Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Startmotor 640 Adv  (gelezen 845 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Startmotor 640 Adv
« Gepost op: 06-01-2020, 19:25 »
Paar vraagjes over de startmotor van een lc4 blok uit 2006.


- Bestaat er een startmotor met meer pit voor die blokken of gebruiken jullie per definitie de decomp? Er zitten inmiddels 2 nieuwe setjes koolborstels in maar hij vreet ze op waar je bij staat.
- Over koolborstels gesproken, ik heb ooit een revisiesetje gekocht bij een Duitse site maar die levert niet meer. Weet iemand waar je die kan vinden?


Alvast bedankt!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2020, 19:52 »
Is er niet een lagertje versleten of zo. Raar dat-ie borstels vreet en moeilijk rond gaat. Bij mijn (veel oudere) 640 nooit last mee.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2020, 20:04 »
Is de voeding/bedrading wel goed?
Als de spanning daalt, stijgt de stroom, vinden je borstels niet leuk.....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2020, 20:04 »
is het anker niet ingevreten of beschadigd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2020, 21:13 »
Nuttige input, waarvoor dank!


Genoteerd dat ik voeding/bedrading check en ankertje/lagertjes controleer. Had me alleen gericht op die borstels..


Maar ik lees op fora allerlei verschillen over gebruik van de decompressie bij elektrisch starten, is dat iets wat jullie ook doen/hebben gedaan of is dat ding eigenlijk alleen voor het pompen van de kick?





Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2020, 21:34 »
Ik gebruik die bijna nooit. Alleen als-ie lang niet gelopen heeft dan duurt het een tijdje voordat de benzinepomp de carb heeft bijgevuld. Dan hoor je de startmotor sneller/lichter lopen. Ik ken ook iemand die zelfs de hele kabel heeft weggehaald wegens niet meer nodig. Voor mijn gevoel is dat nog een overblijfsel uit de pre-startmotor pre-autodeco tijd. Zo een heb ik ook nog gehad en die kreeg je echt niet aan zonder dat kabeltje  :o
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2020, 22:40 »

Maar ik lees op fora allerlei verschillen over gebruik van de decompressie bij elektrisch starten, is dat iets wat jullie ook doen/hebben gedaan of is dat ding eigenlijk alleen voor het pompen van de kick?

 In de 7 jaar dat ik die motor had heb ik denk ik 10x de deco gebruikt. Als hij net tegen de compressie aan af geslagen was. Dat is dus in ongeveer 0.0001% van de gevallen. Overigens ook nooit iets aan de startmotor hoeven doen (ca 40000km)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2020, 00:37 »
Nuttige input, waarvoor dank!


Genoteerd dat ik voeding/bedrading check en ankertje/lagertjes controleer. Had me alleen gericht op die borstels..


Maar ik lees op fora allerlei verschillen over gebruik van de decompressie bij elektrisch starten, is dat iets wat jullie ook doen/hebben gedaan of is dat ding eigenlijk alleen voor het pompen van de kick?

Meet de spanning (+) eens tijdens het starten, meten op de startmotor, op de accu.
tijdens het starten; één meet-pen op de massa van de accu, één op de start-motor.
dit kan een indruk geven van de spannings-val over de bedrading.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2020, 21:34 »
Dank voor de tips en feedback over de decomp. Inmiddels een revisiesetje gevonden dus ga er binnenkort fijn aan knutselen om uit te vogelen waar de wortel ligt. De Arrowhead staat bij favorieten in de browser.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2020, 21:42 »
Als ik die prijzen zo zie, kan je beter een nieuwe kopen.

Als je collector te ver is ingelopen (om af te draaien) blijft er weinig te reviseren over......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2020, 22:09 »
Setje koolborstels kostte 13 euro bij lokale borstelboer (wist niet eens van die toko af) dus dat vond ik prima prijs. Mocht dat (naast het checken van bovengenoemde) niks oplossen, dan gooi ik er een nieuwe op a 129 euro. De OEM vind ik te duur..


De collector zal ook onder in het licht komen. Probeer nu plaatjes te vinden van een versleten variant om te vergelijken. Merci!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Startmotor 640 Adv
« Reactie #12 Gepost op: 08-01-2020, 00:26 »
Dank voor de tips en feedback over de decomp. Inmiddels een revisiesetje gevonden dus ga er binnenkort fijn aan knutselen om uit te vogelen waar de wortel ligt. De Arrowhead staat bij favorieten in de browser.
Mocht je onderdelen nodig hebben, heb 2 originele liggen waarvan de borstels slecht zijn maar de rest misschien bruikbaar.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl