Hallo,
Ik ben Thomas, 23 jaartjes jong en al een aantal jaren gebeten door het motorvirus, na eerst wat 125cc 2takten te hebben versleten, een transalp gekocht, toen een xtz750 en een xrv650 en daarna een cagiva elefant 750 die intussen naar 900 is omgebouwd. De 2 laatste motoren heb ik nog steeds en hopelijk blijft dat een tijdje zo... De Transalp heb ik verkocht om een wagen te kunnen kopen, de superten omdat ik er een goede prijs voor kreeg, anders had ik ze waarschijnlijk nog wel. Het leukste blijft het sleutelen/opknappen en daarna lekker reizen, gewoon woon-werk vind ik weinig aan.
Nu, waar het om gaat, sinds enkele maanden ben ik samen met een kameraad een NX650 aan het 'ombouwen' naar tja, reis/enduro/amateur rally machine... Het begon allemaal met een 'opknappertje', maar het leek ons leuk om zelf eens te proberen om een fiets te 'verbouwen'. Dit project is nog (verre van) klaar en er zullen zaken zijn die we graag anders hadden gezien/gedaan, maar die om diverse redenen (kennis/budget) op heden nog niet mogelijk zijn...
Ik hoop dat jullie wat lees-en kijkplezier hebben. Suggesties en commentaar/kritiek zijn altijd welkom, maar wel opbouwend aub
...
Het begon allemaal met dit, een 1989 NX650 RD02 met 28K op de teller. Had wel een kromme vork en achterstallig onderhoud + kuipschade links en een zeer roeste uitlaat.
Die standaard tank vonden we maar niets, dus maar wat anders gezocht:
28l ktm adventure tank
Vervolgens maar beginnen strippen een bagagedrager van een KTM LC4 pas gemaakt:
En toen heeft het project enkele maanden in een hoekje van de garage gestaan, maar dit jaar met volle moed terug aan begonnen:
KTM voorkuip gescoord en die erop gezet.
De veerweg was ook niet alles (195mm), en dus een wilbers gekocht met een veerweg van 285mm en die pas gemaakt (veel gedoe, kan het niemand aanraden
). Dit was slechts een voorlopige beugel met lasnaad, daarna nog verstevigd met extra L profielen en veel gedoe. De carb past nog net, maar het luchtfilter niet meer. De airbox hebben we dan aangepast en nu er zal een twinair filter opkomen. Filterelement nog in de airbox zodat er minder vuil en water bijkomt.
Vooraan moest de oude, kromme NX vork plaats maken voor een RD03 (AT 650) vork met wiel. De vork werd voorzien van bussen zodat hij 4cm langer werd. Omdat deze vork toch vrij stug is, en maar 220mm veerweg heeft, is de kans groot dat hij plaats zal maken voor 'wat anders' XR vorkje oid. Het wiel (nog niet op de foto) komt ook uit de twin. Op die manier hebben we een 36 ipv 32 spaaks velg met een schijf die ook 40mm groter is.
Zo'n grote tank vraagt natuurlijk een benzinepomp, een vacuum pomp leek de beste oplossing, maar stom stom stom, lassen we die beugel waar de uitlaat moest komen (pijpjes lagen op zolder om gespoten te worden). Achja, een blunder zeg maar... De pomp zal nu moeten verhuizen naar
Dat is nog niet helemaal duidelijk.
Natuurlijk moest het stuur ook heel wat hoger, dus kochten we risers die normaliter bedoeld zijn om het stuur meer naar de rijder toe en 2.5cm hoger te zetten. Door die simpelweg om te draaien, staat het stuur nog wat hoger en 2cm weg van de rijder, ideaal
. (let niet op het AT stuur, dat is slechts voorlopig)...
Ook de uitlaatpijpjes werden ontdaan van een zeer oud, roest hitteschild en met hittebestendige lak zwart gespoten. Er komt nog een uitlaatwrap rond die de hitte rond de benen en onder de tank wat binnen de perken moet houden.
De roeste, dubbele demper hebben plaats gemaakt voor een laser produro, ziet er toch net wat strakker uit.
Het zadel werd vervangen voor een KTM adventure zadel, waardoor het totaalplaatje er op dit moment zo uitziet:
Stalen remleidingen zijn intussen ook onderweg, net als een setje TKC's. Hopelijk zullen we eind februari de eerste testritjes kunnen maken...
Groeten
Thomas