Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC  (gelezen 1372 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2021, 10:47 »
Omgekeerd hoeft niet te gelden: Niet iedereen die 450/520/525 rijdt heeft last van z'n testosteron. :-X :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #16 Gepost op: 20-01-2021, 11:16 »
Hij is altijd netjes onderhouden, door mij niet afgebeuld en ook door mijn voorgangers niet teveel afgebeuld voorzover ik het kan inschatten. Ik ga er geen wereldreis mee maken en de Greece Adventure zal zo'n 1500-2000 km zijn waarbij hij ook niet superzwaar belast zal worden. Het is geen endurowedstrijd. Bovendien is het een (kortere slag) 400 die meer bekend staat om soepele kracht dan om bruut vermogen.......dus heeft wat minder te lijden.
Al met al denk ik dat ik het erop waag......


Mocht ik me toch bedenken, wat is het beste (betaalbare) adres voor zo'n revisie? Ik heb zitten kijken naar Crossblokrevisie.nl, iemand ervaringen mee?
Ach ze hebben ook evt. Een Huurmotor toch voor het geval dat die stopt met lopen.
Ik zou er dat geld niet tegenaan gooien zonder reden.

Frank


Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #17 Gepost op: 20-01-2021, 11:49 »
vraagde dat ook ooit eens aan mijn dealer, antwoord:
compressie meten, als dat ok is dan niets aan de hand
natuurlijk de ganse motor eens nalopen en vetten/vervangen waar nodig maar  dat is normaal onderhoud

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #18 Gepost op: 20-01-2021, 17:03 »
“If it ain’t broke, don’t fix it!”
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #19 Gepost op: 20-01-2021, 18:43 »
Ach ze hebben ook evt. Een Huurmotor toch voor het geval dat die stopt met lopen.
Ik zou er dat geld niet tegenaan gooien zonder reden.



Is waar maar die huurmotor kost wel iets van 125 euro per dag. Die kan dan je vakantie redden maar als je pech hebt op de eerste dag van de vakantie ben je wel een flink deel kwijt dat je had kunnen besteden aan mogelijke preventie :-) Lastig vraagstuk dit.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2021, 19:24 »
Gezien de concensus in dit topic, zou ik 'm dan dicht laten en gokken op de huurmotor bij pech.


Of je moet 'm laten reviseren door iemand die alle zwakke punten van RFS blokken blind kan vinden.


Revisie betekent vaak alleen zuiger vervangen; dat gaat geen problemen oplossen.
En nieuwe en net-gereviseerde motoren kunnen ook gewoon kapot gaan, zoals je hierboven kunt lezen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #21 Gepost op: 21-01-2021, 08:40 »
Al jullie voors en tegens overwegende heb ik de knoop inmiddels doorgehakt: Nog een paar keer wat rondjes uitproberen, BIB-Mousses eronder, nog een paar keer alles extra goed nalopen en dan op avontuur zoals ie is....... (Mits Corona niet voor de zoveelste keer roet in het eten gooit).

Ik ga hem pas reviseren als hij gaat rammelen, tikken, koken, roken, kuchen, olie verbruiken etc. en dan laat ik het waarschijnlijk doen bij Crossblokrevisie.nl of Action Motorsport Netersel (gebeld:complete blokrevisie schatting: onderdelen 600 + arbeid 400 = totaal 1.000,00 Euro).

Bedankt voor het meedenken!



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #22 Gepost op: 21-01-2021, 09:35 »
Check wel even wat voor carburateur je hebt. Ik weet niet precies bij welk bouwjaar ze gewisseld zijn:





Als je deze eerste generatie FCR hebt, kijk dan zsm even naar de staat van de vacuumplaat. Daar heb ik er 3 van versleten, waarbij 2 keer het blok open moest door vervolgschade.
De 2e en 3e generatie FCR's hebben de gasschuif haaks op de doorstroming staan, dus het is gemakkelijk te zien als je let op het deel waar in de foto 'Keihin' staat. Misschien zelfs zonder de tank te verwijderen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #23 Gepost op: 21-01-2021, 09:41 »
Ik heb nog niet gekeken, maar de mijne is van 2004, dus ik denk dat het ook een iets nieuwer type Keihin is......???


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #24 Gepost op: 21-01-2021, 09:47 »
Vertel hoe krijg je vervolgschade en wat ging er kapot?
Te arm mengsel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gewetensvraag: wel/niet revisie KTM400EXC
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2021, 11:29 »
Plaatje van internet, "net" voor hij afbreekt:



De hoek links onder is gescheurd en zal afbreken. Het eerste wat hij vervolgens tegenkomt is de inlaatklep, dan de zuiger en dan gaan ze mogelijk met z'n allen naar de uitlaatklep.
Ik heb 1 keer veel geluk gehad, en de 2e en 3e keer een beetje geluk: De eerste keer liep hij slecht en zat er een stukje metaal in m'n uitlaat. De tweede keer sloeg hij af en blokkeerde hij pas na een paar minuten kickstarten. De derde keer kwam het stuk vast te zitten op m'n zuiger, en ben ik vanwege ernstige bijgeluiden gestopt.


Het meest bijzondere vond ik altijd dat de vacuumplaat bijna 100 Euro kost, en dat nieuwe net zo slecht zijn als de originele. Er is nooit een revisie gekomen die wel goed was. Lekker, die Japanse spullen op m'n KTM!
Uiteindelijk heb ik via Ebay een kopie kunnen kopen.
Ik vermoed dat slijtage en speling op de gasschuif het proces versnellen.


Volgens mij zijn de motoren die last hebben de MY2000 - 2002. Maar het is snel genoeg te zien.
Ook de eerste jaren Yamaha YZ-F en WR-F gebruiken vrijwel dezelfde carburateurs.


Edit: Bij het zoeken van het plaatje kwam ik trouwens ook een nieuwere tegen die afgebroken was. Ik dacht dat alleen het oude model daar last van had, maar het kan ook bij nieuwere FCR's met de 'M' plaat gebeuren. Die kans is veel kleiner, maar misschien toch goed om even te kijken als je 'm naloopt.