Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Opletten met je aanhangert  (gelezen 4452 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #15 Gepost op: 22-11-2013, 16:26 »
Mag je niet gewoon 120 zoals in Belgie  ...

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #16 Gepost op: 29-11-2013, 10:43 »
In Nederland mag je (afhankelijk van) 80 of 90. 80 als je zwaarder bent als 3.5t, anders 90. Ook bestaan er keuringen waar je een 100km sticker (en ''vergunning'') mee kan krijgen, zodat je in in ieder geval Duitsland dus 100 mag. Naar mijn weten wordt dat uitgegeven na een check met wat verschillende eisen en op basis van auto+caravan combinatie.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #17 Gepost op: 29-11-2013, 21:10 »
In Nederland mag je (afhankelijk van) 80 of 90. 80 als je zwaarder bent als dan 3.5t, anders 90. Ook bestaan er keuringen waar je een 100km sticker (en ''vergunning'') mee kan krijgen, zodat je in in ieder geval Duitsland dus 100 mag. Naar mijn weten wordt dat uitgegeven na een check met wat verschillende eisen en op basis van auto+caravan combinatie.

Word op de combinatie beoordeeld. Ook al ligt er niks op de aanhangert, je bent in overtreding...

( hij is geschikt voor, dus ben je een vrachtwagen..).  80 dus...
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #18 Gepost op: 08-12-2013, 08:26 »

( hij is geschikt voor, dus ben je een vrachtwagen..).  80 dus...

 je kunt het ook zo lezen ;
 
 
"    Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden"
 
 dus de aanhanger mag niet meer dan 3500 kg wegen .
 
er staan niets over de combinatie ::)

en nou we hier toch zitten;
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/63254-verkeer-rijden-met-auto-aanhanger-of-caravan-in-2013.html
 

 
leuk he! regelgeving :D
 
HansD
 
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #19 Gepost op: 08-12-2013, 10:01 »
gewoon 95 op de teller rijden en cruise control aan. Afwijking van de teller + de verplichte correctie kom je dan precies op 90 km/u en rijd je tenminste niet te zacht ;)
Voor de veiligheid de app flitsmeister op je iPhone installeren om bij controleposten voor de zekerheid toch even te remmen om ook die bekeuring voor 1 a 2 km te hard niet te krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #20 Gepost op: 08-12-2013, 10:51 »
Wanneer je totaalgewicht boven de 3500kg komt mag je maar 80...

Dus niet 95 op de cc  ;)

Regel kende ik niet, en rij regelmatig met véél hoger totaalgewicht !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #21 Gepost op: 08-12-2013, 13:58 »

 je kunt het ook zo lezen ;
 
 
"    Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden"
 
 dus de aanhanger mag niet meer dan 3500 kg wegen .
 
er staan niets over de combinatie ::)

en nou we hier toch zitten;
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/63254-verkeer-rijden-met-auto-aanhanger-of-caravan-in-2013.html
 

 
leuk he! regelgeving :D
 
HansD

Hans zou deze even doornemen.... 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

Kan er toch alleen maar 80 km/h van maken.

citaat: personenauto's en bestelauto's met een aanhangwagen zwaarder dan 3.500 kilo 80 km/h autoweg en snelweg :-\
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #22 Gepost op: 08-12-2013, 19:02 »
 :D dat zeg ik  , tis maar hoe je het leest, is het nou de aanhanger die niet zwaarder mag zijn, of de auto met aanhanger?dus de combinatie?
heb 2 agenten gevraagd en die konden het niet ontkennen dat je het beide kanten op kunt lezen,
kortom je weet het niet ;D
 
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #23 Gepost op: 08-12-2013, 20:16 »
:D dat zeg ik  , tis maar hoe je het leest, is het nou de aanhanger die niet zwaarder mag zijn, of de auto met aanhanger?dus de combinatie?
heb 2 agenten gevraagd en die konden het niet ontkennen dat je het beide kanten op kunt lezen,
kortom je weet het niet ;D

Zoals altijd met dit soort vraagstukken altijd terug naar de basis, het oude vertrouwde wetboek.....

RVV1990 zegt in artikel 22 iets over snelheden op autoweg en autosnelweg.....

onder f is van belang en onder g is van belang.

Bron:http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/8/Artikel22/geldigheidsdatum_08-12-2013

Citaat
Citaat
Artikel 22

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

    a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

    b. voor T100-bussen 100 km per uur;

    c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

    d. voor brommobielen 45 km per uur;

    e. voor snorfietsen 25 km per uur;

    f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

    g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.

Onder f staan vermeld de voertuigen die een aanhangwagen met een TMM van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km/h mogen op de autoweg en de autosnelweg.

Onder g staat dat alle andere voertuigen (dus niet de voertuigen onder c en f genoemd zijn) 80 km/h per uur mogen op de autoweg en de autosnelweg. Dus een personenauto/bedrijfsauto met een aanhanger met een TMM van meer dan 3500 kg mag 80 km/h

Duidelijker kan niet  :-X
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Opletten met je aanhangert
« Reactie #24 Gepost op: 08-12-2013, 20:48 »
ik denk dat ik met mijn motor op de aanhanger niet bang hoef te zijn voor die 3,5 ton (of je moet een héle grote aanhanger hebben dat het wel toelaat)
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR