Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)  (gelezen 13461 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Hallo,

Ik ben Thomas, 23 jaartjes jong en al een aantal jaren gebeten door het motorvirus, na eerst wat 125cc 2takten te hebben versleten, een transalp gekocht, toen een xtz750 en een xrv650 en daarna een cagiva elefant 750 die intussen naar 900 is omgebouwd. De 2 laatste motoren heb ik nog steeds en hopelijk blijft dat een tijdje zo... De Transalp heb ik verkocht om een wagen te kunnen kopen, de superten omdat ik er een goede prijs voor kreeg, anders had ik ze waarschijnlijk nog wel. Het leukste blijft het sleutelen/opknappen en daarna lekker reizen, gewoon woon-werk vind ik weinig aan.

Nu, waar het om gaat, sinds enkele maanden ben ik samen met een kameraad een NX650 aan het 'ombouwen' naar tja, reis/enduro/amateur rally machine... Het begon allemaal met een 'opknappertje', maar het leek ons leuk om zelf eens te proberen om een fiets te 'verbouwen'. Dit project is nog (verre van) klaar en er zullen zaken zijn die we graag anders hadden gezien/gedaan, maar die om diverse redenen (kennis/budget) op heden nog niet mogelijk zijn...

Ik hoop dat jullie wat lees-en kijkplezier hebben. Suggesties en commentaar/kritiek zijn altijd welkom, maar wel opbouwend aub ;) ...

Het begon allemaal met dit, een 1989 NX650 RD02 met 28K op de teller. Had wel een kromme vork en achterstallig onderhoud + kuipschade links en een zeer roeste uitlaat.



Die standaard tank vonden we maar niets, dus maar wat anders gezocht:



28l ktm adventure tank :D

Vervolgens maar beginnen strippen een bagagedrager van een KTM LC4 pas gemaakt:



En toen heeft het project enkele maanden in een hoekje van de garage gestaan, maar dit jaar met volle moed terug aan begonnen:



KTM voorkuip gescoord en die erop gezet.

De veerweg was ook niet alles (195mm), en dus een wilbers gekocht met een veerweg van 285mm en die pas gemaakt (veel gedoe, kan het niemand aanraden ;) ). Dit was slechts een voorlopige beugel met lasnaad, daarna nog verstevigd met extra L profielen en veel gedoe. De carb past nog net, maar het luchtfilter niet meer. De airbox hebben we dan aangepast en nu er zal een twinair filter opkomen. Filterelement nog in de airbox zodat er minder vuil en water bijkomt.





Vooraan moest de oude, kromme NX vork plaats maken voor een RD03 (AT 650) vork met wiel. De vork werd voorzien van bussen zodat hij 4cm langer werd. Omdat deze vork toch vrij stug is, en maar 220mm veerweg heeft, is de kans groot dat hij plaats zal maken voor 'wat anders' XR vorkje oid. Het wiel (nog niet op de foto) komt ook uit de twin. Op die manier hebben we een 36 ipv 32 spaaks velg met een schijf die ook 40mm groter is.



Zo'n grote tank vraagt natuurlijk een benzinepomp, een vacuum pomp leek de beste oplossing, maar stom stom stom, lassen we die beugel waar de uitlaat moest komen (pijpjes lagen op zolder om gespoten te worden). Achja, een blunder zeg maar... De pomp zal nu moeten verhuizen naar ??? Dat is nog niet helemaal duidelijk.



Natuurlijk moest het stuur ook heel wat hoger, dus kochten we risers die normaliter bedoeld zijn om het stuur meer naar de rijder toe en 2.5cm hoger te zetten. Door die simpelweg om te draaien, staat het stuur nog wat hoger en 2cm weg van de rijder, ideaal :D . (let niet op het AT stuur, dat is slechts voorlopig)...



Ook de uitlaatpijpjes werden ontdaan van een zeer oud, roest hitteschild en met hittebestendige lak zwart gespoten. Er komt nog een uitlaatwrap rond die de hitte rond de benen en onder de tank wat binnen de perken moet houden.



De roeste, dubbele demper hebben plaats gemaakt voor een laser produro, ziet er toch net wat strakker uit.



Het zadel werd vervangen voor een KTM adventure zadel, waardoor het totaalplaatje er op dit moment zo uitziet:



Stalen remleidingen zijn intussen ook onderweg, net als een setje TKC's. Hopelijk zullen we eind februari de eerste testritjes kunnen maken...

Groeten

Thomas

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2011, 21:31 »
Wat een grappig project. ben wel benieuwd naar het eindproduct  :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2011, 21:35 »
Wat een grappig project. ben wel benieuwd naar het eindproduct  :)

Je bent niet de enige ;).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2011, 21:38 »
Toen ik begon met lezen dacht ik nog 'wat moet dit worden'... Maar het (voorlopige) resultaat is top! Leuk ding, ga ik volgen!
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2011, 23:46 »
Geniaal!

Had een '89 RD02 niet nog kickstart?
Anyway, mocht je nog delen van een eerste serie RD02 nodig hebben, bijvoorbeeld om er een kickstart bij in te maken; ik heb nog een complete domi die er in stukjes uit gaat (helaas  :( ) dus weet me te vinden  :) .

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2011, 07:06 »
Geniaal!

Had een '89 RD02 niet nog kickstart?
Anyway, mocht je nog delen van een eerste serie RD02 nodig hebben, bijvoorbeeld om er een kickstart bij in te maken; ik heb nog een complete domi die er in stukjes uit gaat (helaas  :( ) dus weet me te vinden  :) .

Hallo,

Ja, dat kan best zijn, ik durf er me niet over uit te spreken... Misschien is het wel een '90 model? Zal eens in de papieren kijken. Stuur me anders even een PB hoeveel je wil voor de onderdelen voor een kickstart conversie.

Groeten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2011, 12:03 »
Gaat dat met de ketting goed? Brug staat onder een behoorlijke hoek, of is het gezichtsbedrog?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2011, 12:42 »
In het begin ook een beetje bang voor een "kansloos" project.
Maar toen ik wat verder had gelzen, zag het er wel erg goed uit!
Die achterbrug lijkt inderdaad wel een beetje een vreemde stand te hebben, maar misschien komt dat omdat hij op een motorlift staat?

Lijkt me een vrij uitgebreide ombouw..

Is dit niet wat voor jullie:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=9766.0

Tuurlijk..
Je mist de lol van het verbouwen, maar je bent wel een stuk sneller klaar!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #8 Gepost op: 18-02-2011, 13:59 »
Volgens mij heb ik deze op AdvRider ook al eens langs zien komen? Zat ik toen al naar te kijken van 'gaaf!'.

Blijft een leuk project zo. Een LC4 Adventure kopen had ook gekund en is kwa financien niet eens zo onaantrekkelijk (alle ditjes en datjes tikken stiekum stevig door), maar het bouwproces levert ook een hoop lol op en je bouwt een band op met zo'n ding.

Zeg, over die achterdemper he? Hebben jullie gewoon ergens een bestaande demper vandaan getoverd en framebevestigingen daarop pas gemaakt? Of is de demper nieuw en pasgemaakt voor deze specifieke toepassing? Indien het laatste: waarom dan nieuwe bevestigingen?

De reden achter de vraag: met mijn SV-ombouwprojectje loop ik binnenkort tegen hetzelfde probleempje aan: standaardveerweg is 125mm en moet 220-250mm worden. Zoals het er nu uitziet zou dat dan een speciaaltje moeten worden; bevestigingspunten en diameter passend voor SV650, lengte en slag groter.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #9 Gepost op: 18-02-2011, 18:06 »
Gaat dat met de ketting goed? Brug staat onder een behoorlijke hoek, of is het gezichtsbedrog?

De brug staat wat ver naar beneden, maar net niet te, zeker niet wanneer ik (80kg) erop ga zitten, dan vlakt het allemaal best mooi uit :).

In het begin ook een beetje bang voor een "kansloos" project.
Maar toen ik wat verder had gelzen, zag het er wel erg goed uit!
Die achterbrug lijkt inderdaad wel een beetje een vreemde stand te hebben, maar misschien komt dat omdat hij op een motorlift staat?

Lijkt me een vrij uitgebreide ombouw..

Is dit niet wat voor jullie:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=9766.0

Tuurlijk..
Je mist de lol van het verbouwen, maar je bent wel een stuk sneller klaar!

