Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nekbescherming  (gelezen 135643 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Nekbescherming
« Gepost op: 03-09-2006, 10:46 »
    De laatste tijd zie ik steeds meer mensen met nekbescherming rondrijden. Als je weet dat je gaat vallen geeft het misschien een veiliger gevoel, maar is het nou echt effectief?

    Voor mij lijkt het een onding wat je in de bewegingsvrijheid beperkt en onnodige irritatie oplevert.

    Daarom wat vraagjes aan de gebruikers met ervaring:

    • Werkt het echt??
    • Waar koop je dat
    • Wat moet dat ongeveer kosten
    • Is het bruikbaar in combinatie met een normale motorjas?
    • Zijn er ook nog verschillende modellen in omloop en wat zou dan het voordeel van de één t.o.v de ander zijn


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Nekbescherming
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2006, 11:07 »
KIJK HIER EENS

er zijn verschillende modellen en als iik ,me niet vergis is bmw samen met ktm ook zoiets aan het ontwikkelen.
Zolang je niet naar beneden wilt kijken of je rits dicht zit zal het niet zoveel irritatie opleveren denk ik.
Ik zie ze ook steeds vaker op crossbanen met deze " worsten" rijden.

Maar zijn deze dingen er voor de beginner of juist voor de gevorderde rijders daar kun je wel over discusieren.
Persoonlijk vint ik het wel goed dat men over dit soort dingen meer gaat nadenken en ontwikkelen.

Persoonlijk denk ik dat hoe beter je rijdt hoe harder je gaat dus dan zou je zo'n nek ding eigenlijk moeten hebben.
Als je hard van je fiets gaat dan rol je door en juist dan is het gevaar dat je nek " dubbel" klapt. Als je langzamer rijdt val je meestal  niet zo dat je benen nog eens een keer een extra salto maken als je de grond aan raakt. maar dit is puur mijn mening.


kijk ook HIER eeen voor het bmw en ktm product

en de discussie is is HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Nekbescherming
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2006, 12:52 »
Zo'n nekbrace ga ik binnenkort ook even halen. Heb er al een paar keer één in de hand gehad. Toen niet gekocht omdat ik met de auto was. Ik wil graag even weten hoe dat zit met mijn bodyprotector, jas en helm op. Je hebt verschillende diktes namelijk.

Er rijden er minstens twee van dit forum reeds met die braces. Van één weet ik dat het niet hinderlijk is.  :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nekbescherming
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2006, 16:55 »
Ik moet er een om van Meindert  ::). Nog niet uitgeprobeerd of het helpt, maar het zit in ieder geval niet in de weg. In de Rallye van Kroatie reden er veel met die dingen om hun nek rond..
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Nekbescherming
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2006, 20:25 »
Mijn info is dat je minder snel je sleutelbeen zou breken bij een val. Oorzaak schijnt veelal de rand van je helm te zijn.
Daarnaast voorkomt het ding dat je hoofd overmatig achterover kan klappen (een soort "HANS" bij autoracers)

Zit ook te overwegen zoiets te kopen (al vrij lang eigenlijk...) Zal wel iets worden van een kalf dempen met een put of zo  ::) (oud Fries gezegde ;) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Nekbescherming
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2006, 21:27 »
Zo'n ding blijkt enorm in de weg te zitten als je een jas met kraag hebt. Op een cross shirt of kraagloze jas gaat het wel goed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Nekbescherming
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2006, 22:40 »
Ik rij al meer dan twee jaar met een nekbrace en heb er nauwelijks hinder van.
In ieder geval veel minder hinder dan van een beschadigde nekwervel.......
Om er voor te zorgen dat ik me zelf niet verleid om het ding eens niet te dragen heb ik 'm aan mijn bodyprotector vadstgemaakt.

Als je zo'n ding gaat kopen neem dan je helm, je bodyprotector en je jas mee zodat je de juiste dikte kunt bepalen.
Ik heb die van mij twee keer omgeruild voordat ik de juiste dikte had.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: Nekbescherming
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2006, 08:56 »
Ik heb er een gekocht voordat ik de rally van Croatië ging rijden en sindsdien rijd ik er alle terreinritten mee.
Zit totaal niet in de weg, maar ik heb dan ook een vrij dunne, van wat harder materiaal dan veel anderen.
Naar mijn idee zijn die dingen niet om te voorkomen dat je je sleutelbeen breekt maar eerder dat je nekwervels niet zo'n opdonder krijgen en voor mij ook belangrijk; de rand van je helm kan zenuwbanen van je arm doorsnijden. Ik ken iemand waarbij dat is gebeurd bij een vrij lullige valpartij en die heeft nu een arm die langs zijn lichaam bungelt.
Je sleutelbeen breek je als ik het goed heb doordat je je val probeert te breken door je handen uit te steken, met een gestrekte arm wordt alle kracht direct op je sleutelbeen overgebracht, ik denk niet dat een nekbrace daar veel aan verbetert.

