Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Yamaha carb vraagje (denk ik)  (gelezen 3991 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 165
Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Gepost op: 15-10-2012, 22:38 »
Ik heb een heel fijn rijdende rieju 450. Daar zit een yamaha wr450 model ongeveer 2005 in.
Loopt mooi stationair en mooi op last. Maar op deellast, zeg ik rij tussen de 60 en 90 zonder dat hij echt hoeft te werken mist hij zo nu en dan een klap tja of nog een paar. Gas bij en weg is het weer.
Ik heb hem nieuw gekocht vorig jaar en hij heeft dit eigenlijk steeds (3dkm) gehad, ik maak me er geen zorgen over, rij toch weinig op deellast. Maar evengoed, kan er ook eens wat aan doen.
Maar wat?
Ik denk op deellast, dus naald omhoog of na beneden. Klopt dat? Ik wil het bvk in 1x goed doen. Yamaha in sherco frame...het past maar sleutelvriendelijk...nouja het is goed dat het yamaha is denk ik maar.
Mijn eerste gok is naald naar beneden, krijgt nu teveel, verzuipt. Komt ook een beetje voort uit het idee dat het een zuipschuit is.

Misschien zit ik er helemaal naast. Waar kan ik best naar kijken, doen, beter idee?

Oja, andere aanwijzing. Als ik het stationair iets opvoer dmv dat draaiding en dan iets te hoog schiet hij flink omhoog en valt niet meer lekker terug.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2012, 22:54 »
mijn eerste gok zou ik ook zeggen: te rijk.


Bij echt te rijk gaat een 2takt 4takten en een 4takt 8takten :-)  maw: vrij 'regelematig' een slag over slaan.
Je kunt om te proberen de naald effe 2 treetje lager hangen (weinig werk), alleen ik acht de kans groter dat de naald vegwoon versleten is: Daar zie je wienig van, maar geeft typisch dit soort problemen: Zuipen en beetje onregelmatig lopen.
Meestal zijn het de kosten niet, dus begin eens met een nieuwe naald en nieuwe naaldbuis (als die los te vervangen is), en zet die dan eens op 'origineel Yamaha!"


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2012, 01:11 »
Van WR weet ik niks, wel van carbs.


Bij gebrek aan een testbank, kun je op zich vrij gemakkelijk testen of je naald goed staat.


Pakt de motor vanaf statio crispy op maar lijkt hij bij accelereren op deellast sneller te kunnen/willen, staat hij te arm (naald moet omhoog).


Maar als hij juist heerlijk snel door dat middengebied gaat en bij gas dicht een duwtje na geeft (zgn naijlen) dan is die te rijk (naald moet omlaag).


Dit kun je ook toepassen op vollast (maat hoofdsproeier testen)


Kleur van de bougie controleren, na een rit in het bereik dat je wilt testen, kan ook. Donker is rijk, licht is arm. Bruin is ok.


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2012, 20:25 »

Maar als hij juist heerlijk snel door dat middengebied gaat en bij gas dicht een duwtje na geeft (zgn naijlen) dan is die te rijk (naald moet omlaag).



hey, die snap ik niet: Als je af gaat remmen op je gas dan verrijkt je mengsel normaliter: dus als het al te rijk was, waarom krijg je dan nog een duwtje in de rug als het nog rijker wordt?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2012, 20:52 »

hey, die snap ik niet: Als je af gaat remmen op je gas dan verrijkt je mengsel normaliter: dus als het al te rijk was, waarom krijg je dan nog een duwtje in de rug als het nog rijker wordt?
op elke slag (ve 4takt) rem jij dan af?
gas dicht en remmen doe je op welke slag...???
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 165
Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2012, 22:08 »
Ik denk dat ik inzet op te rijk. Denk niet dat de naald versleten is bij 3dkm, bovendien was het al zo bij 500km op de klok.
Hij pakt goed op maar een zetje bij gas dicht herken ik niet. De bougie bekijken ga ik niet doen, te ingewikkeld en alleen betrouwbaar bij een nieuwe bougie. Ik heb zo'n leuk setje dat je id verbranding door de bougie zelf kan kijken. Helaas alleen voor die dikke bougies ;(

Het voelt net alsof er een paar vonken wegvallen. Maar met een nieuwe, nu irridium, bougie is er niks verandert. en ik kan me niet voorstellen dat er alleen op deellast vonken wegvallen, dan zou het overall zo moeten zijn.

Kijken naar standaard wr waarden voor de settings is ook niet zo zinvol. Zowel de filterkast als de uitlaat is anders.

Het lijkt erop dat ik gewoon wat moet gaan proberen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2012, 22:46 »
Ik hb et zelfde gehad met mn ktm, bougiedop slecht..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #7 Gepost op: 17-10-2012, 00:20 »
Ja. Als die slagen overslaat... ZO rij kan die af fabriek niet staan. Ik zou het ook ergens anders gaan zosken..b
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 165
Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #8 Gepost op: 17-10-2012, 18:27 »
Bougiedop is zo'n eentje incl bobine. Lijkt me kleine kans dat het daar aan ligt. En ik heb er ook niet nog eentje om het even te proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2012, 20:11 »

hey, die snap ik niet: Als je af gaat remmen op je gas dan verrijkt je mengsel normaliter: dus als het al te rijk was, waarom krijg je dan nog een duwtje in de rug als het nog rijker wordt?


volgens mij wordt je mengel juist armer als je afremt op het gas.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #10 Gepost op: 17-10-2012, 20:42 »

volgens mij wordt je mengel juist armer als je afremt op het gas.
Als je je gas dicht draait zakt je gas schuif, en omdat de zuiger nog steeds met dezelfde snelheid naar beneden gaat om mengsel aan te zuigen stijgt in de venturi de luchtsnelheid waardoor die harder gaat zuigen aan je sproeier buis dingding en dus meer benzine mee neemt (in verhouding met de hoeveelheid lucht dan te verstaan) Tenminste dat hebben ze mij altijd verteld.

Post Merge: 17-10-2012, 20:44
op elke slag (ve 4takt) rem jij dan af?
gas dicht en remmen doe je op welke slag... ???
Arbeid slag. Of was dat je vraag niet?
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2012, 20:47 »

Arbeid slag. Of was dat je vraag niet?

oh?

wat voor een motor heb jij?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2012, 20:53 »
oh?

wat voor een motor heb jij?
Een BMW maar dit is bij iedere 4takt motor gelijk.
Denk daar maar eens over na.
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2012, 21:05 »
Een BMW maar dit is bij iedere 4takt motor gelijk.
Denk daar maar eens over na.

..vandaar..  ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Yamaha carb vraagje (denk ik)
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2012, 21:30 »
Als je je gas dicht draait zakt je gas schuif, en omdat de zuiger nog steeds met dezelfde snelheid naar beneden gaat om mengsel aan te zuigen stijgt in de venturi de luchtsnelheid waardoor die harder gaat zuigen aan je sproeier buis dingding en dus meer benzine mee neemt (in verhouding met de hoeveelheid lucht dan te verstaan) Tenminste dat hebben ze mij altijd verteld.
inderdaad. daarom wordt het mengsel dus rijker als je op het gas afremt.
Daarnaast hebben veel carburateurs nog een air-cut-off valve, die dicht gaat bij hoog vacuum, waardoor het mengsel nog verder verrrijkt (dan remt de motor beter!). en dan weer een SAS systeem wat er in de uitlaat lucht bijj gooit zodat je catalysator warm blijft... en dat noemen ze dan mileu-verantwoord  ::)


@patrick2wd: Ik ben effe de draai kwijt... of was het nu de slag?