Uiteindelijk viel mijn keuze dus op een Bombardier DS650, deze quads rijden met een 650cc Rotax blok zoals we ook terug vinden in de BMW/Aprilia 650 motoren. Alleen een iets andere setup wat carb betreft. Ik heb met deze bombardier veel trips gemaakt en ben er zelfs mee in Scandinavië gekomen zonder al te veel gekke dingen.
DS650, meest onderschatte quad van het moment. Je koopt ze ook echt voor een appel en een ei, soms echt voor 2000-3000 euro. Denk dat het de enige echte enduromachines zijn, als je het echt over veel jaarkilometers hebt. Los van E-ATV en de projectjes van Barren dan.
Zelf ben ik via de crossquads, als laatste een Raptor 700, uiteindelijk bij de snelle 4x4's uitgekomen. Eerst Can-am, verschillende Outlander 800 en 1000 modellen, en sinds vorig jaar overgestapt op Polaris. Dit type quads is voor mij echt de ultieme machine, gewoon bloedsnel, gaat overal doorheen/overheen en je kunt er op de weg ook nog goed mee uit de voeten.
Grootste nadeel is het prijskaartje. Nieuwprijzen van 15.000 tot 22.000 euro en bij mijn laatste aanschaf komt daar nog eens 4500 bij voor een setje fatsoenlijke schokdempers. Ook onderdelen zijn relatief duur, al moet ik zeggen dat er in principe weinig stuk gaat zo lang je geen schade rijdt.
In 2017 heb ik met Lepping de OER gereden op een Outlander 1000 XT-p en ga dat in Mei 2021 nog eens doen maar nu in Spanje en dit keer dus met de Polaris Scrambler XP 1000. Heb de afgelopen twee jaar zelfs met mijn zware quad de strandcross van Le Touqet in Frankrijk uitgereden, gewoon omdat het kan.
Ik weet niet wat ik moet denken van die haat/liefde verhouding tussen motorrijders en quadrijders. In mijn omgeving zie ik geen aso's op de quad en hebben we een actieve (enige in Nederland) quadvereniging met 70 leden, waaronder een gezonde en groeiende jeugdtak. Wordt veel rally, buitenlandse ritten en vooral OTR gereden en we ondersteunen clubs met de organisatie van hun evenementen.
Iedereen zal wel zijn eigen ervaringen hebben maar ik denk dat je met een open mind een stuk verder komt. Wil je een quad inhalen maar kom je er niet voorbij? Laat jezelf bij het aanremmen even horen of zet je voorwiel er even naast, zodat we je even ruimte kunnen geven. Druk je motor in een bocht niet in een gat wat er niet is want een quad rijdt andere bochten dan een tweewieler. Dat soort dingetjes.
Zelf benadruk ik liever de overeenkomsten dan de verschillen en probeer bij te dragen aan wederzijds begrip. Sinds mijn dochter ook offroad rijdt leer ik haar om voor een single-track even achter je te kijken om (snellere) motoren voor te laten. Gelukkig gaat het over het algemeen beter en kun je bijna overal samen genieten van de hobby. Ook waar het steeds moeilijker wordt met stikstof, PFAS, Corona en afsluiting van zandwegen kunnen we beter de krachten bundelen en zorgen dat we kunnen blijven genieten.