Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KLX 300 R  (gelezen 1926 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
KLX 300 R
« Gepost op: 19-01-2021, 09:45 »
Ik denk eraan een KLX 650 R aan te schaffen naast de KLX 300 R die ik onlangs gekocht heb.

De 300 is een originele Belgische uitvoering met gelijkvormigheidsattest en inschrijvingspapieren.  Dat is allemaal in orde en de nummers kloppen, maar deze blijkt geen remlicht te hebben.  Aangezien deze een nummerplaat had, lijkt me dit vreemd.  Navraag bij de kawa dealer bracht niet veel op.  Daar vonden ze dat ook vreemd en dachten ze dat die dat wel moest hebben, totdat ze nakeken op de technische onderdelen fiches.  Ik zal daar dan een of andere (hydraulische) schakelaar op moeten zetten om toch ietwat veilig te kunnen rijden..

Nu is mijn vraag, is dat bij de 650 R ook het geval?  In de Kawasaki service manual voor de 650 kan ik terugvinden dat de 650 C wel een remlicht heeft, maar over de 650 A (R) is dit minder duidelijk, lijkt me van niet.  De C versie spreekt me niet aan, ik heb het liever wat bruter.. ;-)
Hoe kan het dat die 650 R in zo'n geval officieel ingeschreven id kunnen worden/werden?  Ik zie er heel wat te koop, maar niemand kan mij hierop echt een antwoord geven, en een aantal verkopers/eigenaars (in NL en B) is daar zelfs niet van op de hoogte.  Is bij de 300 R ook het geval hoor.
Mag je hiermee dan wel of niet op de openbare weg?  Op de 300 R hangt wel een stickertje 'not for highway use, only off road'; dat hangt ook op mijn KDX 250.  Het feit dat je er wel een nummerplaat voor kunt aanvragen, maakt het voor mij dan weer zeer onduidelijk wat nu mag of niet.

Dank bij voorbaat.

JC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: KLX 300 R
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2021, 10:26 »
Je kunt je vraag eens stellen bij vd Vecht motoren. Kawasaki Dealer en voornamelijk offroad.


http://www.vdvegt-kawasaki.nl/




Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: KLX 300 R
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2021, 10:54 »
Hallo JC,
Enkele jaren geleden heb ik een tijdje KLX650C gereden. Twee heb ik er gehad.
Ik weet dat er diverse R's legaal reden in Nederland. Ik weet echter niet zeker of die ook als R op het kenteken stonden.

Mogelijk is de situatie hetzelfde als bij de DR-Z400 die ik nu rijd: daar heb je naast de straatversie (S) ook de off-road versie (E) die oorspronkelijk niet alle wettelijke vereisten bezit (spiegels, knippers, remlicht, km-teller....)
Bij import wordt daar niet altijd op gecontroleerd of er wordt gewoon opgegeven dat het een S is.
Zo heb ik bijvoorbeeld een E die als S op het kenteken staat. In de praktijk levert dat geen problemen op.
Behalve dat je natuurlijk een bekeuring kunt krijgen voor ontbrekende delen, maar dat heeft niets met het kenteken te maken.

Ik zou me dus over dat kenteken geen zorgen maken, en voor een paar tientjes heb je een remlichtschakelaar.

Problematischer lijkt me dat er niet zo veel meer te krijgen is voor de KLX650.
Berucht waren de nokkenaslagers; die zijn helemaal niet meer te koop. Ik bedoel dus de kop, want er zitten geen vervangbare lagers in.
Ik zou geen KLX650 kopen zonder deze lagers gezien te hebben.
 

Post Merge: 19-01-2021, 11:01
Nog even op het elektrisch schema van de R gekeken. Het volgende staat er niet op:
Remlicht, dimlicht, knippers, km-teller, accu.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2021, 11:06 »
Ik zou geen KLX650 kopen zonder deze lagers gezien te hebben.


Dank voor je uitvoerige uitleg, dat helpt me gied verder.
Dus de kop eraf nemen en inspecteren vooraleer te kopen, bedoel je dus als ik het gied begrijp?
Is de slijtage dan goed te zien of dien je de slijtage, speling en zo na te meten?

Post Merge: 19-01-2021, 11:08
Je kunt je vraag eens stellen bij vd Vecht motoren. Kawasaki Dealer en voornamelijk offroad.


http://www.vdvegt-kawasaki.nl/


Dank, ik zal mijn licht daar ook eens opsteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: KLX 300 R
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2021, 11:25 »

Dus de kop eraf nemen en inspecteren vooraleer te kopen, bedoel je dus als ik het gied begrijp?
Is de slijtage dan goed te zien of dien je de slijtage, speling en zo na te meten?

...
De kop hoeft er niet af.
Kleppendeksel eraf en de bovenkant van de lagerschalen losnemen. Dan kun je de nokkenassen eruit tillen.
Je moet wel zorgen dat de timing behouden blijft. De meeste verkopers zullen niet blij zijn dat je dit wilt doen.
De lagers zullen alle wel enige groeven vertonen, maar als ze naar de knoppen zijn kun je dat duidelijk zien.
Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's heb.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KLX 300 R
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2021, 12:27 »
Ik heb ook een KLX650R gehad, toch eigenlijk de enige motor waar ik ooit spijt van gehad heb dat ik 'm verkocht en nog steeds een zwak voor dat foute groenpaarse ding.


De mijne stond als KLX650R op het kenteken, en het remlicht ging 'conventioneel' met banjo-druk-schakelaar op de achterremcylinder en een microswitchje op de voorremhendel. Eigenlijk zoals het bij zoveel motoren werkt.


