dteeds niet veel van op een wereldfiets. Zou je tijd en geld besteden aan rijden. Denk dat een 2006 en nieuwere 200-300 2 takt of 350-500 4takt voor elke beginnende rijder jaaaaaren rijplezier gaat bieden voor je aan de grenzen van je fiets komt. Voor crossbaan zou ik 2 takt serieus overwegen en anders 4 takt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #17 Gepost op: 07-11-2017, 09:03 »
Ik zou als ik jou was ook maar eens gaan proefrijden; je weet nu wel ongeveer wat je wilt, toch? Kijk ook eens naar een GasGas 200 2T. Oerbetrouwbare motoren en die gaan weg voor een appel en een eitje. Lekker fel voor op de crossbaan en zalig op de single track. Echt bewezen technologie!

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=252876363&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=9500&makeModelVariant1.modelDescription=200&pageNumber=1&scopeId=MB

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #18 Gepost op: 07-11-2017, 10:09 »
Als je roze papiertje hebt kom je gewoon ff op mijn 300 2t rijden ben je echt voor jaren klaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #19 Gepost op: 07-11-2017, 10:22 »
Das de beste tip tot nu toe. Zeker met de reiger vering en jouw manier van onderhoud

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #20 Gepost op: 07-11-2017, 15:50 »
mij spreekt een 4T aan omdat deze ''gewone'' benzine tanken en ik op de lange tochten eenvoudig bij een tank station kan langs gaan om te tanken. Daarnaast is de langere onderhoud interval ook super, het liefst wil ik een seizoen kunnen rijden en daarna het blok weer fris maken in de periode dat er niet gereden wordt (120-150 uur seizoen)
het verversen van olie tel ik niet mee aan dit onderhoud interval
daarnaast heeft een 4T voor mij als voordeel dat deze met behulp van ecu zelf regelend is.


het grootste probleem wat ik op het moment met een 4T zie is het ''flaming out'' oftewel afslaan in het lage toeren gebied.


Een 2T spreekt mij aan omdat deze simpeler zijn. Hierbij zou ik eenvoudiger en sneller reparaties kunnen uitvoeren. Tevens lees ik/ hoor ik dat een 2T bijna niet afslaat (als ie normaal is afgesteld)  het explosieve karakter zou ook goed gebruikt kunnen worden bij enduro rijden waarbij er over obstakels gereden moet worden.  En een 2T is eenvoudiger wat aan te passen aan je eigen smaak (KTM/ BETA) de powervalve wat anders afstellen, compressie veranderen en je hebt in eens een hele andere motor.


Ik denk dat het gewicht kwestie van 4T en 2T opzich wel mee valt. Een exc 200 (bj 2003) zou 102,4 kg wegen. een exc 250F 107 kg. Ongeveer 5 kilo verschil. Ik ben een redelijk grote jongen en zal hier weinig van merken.


ik denk dat het gebruikersgemak, doorslag gevend is. Dus op een zondag ochtend wakker worden en denken van het is toch wel erg mooi weer om te rijden, en een uur later op de motor zitten is voor mij het ideale. Daarnaast heb ik ook liever dat ik het seizoen kan overbruggen voordat ik dingen moet los gaan halen voor onderhoud. 


Dit staat even los van deze topic, ik wou graag de verschillen van 4T en 2T goed inzichtelijk maken, niet alleen voor mij zelf maar ook voor anderen. Ik heb al zo veel (on)waarheden gevonden op het internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie, zo zijn er vast nog zo velen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #21 Gepost op: 07-11-2017, 18:10 »
Dat flaming out of afslaan heb je van Amerikaanse sites geplukt vermoed ik. Ik heb dat in mijn carriere van 15 jr maar één keer meegemaakt op een LC4 op de crossbaan met een diepe geul bij 3000 tpm. Als je dat écht niet wilt, monteer je een Rekluse of je neemt een motor met een relatief zwaar vliegwiel. Zet een motor maar eens in zijn 2e versnelling en laat hem stationair tokkelen. Achterrem bij pakken en de grens van afslaan opzoeken geeft heel snel uitsluitsel hoe 'luggable' een motor is. Wil je dat luie gedrag neem dan een 500; die kunnen dat bijna allemaal!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #22 Gepost op: 07-11-2017, 20:25 »
Net als sex denk dat testrijden de enige oplossing voor je is om te ervaren wat het beste bij je past.