Annyway, ik ben zo tevreden met het ding dat ik hem soms ook op de weg omdoe, het maakt immers niet uit wáár je valt..
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Nekbescherming
« Reactie #8 Gepost op: 04-09-2006, 11:58 »
Ik heb er een gekocht voordat ik de rally van Croatië ging rijden en sindsdien rijd ik er alle terreinritten mee.
Zit totaal niet in de weg, maar ik heb dan ook een vrij dunne, van wat harder materiaal dan veel anderen.
Naar mijn idee zijn die dingen niet om te voorkomen dat je je sleutelbeen breekt maar eerder dat je nekwervels niet zo'n opdonder krijgen en voor mij ook belangrijk; de rand van je helm kan zenuwbanen van je arm doorsnijden. Ik ken iemand waarbij dat is gebeurd bij een vrij lullige valpartij en die heeft nu een arm die langs zijn lichaam bungelt.
Je sleutelbeen breek je als ik het goed heb doordat je je val probeert te breken door je handen uit te steken, met een gestrekte arm wordt alle kracht direct op je sleutelbeen overgebracht, ik denk niet dat een nekbrace daar veel aan verbetert.

Annyway, ik ben zo tevreden met het ding dat ik hem soms ook op de weg omdoe, het maakt immers niet uit wáár je valt..


volgens mij is het zowel voor je nekwervels als je sleutelbeen. het idee is dat als je op je schouder valt je hoofd/helm door de kracht ook richting je sleutelbeen word geslingert. door de harde rand van je helm druk dit je sleutelbeen naar binnen, en voila krak!!!!


praktisch gezien heb je er niet zoveel last van, misschien alleen de verminderde ventilatie rond je nek. kheb de constructie van Fr@venture
gezien en moet zeggen, daz een goeie tip. ik vergeet em ook nog wel eens.  :(
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nekbescherming
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2006, 12:34 »

Om er voor te zorgen dat ik me zelf niet verleid om het ding eens niet te dragen heb ik 'm aan mijn bodyprotector vadstgemaakt.


Ha Fred,

Heb je misschien een fotootje van je constructie? Welk merk nekbeschermer heb je?

Bij American Football dragen sommige spelers ook al een hele tijd nekbescherming. Maar niet iedereen en dat heeft ook weer met de bewegingsbeperkingen van die bescherming te maken. Als je niet over je schouder kunt kijken, zie je de bal niet komen, kun je hem niet vangen, geen touch down! Je maatje graagt geen bescherming, vangt die bal wel, scoort en krijg een contractverlenging. Hier wordt dus bewust risico genomen ten behoeve van beloning :-\ Gelukkig is het in onze tak van hobby nog niet zo ver.

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Nekbescherming
« Reactie #10 Gepost op: 04-09-2006, 21:15 »
ik weet helaas uit ervaring dat een kin gedeelte v.e. intergraalhelm je sleutel been kan breken. 't is al weer ff geleden en Ik reed toen op asfalt zonder bodyprotector. Maar zo een nekbeschermer lijkt mij een goede zaak. Lijkt mij alleen enorm warm, zeker als je er een jas bij draagt. Waar kan je die dingen kopen en wa kost da?
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Nekbescherming
« Reactie #11 Gepost op: 10-10-2006, 06:17 »
De KTM/BMW nekbescherming is schijnbaar al te koop, prijzen heb ik nog niet. De fabrieks teams van KTM en BMW zijn verplicht deze te dragen anders keert hun verzekering niet uit. Er gaat ook een gerucht dat Yamaha in 2008/2009 alle offroad fietsen levert met een soortgelijke brace.

groetjes Paul Dubai, die zijn rallyfiets weer gesloopt heeft en van voor af aan begint. Dus geen KTM rallykuip op de 450.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Nekbescherming
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2006, 08:57 »
groetjes Paul Dubai, die zijn rallyfiets weer gesloopt heeft en van voor af aan begint. Dus geen KTM rallykuip op de 450.

Verder met jouw goed??
Die motor is wel weer te repareren.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: Nekbescherming
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2006, 08:36 »
Apart from several new models introduced at the German Intermot motorcycle exhibition, KTM showed the first prototype neck brace. We all know the dangers of motorcycle riding, specially off-road racing. In races like the Dakar, several deaths have been deplored, many that could have been saved if a comprehensive neck brace system existed.

KTM are developing together with Dr. Chris Leatt (medical doctor with experience in trauma and neurosurgery ) such a system.

The neck brace is supposed to keep your neck intact when crashing and falling. It should prevent your neck from breaking. All KTM factory teams will be using this system. The neck brace will be further developed and sold to all off-road riders.


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nekbescherming
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2006, 11:02 »
Yo, da's wel een hele forse...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)