Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aankoop advies Enduro  (gelezen 5254 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #45 Gepost op: 05-03-2021, 10:26 »
Er staat ook een 390 in Weert. KTM had ook altijd een 390 in haar gamma. Waar is die eigenlijk gebleven? Husaberg maakte ze altijd wel. Misschien kan je eens proefrijden op die van Ookpeter?

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #46 Gepost op: 05-03-2021, 12:14 »
KTM en Husqvarna hadden (hebben?) 390 wegmotoren. Vroeger ook EXC400.
Ik denk dat jij op de 390 Husaberg doelt. Ik denk dat die verdween toen het kantelblok verdween.


De koppelings-slave is inderdaad goed geprijsd! Gelukkig heb ik niet dagelijks een nieuwe nodig voor m'n KTM.
Scheelt het echt zo veel ook voor overige Beta-specifieke onderdelen?


Veel KTM onderdelen zijn juist van OEM's, en vaak zijn - juist vanwege het hoge volume van de KTM/Husq/GG's er ook vervangingsonderdelen leverbaar. Het zou me verbazen als de prijsverschillen daar ook zo groot zijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #47 Gepost op: 06-03-2021, 13:12 »
Heb er nu een gevonden maar die wordt aangeboden door een particulier (menigeen raad me aan om een Enduro gewoon bij de dealer te halen ivm onderhoud en veel rommel in de handel).
Waar moet je specifiek bij een Enduro op letten bij aanschaf? Bijv. qua kilometers/uur... maar ook slijtage kenmerken etc.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #48 Gepost op: 06-03-2021, 13:50 »
Revisie net gedaan zeker?
Kosten ergens tussen 1000 en 1450
Om maar wat te noemen.
En jij zou dan ook jou motor verkopen als je dat ernet tegen aan hebt gegooit.


Vraag of de eigenaar blauwe ogen heeft?


Ff serieus teller halen ze los als ze gaan crossen dus uren zeggen niets tot weing.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #49 Gepost op: 06-03-2021, 14:01 »
Nee dat niet. Staat niet echt veel bij.
Motor weg vanwege beëindigen hobby, 55 uur gelopen, 4 jaar oud, elke 7 uur olie gewisseld, altijd netjes onderhoud gehad. Nog steeds 7k dus niet heel goedkoop maar als alles klopt lijkt die prijs wel logisch.


Heb gevraagd of ik een aankoopkeuring mocht doen en dat was geen punt.


(koop hem nog steeds liever bij een dealer maar die hebben nu niets staan)
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #50 Gepost op: 06-03-2021, 14:43 »
Welke motor is het dan merk model?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #51 Gepost op: 06-03-2021, 15:14 »
Husky FE 350
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #52 Gepost op: 06-03-2021, 15:36 »
Mijn persoonlijke ervaringen van 2 jaar geleden zijn dat veel dealers gewoon handelaartjes zijn, in die zin een onbekende motor inkopen, even wassen en verkopen. De kans dat je dan rotzooi koopt is net zo groot als kopen van een particulier.
Wat je wil is van een dealer een motor kopen die hij kent en in onderhoud heeft gehad. Of die hij zelf net gereviseerd heeft. Maar dat is lang zoeken.
Met de 390 wordt denk ik een Beta bedoeld. Ook een hele fijne motor.
55 uur in 4 jaar is niks. Om de 7 uur olie wisselen is volgens mij bijzonder keurig. Klinkt allemaal wel erg goed, te goed, maar misschien wel de speld in de hooiberg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #53 Gepost op: 06-03-2021, 16:02 »
Klopt dealers zijn handelaartjes.
Er zit ook nul garantie op cross enduro motoren.

Post Merge: 06-03-2021, 16:06
Tjja waar op te letten.
Nieuw plastic zegt niets.
Zeg maar waar de crosslaarzen schuren.
Goed kijken naar voetsteps of die slijtage vertonen.
Tis ook een beetje of het allemaal klopt.
Hele volkstammen kijken amper naar het ding om doen dan alleen olie en lufi.
En alle bouten moeren laten ze roesten.
Maar die aankoop keuring is goed idee.
Of compressie meten zelf


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #54 Gepost op: 06-03-2021, 18:11 »
Mijn persoonlijke ervaringen van 2 jaar geleden zijn dat veel dealers gewoon handelaartjes zijn, in die zin een onbekende motor inkopen, even wassen en verkopen. De kans dat je dan rotzooi koopt is net zo groot als kopen van een particulier.
Bijna niet te geloven dat er nog dealers zijn die hun naam te grabbel willen gooien op deze manier. Ik ben in ieder geval enkel naar genormeerde enduro dealers aan het kijken in de buurt. Maar kennelijk weet je het dan dus nog niet.