Die 660 is erg mooi, maar hoewel dit een hoop werk (en dus ook fun is ;) ), scheelt het echt een hoop in kosten! Ebay en fora helpen je een heel eind opweg om het allemaal wat budget te houden natuurlijk... We zitten met dit project echt een pak onder de courante prijzen voor een 640 adv...

Volgens mij heb ik deze op AdvRider ook al eens langs zien komen? Zat ik toen al naar te kijken van 'gaaf!'.

Blijft een leuk project zo. Een LC4 Adventure kopen had ook gekund en is kwa financien niet eens zo onaantrekkelijk (alle ditjes en datjes tikken stiekum stevig door), maar het bouwproces levert ook een hoop lol op en je bouwt een band op met zo'n ding.

Zeg, over die achterdemper he? Hebben jullie gewoon ergens een bestaande demper vandaan getoverd en framebevestigingen daarop pas gemaakt? Of is de demper nieuw en pasgemaakt voor deze specifieke toepassing? Indien het laatste: waarom dan nieuwe bevestigingen?

De reden achter de vraag: met mijn SV-ombouwprojectje loop ik binnenkort tegen hetzelfde probleempje aan: standaardveerweg is 125mm en moet 220-250mm worden. Zoals het er nu uitziet zou dat dan een speciaaltje moeten worden; bevestigingspunten en diameter passend voor SV650, lengte en slag groter.

Ja, dat klopt, op advrider hebben we ook een draadje :). Wat de veer betreft, ze is normaliter voor een XR600 dacht ik met wat extra veerweg geloof ik. Dit helemaal pas maken scheelt nog een hoop ivm het kopen van een aangepaste veer voor de NX. Van 125mm naar 220mm is echt erg veel hoor, meet anders eens even je SV veertje op... Ik heb de voorbije maanden veel maten van veren opgezocht om te vergelijken met de NX veer. Misschien kan je trouwens de prolink wat aanpassen, maar dat kan je het best doen als je eenmaal een bepaalde veer hebt... Makkelijkste is gewoon een opmaat veer... Ook al kost dat meer, het is toch heel wat minder ingewikkeld. Moest ik die wilbers niet goedkoop hebben kunnen kopen, zou ik wel een opmaat wilbers hebben gekocht. 1cm langer en wat meer veerweg... Zoals ik eerder al zei, keuzes maken :).


Bedankt voor de reacties!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2011, 09:50 »
Ik zal een enkel fotootje van de mijne hier spammen, anders is het ook niet erg netjes in andermans topic :)
Maar dan weet je waar ik mee bezig ben. We lopen beiden tegen dezelfde problemen aan, dus misschien valt er nog wat kennis uit te wisselen.


Meer informatie hier: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?p=644446#644446


De brug staat wat ver naar beneden, maar net niet te, zeker niet wanneer ik (80kg) erop ga zitten, dan vlakt het allemaal best mooi uit :) .

Mee eens; mijn achterbrug maakt ongeveer dezelfde hoek, misschien nog iets extremer. Die is zo gekozen dat bij maximale uitvering en de ketting strak nog net de kettinggeleider niet opgevreten word.

Citaat
Dit helemaal pas maken scheelt nog een hoop ivm het kopen van een aangepaste veer voor de NX.

Weet ik, maar ik heb nog geen veer kunnen vinden van een andere motor die eventueel zou passen. Tuurlijk, ik kan er eentje van een ZX6R oid pakken, maar daarmee neemt de veerweg niet toe. En dan ben je nog centen kwijt, want de veer zelf zal aangepast moeten worden, en dan klopt de demping ook niet meer, etcetera.
Wat ik niet makkelijk kan is de bevestiging aanpassen. Frame is aluminium van het type 'naderhand nog een hittebehandeling gehad', dus als je daaraan gaat lassen raak je een hoop sterkte kwijt.


Citaat
Van 125mm naar 220mm is echt erg veel hoor

Tsja, uitgaan van een wegmotor maakt de boel niet simpeler :)
Volgens mijn duimstok moet het kunnen.

Citaat
meet anders eens even je SV veertje op...

Hij gaat er binnenkort toch een keertje onderuit om benodigde slag, maximale diameter, breedte bij de vork onderaan, etc. op te meten.
Enige wat ik nu weet is dat-ie 337mm lang is. Zo geschat zou dat naar circa 355mm kunnen.
Citaat
Misschien kan je trouwens de prolink wat aanpassen

ik heb de linkjes aangepast om de hoogte goed te krijgen. Maar met dit soort extreme aanpassingen help je dan wel de complete progressiviteit van het linksysteem om zeep.

