Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rally/Adventure Quads  (gelezen 2428 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #15 Gepost op: 31-10-2020, 08:58 »
Wat ik me afvraag komt zo.n quad wel van z.n plek met 70 pk van bv. Een 690 1cil.
Quad lijkt me stuk meer te wegen als een 147kg wat de 690 weegt.


Ik heb wel een de rest onderdelen gekocht van iemand die zo'n quad met een 690 blok gebouwd had.
Hij had er ook een carburateur op zitten, dat ging een beetje sneller.....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #16 Gepost op: 31-10-2020, 10:06 »
Wat weegt zo.n quad?
Blijf je onder de 200 kg?

Post Merge: 31-10-2020, 10:09
Raptor 400 pond
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Raptor_700R

Post Merge: 31-10-2020, 10:13
https://www.muauto.nl/product/269546/verkocht-ktm-raptor-e-atv-990-supermotard

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #17 Gepost op: 31-10-2020, 20:26 »
Ik meen dat de de 690 rond de 210kg zitten van EATV!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #18 Gepost op: 01-11-2020, 08:30 »

haat liefde met de quadrijders valt nog mee, op ritten zijn de SSV meestal een groter probleem,
als motorrijder ben je kwetsbaar en als je wat ervaring hebt besef je dat ook,
die ssv worden hier veel gekocht door mensen met geen enkele rijervaring buiten het zien van wat youtubefilmpjes en ze zitten er met 2 in dus willen stoer doen,
ze zitten daar redelijk beschermd in voelen zich bijna onkwetsbaar dus als ze je passeren komen ze op onmogelijke plaatsen voorbij soms op centimeters en dat ook soms in bochten.
Daardoor komen ze ook agressiever over bij de mensen waar we langsrijden, als je ergens op zit, quad, moto beschouwen ze je als een mens, als je ergens inzit als een ding.
pasop je hebt ook uitzonseringen met die ssv's maar dat zijn dan meestal ex motorrijders die de passie willen delen met partner/kinderen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #19 Gepost op: 01-11-2020, 18:48 »
Bij mij is het ook haat-liefde. Ik heb enkele jaren geleden in Belgie meermalen met quad-rijders te maken gehad. De meerderheid trok zich ernstig weinig aan van wat andere mensen van hun rijgedrag en uitlaatgeluid vond. De meest onaangepaste bevolkingsgroep die ik in m'n leven gekend heb.


Aan de andere kant vind ik het zelf toch wel mooi spul! Ik heb ooit een aantal ronden met de Memotours rally-quad over de crossbaan mogen rijden. Dat was toch wel een geweldige belevenis!


En tijdens offroadritten was het 10 jaar geleden vaak een drama, als je achter quads zat. Zo langzaam reden ze. Tegenwoordig rijdt daar ook een groep rond die ik op de akkers en in de bossen niet bij kan houden! En vaak houden ze best rekening met andere rijders op de route.


Side by Sides vind ik nog mooier. Maar waar kun je daar mee rijden?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #20 Gepost op: 02-11-2020, 11:55 »
En tijdens offroadritten was het 10 jaar geleden vaak een drama, als je achter quads zat. Zo langzaam reden ze. Tegenwoordig rijdt daar ook een groep rond die ik op de akkers en in de bossen niet bij kan houden! En vaak houden ze best rekening met andere rijders op de route.



Herinner me de frustratie inderdaad nog dat ik met m'n 35Kw rijbewijs xr250 achter een quad zat... Poeplangzaam bocht in en dan bocht uit zoveel tractie dat je er voor de volgende bocht niet voorbij kon. ::) 

maar dan is het ook weer ieder z'n ding/hobby en je kan die dagen niets winnen hooguit iets verliezen hah.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #21 Gepost op: 13-12-2020, 17:21 »
Uiteindelijk viel mijn keuze dus op een Bombardier DS650, deze quads rijden met een 650cc Rotax blok zoals we ook terug vinden in de BMW/Aprilia 650 motoren. Alleen een iets andere setup wat carb betreft. Ik heb met deze bombardier veel trips gemaakt en ben er zelfs mee in Scandinavië gekomen zonder al te veel gekke dingen.