Met de 390 wordt denk ik een Beta bedoeld. Ook een hele fijne motor.
Weet niet waar je 390 leest maar ik heb het echt over een Husqvarna FE 350, geen Beta.

55 uur in 4 jaar is niks. Om de 7 uur olie wisselen is volgens mij bijzonder keurig. Klinkt allemaal wel erg goed, te goed, maar misschien wel de speld in de hooiberg.
Denk niet dat ik daar achter ga komen aangezien de motor al onder voorwaarde verkocht is. Doorgaans geldt "als het te mooi is om waar te zijn.... is het dat meestal ook".

Ik zoek gewoon verder en laat hem gewoon goed bekijken door een dealer voor aankoop.

Wellicht een diepte vraag. Is het mogelijk om via de ECU de daadwerkelijk kilometerstand uit te lezen? In geval dat de teller er een tijd af gelegen heeft tijdens het rijden wat hier eerder genoemd werd.


Of compressie meten zelf
Hoe doe je dat?

Klopt dealers zijn handelaartjes.
Een nieuwe kopen kan ook maar dat is meteen zoooo duur. Daar schrijf je heel veel op af.
Zijn er hier dan veel mensen die een splinternieuwe enduro gekocht hebben in de showroom?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #55 Gepost op: 06-03-2021, 18:49 »
Bougie eruit en compressiemeter erin.
Nee nwe. Is echt te duur.
Heb pas een 500 exc gekocht uit 2019 met 30uur op de teller.
De historie was bekend bij dealer omdat hij hem nwe. Had geleverd.
En ja volgens mij slaat de ecu de uren op
En kan de dealer die uitlezen.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #56 Gepost op: 06-03-2021, 19:16 »
Een paar post erboven noemt iemand een 390.
Ik heb wel een nieuwe gekocht. Ben nu voor wat anders aan het kijken en dan merk je inderdaad wat je in een paar jaar afschrijft.
Gebruikt van 1 of 2 jaar oud was toen voor mij ook wel een optie maar kon ik toen niet vinden.
Zo tegen het eind van het jaar is er altijd meer aanbod maar zo lang wil je niet wachten misschien.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #57 Gepost op: 06-03-2021, 19:47 »
Bougie eruit en compressiemeter erin.
Goeie tip. Thanks


Heb pas een 500 exc gekocht uit 2019 met 30uur op de teller.De historie was bekend bij dealer omdat hij hem nwe. Had geleverd.
Ja dat is wel echt goud. Zoiets zoek ik dus ook... mocht je er een weten te staan.... laat het me weten  ;D


En ja volgens mij slaat de ecu de uren opEn kan de dealer die uitlezen.
Ook goed om te weten. Dan is zo'n aankoopkeuring echt wel de moeite met een dergelijk bedrag.

Ik heb wel een nieuwe gekocht. Ben nu voor wat anders aan het kijken en dan merk je inderdaad wat je in een paar jaar afschrijft.
Ja dat is wel echt balen lijkt me. Maar goed, daar heb je wel zekerheid tegenover. Al staat het idee van ruim €1000 per jaar afschrijven me ook niet zo aan.



Zo tegen het eind van het jaar is er altijd meer aanbod maar zo lang wil je niet wachten misschien.
Nope  :-X
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #58 Gepost op: 06-03-2021, 19:53 »
Er is wel een verschil tussen merkdealers en handelaars. Bij een dealer kun je soms wel een tweedehands vinden die hij zelf verkocht en onderhouden heeft, net zoals propje. Dat geeft meer vertrouwen.

Verder zijn het motoren waar ook nieuw niet/nauwelijks garantie op wordt gegeven, omdat ze zeer gevoelig zijn voor gebruik en onderhoud. Dus een risico op een miskoop is er altijd. Zelf heb ik er vorig jaar een gekocht van de eerste eigenaar. Ging om een motor met een goede reputatie en het verkoopverhaal van de verkoper klonk plausibel, maar zekerheid heb je nooit.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #59 Gepost op: 06-03-2021, 21:19 »
Zelf heb ik er vorig jaar een gekocht van de eerste eigenaar. Ging om een motor met een goede reputatie en het verkoopverhaal van de verkoper klonk plausibel....
En dat was ook een goede koop achteraf?
Husky FE350. BMW 1200 GS