Citaat
maar dat kan je het best doen als je eenmaal een bepaalde veer hebt...

Mwoah, 2 plaatjes ijzer met elk 2 gaten....

Citaat
Moest ik die wilbers niet goedkoop hebben kunnen kopen, zou ik wel een opmaat wilbers hebben gekocht.

Als d'r wat bestaands is dat werkt dan kan dat al gauw weer een hoop $$$ schelen tov een speciaaltje. En mijn budget is ook aan de krappe kant.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2011, 11:16 »
Hoi,

Ziet er leuk uit, een echte dual-sport :D .

Als je van 337 naar 355 gaat is dat haast 20mm en dus 8cm dat je achterkant omhoog zal gaan... dat is VEEL, geloof me. De NX staat nu 6cm hoger en dat merk je...

Even ter info, een NX veer is 345mm en heeft 195mm veerweg. Ook niet verkeerd lijkt me... Dan zit je 4cm hoger, 4cm meer grondspeling en zal je de prolink wrs niet moeten aanpassen (denk ik). Ik zou een opmaat van wilbers (300 a 600€ afh. van model toch overwegen)... Ondanks een krap budget, is het de investering waard (ik zou het nu wrs ook zo doen).

Cheers

Groeten,

Thomas

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #12 Gepost op: 19-02-2011, 12:54 »
Hoi,
Ziet er leuk uit, een echte duel-sport :D .

Wacht maar af; ik ben nog niet halverwege met verbouwen :D

Citaat
Als je van 337 naar 355 gaat is dat haast 20mm en dus 8cm dat je achterkant omhoog zal gaan... dat is VEEL, geloof me. De NX staat nu 6cm hoger en dat merk je...

Ik weet het; zoveel hoger staat de achterkant nu ook ongeveer. Nog wel een tikje meer zelfs.
Is ook nodig om de boel in balans te krijgen, want de voorvork doet nu ook 240mm veerweg ipv 130mm.

En de verhoging zoek ik het liefste in de schokbreker en minder in de linkjes, want de progressiviteit van het SV-linksysteem moet niet nog 'erger' worden.

Citaat
Even ter info, een NX veer is 345mm en heeft 195mm veerweg. Ook niet verkeerd lijkt me... Dan zit je 4cm hoger, 4cm meer grondspeling

Zadelhoogte mag van mij uiteindelijk naar maximaal iets van 92cm toe. Da's net ietsjes lager dan de LC4 Adventure (van die zadelhoogte heb ik niet al teveel last ondanks mijn korte spijkerbroek-lengtemaat 32 pootjes).

Da's zowiezo een fors eind hoger dan de originele zithoogte van amper 80cm, maar ik heb nog wel wat ruimte nodig voor een tank in het subframe.

Citaat
Ondanks een krap budget, is het de investering waard (ik zou het nu wrs ook zo doen).

Dat elke cent die in vering gestopt word een goed bestede cent is weet ik ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2011, 20:32 »
Hoi DaBit,

Als je bereidt zou zijn om de 15€ verzendkosten te betalen, dan stuur ik mijn oude NX veer wel even naar je toe... Kan je de motor op pootjes zetten.

Gisteren en vandaag hebben we nog een beugel voor de brandstofpomp gemaakt, die zou nu aan de linkerzijde boven de tandwielkap komen, foto's volgen :).

Zaterdag gaan we een XR600 voorvork en wiel ophalen, zodat de voorkant en achterkant wat meer op elkaar zijn afgestemd, de voorvork was net iets te 'allroad' en niet genoeg 'offroad'.

Cheers

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Even voorstellen + NX650 rally/enduro/reismotor (vul in wat past)
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2011, 16:05 »
Hoi Thomas, Leuk project! Ik hoop er nog veel over te lezen hoe het verder gaat.
Een vraagje: Dat voorwiel van de xrv650 Heb je dat nog nodig? Ik ben op zoek naar een voorwiel voor mijn eigen xrv650 project!! Ik ga hem niet ombouwen maar probeer hem origineel te houden.