DS650, meest onderschatte quad van het moment. Je koopt ze ook echt voor een appel en een ei, soms echt voor 2000-3000 euro. Denk dat het de enige echte enduromachines zijn, als je het echt over veel jaarkilometers hebt. Los van E-ATV en de projectjes van Barren dan.
Zelf ben ik via de crossquads, als laatste een Raptor 700, uiteindelijk bij de snelle 4x4's uitgekomen. Eerst Can-am, verschillende Outlander 800 en 1000 modellen, en sinds vorig jaar overgestapt op Polaris. Dit type quads is voor mij echt de ultieme machine, gewoon bloedsnel, gaat overal doorheen/overheen en je kunt er op de weg ook nog goed mee uit de voeten.

Grootste nadeel is het prijskaartje. Nieuwprijzen van 15.000 tot 22.000 euro en bij mijn laatste aanschaf komt daar nog eens 4500 bij voor een setje fatsoenlijke schokdempers. Ook onderdelen zijn relatief duur, al moet ik zeggen dat er in principe weinig stuk gaat zo lang je geen schade rijdt.

In 2017 heb ik met Lepping de OER gereden op een Outlander 1000 XT-p en ga dat in Mei 2021 nog eens doen maar nu in Spanje en dit keer dus met de Polaris Scrambler XP 1000. Heb de afgelopen twee jaar zelfs met mijn zware quad de strandcross van Le Touqet in Frankrijk uitgereden, gewoon omdat het kan. :)

Ik weet niet wat ik moet denken van die haat/liefde verhouding tussen motorrijders en quadrijders. In mijn omgeving zie ik geen aso's op de quad en hebben we een actieve (enige in Nederland) quadvereniging met 70 leden, waaronder een gezonde en groeiende jeugdtak. Wordt veel rally, buitenlandse ritten en vooral OTR gereden en we ondersteunen clubs met de organisatie van hun evenementen.

Iedereen zal wel zijn eigen ervaringen hebben maar ik denk dat je met een open mind een stuk verder komt. Wil je een quad inhalen maar kom je er niet voorbij? Laat jezelf bij het aanremmen even horen of zet je voorwiel er even naast, zodat we je even ruimte kunnen geven. Druk je motor in een bocht niet in een gat wat er niet is want een quad rijdt andere bochten dan een tweewieler. Dat soort dingetjes.

Zelf benadruk ik liever de overeenkomsten dan de verschillen en probeer bij te dragen aan wederzijds begrip. Sinds mijn dochter ook offroad rijdt leer ik haar om voor een single-track even achter je te kijken om (snellere) motoren voor te laten. Gelukkig gaat het over het algemeen beter en kun je bijna overal samen genieten van de hobby. Ook waar het steeds moeilijker wordt met stikstof, PFAS, Corona en afsluiting van zandwegen kunnen we beter de krachten bundelen en zorgen dat we kunnen blijven genieten.






Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #22 Gepost op: 14-12-2020, 06:55 »
Ik gun iedereen zijn vertier.


Kwam tijdens een otr rit een keer een quad op een singletrack tegen.
Die ging me toch een partij hard !
Het was ook eenmalig, nooit meer gezien.


Enig idee hoe dat kan ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #23 Gepost op: 14-12-2020, 08:02 »
Z'n gas bleef hangen  :-X .


Mooi gezegd Jazzy, we houden van hetzelfde maar met een ander voertuig. Overall zitten eikels tussen waar je beter niet je energie aan kan verspillen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #24 Gepost op: 14-12-2020, 17:38 »
Enig idee hoe dat kan ?
Net als op de tweewieler, gas geven!  ;D


Ik ga zelf ook redelijk snel door de single tracks maar het is gewoon een stuk lastiger op zo'n breed ding. Vaak zit je met één van beide kanten in een diep spoor en als je te snel gaat en slordig wordt pak je zo een boompje mee waardoor je in één keer stil staat. Kan niet zeggen dat het mij nooit gebeurd is dat ik met twee wielen die elke naar buiten wijzen uit een bosje komt strompelen.  :D
Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #25 Gepost op: 31-12-2020, 12:32 »


Hier ook maar even posten dan, eindelijk mooie spulletjes voor roadbook rijden op de quad. Ontzettend blij mee!
Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #26 Gepost op: 31-12-2020, 13:50 »


Hier ook maar even posten dan, eindelijk mooie spulletjes voor roadbook rijden op de quad. Ontzettend blij mee!




Knap spul....dat gaat voorruit denk ik

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Rally/Adventure Quads
« Reactie #27 Gepost op: 31-12-2020, 14:51 »
Dat is mooi :o
Marcel