Tot die tijd vind ik dit wel een mooie samenvatting   

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #23 Gepost op: 07-11-2017, 22:08 »
Het is wel allemaal erg theoretisch benaderd hoor. Mijn 2T heeft koppel onderin, is niet zo giftig dat-ie je verrast, hoeft niet continu bijgesteld te worden, tanken doe ik gewoon bij de benzinepomp en heb 30 seconden extra nodig om olie erbij te kieperen, ik hoef niet om de 300 meter een verse bougie erin te draaien, ik pak er rustig een stuk snelweg tegen 100km/u mee op weg naar een rit, en motorisch onderhoud beperkt zich tot zo af en toe een vers kletsje bakolie. Een verse zuiger heeft-ie vorig jaar gehad, mag na 18 jaar ook wel eens een keertje. Dikke tweetakts met moderne olie gaan lang mee.

En een motor die ooit afslaat, gebeurt toch wel. Doe je 99 van de 100 keer gewoon zelf, kan het apparaat niks aan doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #24 Gepost op: 07-11-2017, 22:20 »
bij zelfde gewicht op papier rijdt een 2 takt altijd 15kg lichter voor je gevoel. roterende massa en gyroscopische krachten enzo.


rijden. Wat je wil kan met beide. Koop een ktm 350 of beta 400 als je hem kunt betalen, en anders de 300 van propje als je geen gedoe met onderhoud wilt hebben en je de makkelijktst te berijden motor op de baan wilt.


een waarschuwing............. je kunt dan nooit je fiets de schuld geven

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #25 Gepost op: 08-11-2017, 07:58 »
het liefst zou ik ook de 300 van propje overnemen.
Echter ligt dit niet binnen het budget wat ik heb.


Door het lezen van al die meningen en adviezen op diverse fora ben ik gaan twijfelen aan wat ik moet doen.


Ik denk dat ik het beste kan zoeken naar een oudere exc 300- of 200, ik heb de afgelopen tochten die ik gereden heb ook kunnen doen op een 125cc 2T (wel met erg veel moeite) dus een 200 of 300cc moeten het beide kunnen doen


De droom is een Beta 300 RR ofzo, maar die zijn nog al aan de prijs. Het mooie van deze beta vind ik dat de powervalve traploos in te stellen is en hij zelf de olie mengt. dus gemakkelijk onderweg tanken is een optie. maar goed dat zijn dromen  :-X


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #26 Gepost op: 08-11-2017, 08:44 »
Misschien een Yamaha DT125 dan? :-X Mooi spul, heb ik zelf ook op gereden.

https://www.youtube.com/watch?v=D82lecp5O-U

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #27 Gepost op: 09-11-2017, 08:00 »
Misschien een Yamaha DT125 dan? :-X Mooi spul, heb ik zelf ook op gereden.

https://www.youtube.com/watch?v=D82lecp5O-U


hou toch es op met al dat mooie speelgoed te laten zien!!  ;D


heb nog ff met een maat gepraat en denk dat ik al weet wat ik ga doen  ;)


wil met een iets oudere exc 200 beginnen (BJ 2000-2007), hier 1 a 2 jaar op rijden, en niet te veel aan de motor doen betreft upgrades ect. maar wel gewoon goed het onderhoud doen.


Na 1 jaar (of 2) gaan kijken naar een exc 300 tpi bj 2018 (lin afwachting hoe deze motor zich houdt en de eerste reviews van onafhankelijke personen om de hoek komen). Naar verwachting heeft mijn maat dan ook zijn motor rijbewijs en willen we samen ORT gaan rijden en aan evenementen mee doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #28 Gepost op: 09-11-2017, 08:46 »
Hele goede keuze Die TPI heeft ook mijn aandacht!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #29 Gepost op: 09-11-2017, 09:48 »
Hele goede keuze Die TPI heeft ook mijn aandacht!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


ik vind em heel interessant omdat hij bijna zelfde brandstof verbruik moet halen als een 4T en het olie wordt automatisch gemend, dus onderweg voor nood bij een tankstation tanken wordt een stuk eenvoudiger.


erg benieuwd hoe de nieuwe tpi motoren zich gaan houden in de praktijk