Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bandenspanning meten  (gelezen 6766 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 279
Bandenspanning meten
« Gepost op: 25-10-2012, 22:32 »
Stel: Ik wil mijn bandenspanning exact hebben zoals de user manual mij voorschrijft.


Hoe moet ik dan meten?
  • Wiel van de grond
  • Wiel op de grond maar onbelast (bandenspanning voor bepakking dus onbepakt meten?)
  • Wiel op de grond en meten zoals belast wordt. (dus met jouzelf erbij?)
Ik ga er namelijk vanuit dat gewicht op de assen de banden samendrukken en daarmee de druk verhogen. terwijl er niet -meer- lucht in zit.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2012, 22:41 »
Ik doe altijd 2. Gaat al heeeeel lang goed  :D


Verder is de voorgeschreven spanning niet altijd de beste. Veel fabrikanten doen het bewust hoog om veilig te zitten.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2012, 23:09 »
#2 aangezien het meten als je op je motor zit nogal lastig is ;)

En idd de opgegeven bandenspanning is niet per se de beste, een hoge spanning zorgt er voor dat de band minder vervormt en dus minder warm word op de weg en dus minder risico op een klapband..

Maar een warme band plakt meer aan de weg waardoor er meer grip is in  een bocht en bij remmen..

Stel je wil vol gas over een dijk blazen met 5 graden dan kan je er voor kiezen om je voorband op een wat lage druk te zetten, zeg 1.5 bar zo dat ie lekker warm word en goed plakt..

Dit geld voor wegbanden, noppenbanden zet je richting de 2 bar voor lange ritten op de snelweg, ergens rond de 1.5 a 1.3 bar offroad zonder bandenklemmen en met ergens rond de 0.8 a 1 bar offroad, dan plooien ze goed om obstakels en lossen ze goed modder tussen de noppen..

dit is ff een snel algemeen verhaal ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2012, 23:52 »
nog effe dit terzijde:
PV=nRT


ofterwel... de druk varieert ook sterk met de temperatuur. Dus als je druk van de band vandaag goed is, is ie dat morgen niet, en als je gaat rijden en de band warm wordt dan is ie al helemaal niet meer wat voorgeschreven was!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #4 Gepost op: 26-10-2012, 00:12 »
Klopt, maar daarom schrijft de bandenfabrikant ook voor om de band koud te meten [ nee niet ijskoud maar voor het rijden]  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 279
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #5 Gepost op: 26-10-2012, 07:42 »
nog effe dit terzijde:
PV=nRT


ofterwel... de druk varieert ook sterk met de temperatuur. Dus als je druk van de band vandaag goed is, is ie dat morgen niet, en als je gaat rijden en de band warm wordt dan is ie al helemaal niet meer wat voorgeschreven was!


Klopt natuurlijk, maar zoals je aangeeft is ook de 'n' van evengroot belang.
Ik kan me voorstellen dat een (banden)fabrikant een bepaald Volume lucht in de band wil hebben, maar als de band al onder grote druk staat, kan het zijn dat je het volume niet haalt, terwijl de druk al eerder bereikt is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #6 Gepost op: 26-10-2012, 07:44 »
Stel: Ik wil mijn bandenspanning exact hebben zoals de user manual mij voorschrijft.


Hoe moet ik dan meten?
  • Wiel van de grond
  • Wiel op de grond maar onbelast (bandenspanning voor bepakking dus onbepakt meten?)
  • Wiel op de grond en meten zoals belast wordt. (dus met jouzelf erbij?)
Ik ga er namelijk vanuit dat gewicht op de assen de banden samendrukken en daarmee de druk verhogen. terwijl er niet -meer- lucht in zit.
meet het verschil eens tussen 1 2 en 3  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #7 Gepost op: 26-10-2012, 08:16 »
noppenbanden zet je richting de 2 bar voor lange ritten op de snelweg, ergens rond de 1.5 a 1.3 bar offroad zonder bandenklemmen en met ergens rond de 0.8 a 1 bar offroad, dan plooien ze goed om obstakels en lossen ze goed modder tussen de noppen..

Ik rij al 34jaar met 0.7bar voor en achter off road :P
 
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #8 Gepost op: 26-10-2012, 08:48 »
meet het verschil eens tussen 1 2 en 3  :-X

Met hemmes. ^^

de vraag is of je uberhaupt een meetbaar verschil ziet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #9 Gepost op: 26-10-2012, 09:49 »
En wie zegt dat je banden spanning meter klopt?
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #10 Gepost op: 26-10-2012, 11:58 »
Ik meet altijd met mijn duimen(voelen)  :confused: :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #11 Gepost op: 26-10-2012, 12:06 »
Offroad/crossbaan ca 1 bar is mij altijd goed bevallen en ca 1,3 als er het nodige asfalt in de rit zit.
Genoeg grip offroad, minder gevaar voor "lekknijpers" en niet al te veel zwabberen op de weg
Meten deed ik gewoon op het bokkie of onbelast.
 
Overigens wat warmte met je bandendruk kan doen:
Voel maar eens aan je noppenband na een flink stuk asfalt....
 
Bij circuitgebruik op m'n sportmotoren had ik soms een drukverschil van ca 0,3 bar na een sessie van 20 minuten.
Bij m'n circuitauto was dit j.l. zondag zelfs bijna 0,5 bar! (begin daarom ook op 1,8 bar "koud")

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #12 Gepost op: 26-10-2012, 12:16 »
Ik meet altijd met mijn duimen(voelen)  :confused: :-X


Marcel, het gaat over bandenspanning hè!  ;)
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 279
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #13 Gepost op: 26-10-2012, 12:38 »
Hoop informatie over wat de juist spanning zou zijn, maar eigenlijk geen antwoord hoe te meten.


Ik neem aan dat de druk wordt aangegeven om een bepaalde vullingsgraad van de band te hebben, het gewicht op dat wiel beinvloed de druk en daarmee ook de hoeveelheid lucht in de band.


MAW: Gewicht op de band zorgt voor een hogere druk, dus potentieel te weinig lucht in de band. Ondanks de juiste druk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Bandenspanning meten
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2012, 12:40 »

Marcel, het gaat over bandenspanning hè!  ;)


 ;D  Weet ik wel Erik, ik wil maar aangeven dat het voor mezelf niet zo veel uitmaakt,
ik voel ook wel het verschil, maar warm of koud, onverhard of asphalt, het zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.
Bij onze hobby veranderd dat dagelijks een paar keer, s'morgens en later op de dag, enz.
Er bestaat voor ons geen perfecte bar ::)
Dus....met de duim...zo zal't wel goed zijn ...en ...knallen ;)