Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Opvolger Montana 600 serie  (gelezen 4372 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #30 Gepost op: 12-08-2020, 00:02 »
Is een principe kwestie. Ik vind de Montana al een baksteen, deze is nog een derde zwaarder. Ik wil alles altijd zo licht mogelijk hebben, zelfs als het niet nodig is. M'n 790 vindt ik ook veel te zwaar. Heb 'm nu 1 keer moeten optillen terwijl hij half in een kuil lag en 1x 60 meter achteruit moeten sleuren omdat een singletrack onder een viaduct langs een kanaal doodliep. Log ding dan. Niet handig als je veel solo rijdt. Denk ernstig aan een 2021 701 of 690.
Hmm dat is wel een beetje zorgelijk, al therapie overwogen? die obsessie met gewicht kan slecht zijn voor je gezondheid!200 gram meer op je 200kg brommer? ga je echt niks van merken, ook niet bij optillen of duwen, maar misschien had je op het grotere scherm wel op tijd gezien dat de track dood liep en had je geen 60m hoeven sleuren ;)   
Beter overzicht op je GPS scherm kan een hoop tijd en zweet schelen is mijn ervaring. 

Ook ga ik niet meer zo snel blind een twijfelachtig pad in waar mn brommer niet in de de breedte inpast, dat is de breedte waarop je hem op de zijstandaard kan zetten en daarop schuin trekken zodat beide wielen los van de grond komen en hem op de de zijstaandaard 360 graden kan draaien
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #31 Gepost op: 12-08-2020, 00:05 »
Dus een metalen plaatje achter de houder, met het gewicht, van het verschil in gewicht, van de originele batterij VS 3 AA batterijen, zou de ideale trilling demping opleveren.

Post Merge: 12-08-2020, 00:07
Is een principe kwestie. Ik vind de Montana al een baksteen, deze is nog een derde zwaarder. Ik wil alles altijd zo licht mogelijk hebben, zelfs als het niet nodig is. M'n 790 vindt ik ook veel te zwaar. Heb 'm nu 1 keer moeten optillen terwijl hij half in een kuil lag en 1x 60 meter achteruit moeten sleuren omdat een singletrack onder een viaduct langs een kanaal doodliep. Log ding dan. Niet handig als je veel solo rijdt. Denk ernstig aan een 2021 701 of 690.


In de showroom woog tie dat toch ook al...
Net of een 701/690 zo'n lekker licht fietsje is...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #32 Gepost op: 12-08-2020, 07:56 »
Ik heb 4 jaar 690 gereden, ik weet hoe zwaar die is. Ik vind 2 motoren ook onhandig, per saldo rij ik nu minder. 790 is eigenlijk te zwaar voor offroad, de 500 te licht voor lange afstanden over de weg. Elke keer de aanhanger pakken is een drempel.  Ben er nog niet over uit.

Terug on topic. De 680 is een fijn apparaat, doet wat die moet doen. Werkt goed met OSM, krijgt nog steeds updates.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #33 Gepost op: 12-08-2020, 08:35 »
Tja verstand en verval van kracht komt met de oplopende leeftijd  :-X   :D ......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #34 Gepost op: 30-06-2021, 15:39 »
Hier maar ff verder zwammen.
Lees net op Waypoint forum dat de Montana 700 zonder i dus geen Inreach heeft dat is mooi.
Want ik heb al zo,n klein kastje (hoop dat het ook werkt als je op het knopje drukt)
Maar er staan geen city navigator kaarten op.
Dat pakketje kost €100 als ik het goed begrijp.
Maar kan ik mijn CN van m,n oude montana  niet over laten zetten naar de nieuwe 700?
Of praat ik nu poep.
zal waypoint eens ff bellen momentje




Post Merge: 30-06-2021, 15:47

Misselijk gedoe 088 nummer niet bereikbaar. :'(
Daar gaat weer een klant.
Maar jullie weten het vast ook.
1 montana 700 zonder i geen inreach scheelt €100
2 Zit er motorsteun bij?
3 CN zie hierboven of ik het kan overzetten of is er CN te vinden op gratis plek (mag via PB 8) )

aju propje




Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #35 Gepost op: 30-06-2021, 16:42 »
Ik rijd op mijn GPSMap met een duitse variant van OpenStreetmap: 'Freizeitkarte'.
Bevalt me prima.


http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/index.html
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #36 Gepost op: 30-06-2021, 18:15 »
Maar kan ik dus met osm en bv freizeitkarte,navigeren over de weg van a naar b?
Ik dacht dat ik daarvoor CN nodig had?
Zo niet waarvoor zou ik dan CN kopen ??

