Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rally/Adventure Quads  (gelezen 2441 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Rally/Adventure Quads
« Gepost op: 28-10-2020, 18:55 »
Ik weet dat we een motor forum zijn, maar ik kom zelf uit de quad scene. Nu blijkt er toch een soort haat liefde verhouding tussen Motorrijders en Quadrijders te zijn, ik weet niet waarom want bij mij maakt het niet uit waar ik op zit maar ik groet altijd alle motoren & quads :-)


Als quad rijder ben ik lang aan het zoeken geweest naar een puike quad die ook goed afstanden kon rijden voor langere tochten (1500km weekendje etc). Yamaha domineert de sport markt met de Raptor 700, maar dit zijn blokken die relatief veel onderhoud nodig hebben en bij een 12.000km een volledige blok revisie. Voor mij was dit dus geen optie daar ik geen zin had in dergelijke revisies.


Uiteindelijk viel mijn keuze dus op een Bombardier DS650, deze quads rijden met een 650cc Rotax blok zoals we ook terug vinden in de BMW/Aprilia 650 motoren. Alleen een iets andere setup wat carb betreft. Ik heb met deze bombardier veel trips gemaakt en ben er zelfs mee in Scandinavië gekomen zonder al te veel gekke dingen.



In 2007 is Bombardier gestopt met het maken van deze machines en is he bedrijft overgenomen door Canam. Canam heeft nooit nieuw leven geblazen in het DS650 model maar heeft een enorme fanbase achtergelaten van de mensen die ze vandaag de dag nog rijden. Maar eigenlijk is het dus de enigste productie quad die ook goed kilometers kan maken zoals je met een motorfiets kan.


Blijkt dus dat er een bedrijf (EATV) in Duitsland Quads bouwt van KTM motoren, dan heb je dus een hele mooie basis om mee te beginnen als je veel kilometers plan te maken met een quad! Het bedrijf is ontstaan door iemand (Clemens Eicker) die altijd in de sidecar crosste en op gegeven moment zijn eigen fiets bouwde om de concurrentie een streepje voor te kunnen zijn. Vanuit die filosofie is hij dus ook begonnen met het bouwen van quads welke nu al verschillende Rally's op hun naam hebben geschreven.


Basis die gebruikt word voor de Rally quad is een KTM 690




Quads zijn ook op Nederlands kenteken te verkrijgen maar er zit wel een prijskaartje aan afhankelijk van alle opties die je erop/eraan wilt hebben gaat dit model naar een kleine 35.000eur!


Misschien voor veel niet echt heel relevant dit verhaal maar ik dacht ik deel een stukje van mijn all-road ervaringen met de vierwielers. Hoop in het vervolg wat meer van de tweewielers te kunnen gaan delen met een aantal leuke trips die in de pen zitten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2073
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2020, 21:42 »

Quads... ja... die rijden altijd zo in de weg, kom je niet langs, hebben de hele breedte nodig ... vandaar denk ik ;-)


Maar eerlijk gezegd ook een beetje jaloers. Heb er nog nooit op gereden maar lijkt me wel gaaf.

Genoeg te kiezen toch? https://www.quadwinkel.nl/sportmodellen


Die CanAm Polarissen kwamen in de Oer een heel eind



Ik dacht dat die raptor blokken opgeboorde XT660 blokken waren. Die zijn toch behoorlijk bulletprroof?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2020, 22:39 »
Misschien komt het door de grotere belasting die je met een quad heb? Geen idee, en zoveel word er over het algemeen niet met een quad gereden. Ben een apart geval denk ik! haha


member dat is ook een EATV, gebruikt een stuk goedkoper inderdaad. Nieuw zit de 990 adv ook ergens in de 30k dacht ik! Gebruikte quads vanuit Duitsland is alleen mogelijk om te importeren met een VKP zulassung en met een max van 15kw op papier. LOF erkennen we (RDW) hier in Nederland niet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2020, 22:49 »
Ok dan blijft het lekker rustig op de Nederlandse TET

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2020, 23:11 »
heb je al eens naar "side-by-sides" gekeken?





gave bakken..
😍😍😍😍
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2020, 00:11 »
Jij hebt gewoon een blauwe bril op Patrick.
Kan je ook niks aan doen.
Ga eens naar een opticien en probeer eens oranje.
Je komt in het wahallah :D

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2020, 00:33 »
ik heb een beeeeetje voorkeur...




maar jullie allemaal ook..
🤣😂😂
(int oranje dan hè)


moet als solist beetje tegengas geven hier..
🤪
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4359
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2020, 06:53 »
Die Clemens is een puike gast. Paar keer tijdens een rally langs gegaan voor advies omdat ie dezelde blokken gebruikte. En hij kan ook heel hard rijden in de duinen met zo'n ding. Z'n bedrijf zit net over de grens.


Alex Brusselers is een Nederlandse quadrijder die een aantal keren Dakar heeft gedaan. Hij bouwde ook z'n eigen quad met LC8 blok en later met 690RFR blok. Hij heeft nog wel eens wat te koop staan.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1533
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2020, 07:48 »

Ok dan blijft het lekker rustig op de Nederlandse TET


Hey, we hebben een tet rijder. Gaap.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #10 Gepost op: 30-10-2020, 14:08 »
http://barrenracing.com/

Ook op basis van een 690 blok, meerdere dakars mee gereden, maar project ligt stil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #11 Gepost op: 30-10-2020, 14:11 »
Wat ik me afvraag komt zo.n quad wel van z.n plek met 70 pk van bv. Een 690 1cil.
Quad lijkt me stuk meer te wegen als een 147kg wat de 690 weegt.


Is een lc8 blok dan niet beter geschikt?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #12 Gepost op: 30-10-2020, 14:19 »


Hey, we hebben een tet rijder. Gaap.

Gaap..
Mooie sympatieke reactie



Dat staat er niet naar ik las dat Quad-rijders zich dat afvroegen of deze route geschikt was.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #13 Gepost op: 31-10-2020, 07:42 »
Zullen we hier over Rally en Adventure quads hebben? TET is verplaatst.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #14 Gepost op: 31-10-2020, 07:50 »
Tja, het probleem is altijd de ander ... ik doe zelf ook niets liever dan met 100 over de zandpaden scheuren, dat is de nou net de hele lol van off road rijden.


Zo is dat Jos, :D ;D