Plaatje van internet, "net" voor hij afbreekt:
De hoek links onder is gescheurd en zal afbreken. Het eerste wat hij vervolgens tegenkomt is de inlaatklep, dan de zuiger en dan gaan ze mogelijk met z'n allen naar de uitlaatklep.
Ik heb 1 keer veel geluk gehad, en de 2e en 3e keer een beetje geluk: De eerste keer liep hij slecht en zat er een stukje metaal in m'n uitlaat. De tweede keer sloeg hij af en blokkeerde hij pas na een paar minuten kickstarten. De derde keer kwam het stuk vast te zitten op m'n zuiger, en ben ik vanwege ernstige bijgeluiden gestopt.
Het meest bijzondere vond ik altijd dat de vacuumplaat bijna 100 Euro kost, en dat nieuwe net zo slecht zijn als de originele. Er is nooit een revisie gekomen die wel goed was. Lekker, die Japanse spullen op m'n KTM!
Uiteindelijk heb ik via Ebay een kopie kunnen kopen.
Ik vermoed dat slijtage en speling op de gasschuif het proces versnellen.
Volgens mij zijn de motoren die last hebben de MY2000 - 2002. Maar het is snel genoeg te zien.
Ook de eerste jaren Yamaha YZ-F en WR-F gebruiken vrijwel dezelfde carburateurs.
Edit: Bij het zoeken van het plaatje kwam ik trouwens ook een nieuwere tegen die afgebroken was. Ik dacht dat alleen het oude model daar last van had, maar het kan ook bij nieuwere FCR's met de 'M' plaat gebeuren. Die kans is veel kleiner, maar misschien toch goed om even te kijken als je 'm naloopt.