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #37 Gepost op: 30-06-2021, 19:10 »
OSM kaarten zijn routeerbaar dus kan je a naar b navigeren met aanwijzingen. Heb je geen cn voor nodig.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #38 Gepost op: 30-06-2021, 19:16 »
Top dat scheelt weer €100.
Maar wat is dan de meerwaarde van CN?
Voor €100 mag je dan wel iets heel bijzonders verwachten.
Of leg ik de lat nu heel hoog bij Garmin?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #39 Gepost op: 30-06-2021, 19:47 »
Ach het zijn Amerikanen en het eerste waar die aan denken als ze wakker worden is geld verdienen  ;D

De Garmins en TomToms van deze wereld gebruiken commerciële kaartenmakers en dat kost geld.
Of iets geld kost en dat je dan ook veel mag verwachten zijn twee verschillende dingen. Ik heb de laatste jaren verschillende auto's gereden met ingebouwde navigatie. Dan mag je ieder jaar 150 euro lappen voor een na update nog steeds achterhaalde kaart. Bijvoorbeeld.

OSM wordt door de community (enthousiaste vrijwilligers) bijgehouden en vind ik tot nu toe zeer goed. Zelfs in bijvoorbeeld Ghana versla je de lokale taxichauffeurs :D
Het is ook leuk en makkelijk om zelf weggetjes, hotels, tankstations  toe te voegen die er nog niet op staan, doe ik vooral in Spanje en Marokko. In Nederland is het zo compleet dat je zelfs op de fiets het eerstvolgende bankje om uit te rusten kan laten zien. Ja echt. Of watertappunten.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #40 Gepost op: 30-06-2021, 20:09 »
Ik rijd op mijn GPSMap met een duitse variant van OpenStreetmap: 'Freizeitkarte'.
Bevalt me prima.


http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/index.html

Die Freizeitkarten zijn prima,  zelfs off road niet slecht.
Ik heb de licentie van mijn onroute motorkaart wel eens om laten zetten, maar als je geen life time update hebt zou ik die moeite niet nemen.
Eerst de Freizeitkarte proberen, kan ook op je Android.
https://www.freizeitkarte-osm.de/android/en/index.html
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #41 Gepost op: 30-06-2021, 20:09 »
Dat denk ik ook aan als ik naar m,n werk moet anders ging ik niet. :D
Nou dan gaat m,n Montana waarschijnlijk mp op.
eens kijken wat dat doet.




Maar waarom is er meer jeuk aan de XT als aan de nieuwe Montana hier op het forum?


Losse motorsteun €70,-


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #42 Gepost op: 01-07-2021, 13:53 »
Ik heb nu voor het eerst OSM kaarten in mn GPS zitten en kan niet echt zeggen dat ik daar echt van ondersteboven ben.
(kan ook zijn dat ik nog niet weet hoe dat werkt met OSM..)


Met CN tekent mn GPS de kaart in ieder geval een STUK sneller, OSM maakt hem zo traag als dikke poep door een trechter..
En er staan allemaal onzinnige POI's op die ook niet reageren op de kaartinstellingen.
Volgens OSM staat bij mij thuis de straat vol met 'torens', geen idee wat die moeten voorstellen maar het zijn er zoveel dat je de rest van de kaart amper ziet..


Maar tijdens de MS1000 was het wel weer fijn dat er veel meer wegen en paden op staan dan op CN..



Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #43 Gepost op: 01-07-2021, 14:03 »

Volgens OSM staat bij mij thuis de straat vol met 'torens', geen idee wat die moeten voorstellen

Maar tijdens de MS1000 was het wel weer fijn dat er veel meer wegen en paden op staan dan op CN..

En lopen ze bij jou in de straat ook allemaal met een alu hoedje?
Dat laatste is dan natuurlijk waar het om gaat.
OSM/Freizeitkarte en Android is een prima/snelle combi.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #44 Gepost op: 01-07-2021, 14:38 »
Heb op mijn Montana ook zo'n OSM Topo Benelux map staan...... werkt prima.
Heb toen voor Marokko een los OSM achtig kaartje erop gezet en ook die werkt goed. Waarom betalen voor iets wat elders gratis te halen is  :D