Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rekluse koppeling ervaringen  (gelezen 37351 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Rekluse koppeling ervaringen
« Gepost op: 11-12-2008, 21:49 »
Ik zit er, zij het met pijn in het hart, toch wel serieus over te denken om de Alto Turia dit keer met een KTM te gaan rijden; al was het maar om te vergelijken.
En als je dat toch doet dan lijkt mij zo'n Rekluse koppeling ook wel wat. Het scheelt weer aanzienlijk in de belasting voor de handjes....

Wat te doen? Een eerder topic dateert alweer van zo'n twee jaar geleden; Hoe zijn de ervaringen sindsdien?

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2008, 22:25 »
De Rekluse koppelingen zijn in de loop der jaren alleen maar beter geworden.
Er is sinds begin 2007 weer een nieuwe versie gemaakt , de z-Start pro clutch.
Met deze nieuwe versie kan je ten alle tijde nog de koppeling bedienen ongeacht hoeveel toeren je de motor laat maken.
Ook zit bij deze nieuwe versie een speciale Rekluse binnenhuis bij dat uit 1 stuk gedraaid is en alle onderdelen zijn ook gecoat om slijtage uit te sluiten.
Ik rij al sinds 2003 met Rekluse koppelingen op al de motoren die ik sindsdien gehad heb en wil ook nooit meer zonder rijden.
Dit zeg ik niet alleen omdat ik de koppelingen importeer en verkoop voor Nederland want als ik er niet 100% achter zou staan dat het een goed product is zou ik het ook niet verkopen.

In 2003 ben ik er mee beginnen te rijden en heb het samen met de Amerikanen uitgetest in het zware Nederlandse zand dat ze in Boise , Idaho , de staat in Amerika waar het gemaakt en vandaan komt , niet hadden ( alleen maar harde ondergrond )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2008, 08:49 »
Ik heb er 1 in de Adventure en 1 in de DRZ, allebei via adje.

In de KTM zit ie nu 2 jaar of zo, en nog geen problemen mee gehad. In de DRZ zit ie pas maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Daarnaast is het gewoon een genot om mee te rijden, buiten de door rekluse genoemde voordelen, vind ik het ook erg prettig dat ik onder alle omstandigheden 2 handen aan het stuur kan houden.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 14-12-2008, 00:08 »
Boise is een plaats in de staat Idaho  ;)

Ik rij nu ook bijna een jaar met een Rekluse Pro. Dat is dus de automatische koppeling waarmee je ten allen tijde je koppeling nog handmatig kunt bedienen. Bevalt wel goed. In het begin vond ik het wel even wennen maar nu vind ik het erg fijn rijden. Ik reed laatst nog eens op een motor zonder Rekluse en dan mis je hem meteen.

Nadelen vind ik dat bij lage toeren je koppelings handle een beetje raar aanvoelt (lijkt net alsof er geen olie meer in zit maar dat is een kwestie van wennen) en dat hij achteruit rolt als je op een berg stil komt te vallen. Normaal kun je hem dan tegen de compressie zetten.

Bij sommige motoren wil hij nog wel eens een beetje resoneren, wat een raar geluid geeft maar dat is eigenlijk altijd goed op te lossen met een paar o-ringen die Rekluse ook levert. Bij mij is het resoneren sindsdien helemaal weg gebleven.

Voor de rest alleen maar goede ervaringen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 14-12-2008, 12:50 »
Hé Erwin,

Dat resoneren, noemen ze dat in de USA soms 'squeeling'?

Ik heb dat ook met mijn Rekluse en bij mij is het nagenoeg weg met de nieuwe Shell olie.

Maar ik wil het helemaal uitsluiten. Wie stelde bij jou de diagnose en wie kwam met de oplossing? Jij zelf?

Om welke ringetjes gaat het precies?

Groeten en bedankt!

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 14-12-2008, 16:39 »
Hé Erwin,

Dat resoneren, noemen ze dat in de USA soms 'squeeling'?

Ik heb dat ook met mijn Rekluse en bij mij is het nagenoeg weg met de nieuwe Shell olie.

Maar ik wil het helemaal uitsluiten. Wie stelde bij jou de diagnose en wie kwam met de oplossing? Jij zelf?

Om welke ringetjes gaat het precies?

Groeten en bedankt!
Natuurlijk kwam ik met de oplossing bij Erwin.
Bij jou is dat niet mogelijk omdat jij het oude systeem nog hebt en dit niet verder ontwikkeld wordt.
Die o-ringetjes zijn er dus alleen maar voor de z-Start pro clutch en dan ook alleen maar voor sommige merken die last van dat squeel geluidje hebben wat overigens ook helemaal geen kwaad kan.
Het is alleen maar een vervelend geluid.
Zoals gezegd hebben sommige motoren daar helemaal geen last van.
Ik rij met mijn Honda CRF450R 2007 al weer 2 jaar met de z-Start pro en ik heb dat geluid nog nooit gehoord.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 14-12-2008, 22:00 »
voor de liefhebben heb ik nog een Rekluse voor KTM EXC te koop. Hij komt uit mijn 525 (2003).

Waarom heb ik hem eruit gegooid: Hoewel het soms heel fijn is, en het bijna fool-proof rijdt, kan ik er toch niet heel goed aan wennen dat het aangrijpmoment soms net effe iets varieerd. Als ex-trial man wil ik exacte motor timing als ik een boomstammetje moet pakken ofzo. Mogelijk had het beter gekund door de Rekluse wat strakker af te stekken (aangrijpen bij lagere toeren), maar ik dacht: ik probeer het zonder een tijdje, en eigenlijk mis ik hem helemaal niet en vind ik de direkte respons super fijn.

dus... te koop, doe een bod (ik heb eigenlijk geen idee wat ie mag kosten)

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2008, 08:16 »
@Bean , wat voor type is het ?
Een gewone z-Start of een z-Start pro ?
Een z-Start pro is met extra ( gehard ) binnenhuis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2008, 16:52 »
Z-start, rev 3.0

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2009, 10:29 »
ik heb een z-start pro en gebruik hem voor de cross, maar hoe stel je hem af en met welke veren, want ik vind dat het telang duurt voor hij aanpakt en als je dan in een bocht zit valt hij teveel naar binnen

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2009, 14:25 »
hoe zit dat eigenlijk als je een berg af rijd en wil remmen op de motor..werkt dat dan nog?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2009, 14:50 »
Jazeker, klein blipje gas geven, maar soms doet hij het ook al uit zich zelf...

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2009, 18:29 »
@JMP , bel me even als je veel informatie wil hebben over de Rekluse koppeling ?

Het is te veel typwerk om dat hier allemaal te doen.

Mijn telnr : 0655515759

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2009, 19:02 »
heb zelf een beetje zitten testen en het werkt nu heel goed, zelfs in het diepe zand van lommel pakt ge motor goed op en blijft niet slippen,moet juist leren dat je moet blijven gas geven anders val je om in een bocht

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Rekluse koppeling ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2009, 16:21 »
Hallo Gerben,
Hij past, doet het ook nog prima ook. Maar omdat het een tweedehandsje was zat de "original rekluse gasket" er niet bij. En dat kan serious damage aan de clutch veroorzaken zo melde de montage instructie. Ik heb het idee dat het wel wat meevalt, maar is dat een goed idee?