Nokkenaslager-gedonder heb ik ook gehad.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2021, 13:26 »
De kop hoeft er niet af.
Kleppendeksel eraf en de bovenkant van de lagerschalen losnemen. Dan kun je de nokkenassen eruit tillen.
Je moet wel zorgen dat de timing behouden blijft. De meeste verkopers zullen niet blij zijn dat je dit wilt doen.
De lagers zullen alle wel enige groeven vertonen, maar als ze naar de knoppen zijn kun je dat duidelijk zien.
Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's heb.


Ik bedoelde inderdaad het kleppendeksel, zal inderdaad niet makkelijk zijn om de verkoper hiertoe te overhalen.
Is het misschien te horen als hij draait?
Foto's zijn steeds welkom.

Post Merge: 19-01-2021, 13:36
Ik heb ook een KLX650R gehad, toch eigenlijk de enige motor waar ik ooit spijt van gehad heb dat ik 'm verkocht en nog steeds een zwak voor dat foute groenpaarse ding.


De mijne stond als KLX650R op het kenteken, en het remlicht ging 'conventioneel' met banjo-druk-schakelaar op de achterremcylinder en een microswitchje op de voorremhendel. Eigenlijk zoals het bij zoveel motoren werkt.


Nokkenaslager-gedonder heb ik ook gehad.f


Het al dan niet aanwezige remlicht is idd makkelijk op te lossen.  Het nokkenas lager issue baart me wel meer zorgen.  Toch blijft die dikke eenpitter me triggeren.. 😉  De 300 R is fijn maar mist een beetje punch, dat heeft mijn KDX250 dan weer wel, maar ik zou de 650 waarschijnlijk in SM trim willen zetten..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: KLX 300 R
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2021, 14:19 »
Foto's van mijn KLX-en kan ik niet meer vinden.
Maar je kunt hier eens zoeken op camshaft:
advrider.com/forums/showthread.php?t=159970&highlight=klx650
Helaas zijn in de oudere posts vaak de foto's weg.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2021, 13:26 »
Na de berichten ben ik aan het twijfelen gegaan en denk ik dat een KLX 450 R misschien wel eens ideaal zou kunnen zijn, heb wat test rapporten gelezen en daar komt hij voor de niet ultra competitieve rijder (wat ik met mijn 50 niet meer ben 😉) wel goed uit.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KLX 300 R
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2021, 14:03 »
Als je groene ogen hebt wat wel duidelijk lijkt
Er staat nog een mooie KX500 te koop op MP ingebouwd in 450 frame.Genoeg vermogen

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2021, 23:32 »
Als je groene ogen hebt wat wel duidelijk lijkt
Er staat nog een mooie KX500 te koop op MP ingebouwd in 450 frame.Genoeg vermogen


Wat de groene ogen betreft heb je inderdaad gelijk.
Die 500 is echt wel de moeite, beetje teveel eigenlijk voor wat ik ervan verlang.  En ik zoek er ook wel mee op de openbare weg te rijden, dus dat wordt een moeilijke..  Zou ook wel een super SM zijn denk ik, meer dan de moeite, maar voor iemand anders vrees ik..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KLX 300 R
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2021, 00:48 »
Vindt het leuk.
Heb al best wat motoren en merken gehad maar tot nu toe nog nooit kawa.
Misschien moet je het beste voor het laatst bewaren.
Succes met je zoektocht.
Was de klx 450 niet een upgrade van de suzuki DRZ?

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2021, 10:58 »
Vindt het leuk.
Heb al best wat motoren en merken gehad maar tot nu toe nog nooit kawa.
Misschien moet je het beste voor het laatst bewaren.
Succes met je zoektocht.
Was de klx 450 niet een upgrade van de suzuki DRZ?


Komt wel goed met de zoektocht, thx.


Kawasaki en Suzuki hebben wel meer samen gewerkt in het verleden, hoe het precies zit met de KLX en DRZ weet ik niet.  Ik dacht dat de KLX 450 afgeleid was van de KXF 450 crosser, en aangepast naar enduro dmv een grotere tank, zwaarder vliegwiel, aangepaste kleppen en een meer restrictieve uitlaat/demper ivm geluid en emissies.


Heb bijna nooit iets anders gehad (zowel weg en off road) dan Kawasaki, vaak wel eens op uterus anders gereden, maar het beviel me steeds niet genoeg, en zo is de voorliefde voor Kawa enkel maar gegroeid, en kijk ik voor mezelf eigenlijk naar niets anders meer (uitgezonderd de RM85 voor de kids, maar dat is vooral omdat er op dat moment geen geschikte groene beschikbaar was 😉).
Ik kan andere merken wel knap vinden en bewonderen, maar echt zelf willen, die kans is klein.  Een paar iconen uit vervlogen tijden niet te na gesproken misschien..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KLX 300 R
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2021, 13:04 »
Ach, een ander heeft dat met auto's. Niks mis mee toch? Je moet vooral doen waar jezelf gelukkig van wordt en niet iets om maar met de meute mee te lopen  ;)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: KLX 300 R
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2021, 23:00 »
Ach, een ander heeft dat met auto's. Niks mis mee toch? Je moet vooral doen waar jezelf gelukkig van wordt en niet iets om maar met de meute mee te lopen  ;)


Inderdaad, je hebt helemaal gelijk; en het is nog leuk ook om te dien wat je graag doet ipv wat iemand anders wil.. 😉
Daarom heb ik vanavond dan maar een KLX 450 R aangeschaft 😁





Post Merge: 22-01-2021, 23:04
Vindt het leuk.
Heb al best wat motoren en merken gehad maar tot nu toe nog nooit kawa.
Misschien moet je het beste voor het laatst bewaren.
Succes met je zoektocht.
Was de klx 450 niet een upgrade van de suzuki DRZ?


Zoektocht geslaagd 😁