Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 990 Adventure tankverbinding modificatie  (gelezen 1055 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
KTM 990 Adventure tankverbinding modificatie
« Gepost op: 06-08-2019, 23:04 »

Bij de eerste beurt na aankoop van mijn KTM 990 Adventure S heeft de KTM dealer (door een stagiaire?!) een modificatie laten uitvoeren voor een probleem dat ik natuurlijk niet had. Bij sommige exemplaren zoog de tank vacuĆ¼m als de slangetjes onder aan de tank verstopt raakten. De gaten boven in de tank werden lomp geboord waardoor de gaten niet rond waren en de scherpe randen zorgden ervoor dat de doorvoerrubbers tekens scheurden waardoor er benzine uit de tank liep.
Ik heb dus zo'n 12 jaar rondgereden met een tank die als ie wat vol was getankt lekte en dus een lekkere benzinelucht verspreidde. Ik werd er zelfs door mensen op het terras op aangesproken of ik wel wist dat mijn motor wel heel erg naar benzine stonk  :-[

Tankverbinding




De fantastische gaten





Ik heb daarom een paar metalen koppelingen gekocht met de maat 3/8 Inch X 6Mm, 7mm was iets beter geweest, dan zou de slang wat strakker zitten. Omschrijving op ebay: Male Thread Pipe Fitting x Barb Hose Tail Connector Stainless Steel NPT. Deze moesten in de gaten worden verlijmd om de lekkages tegen te gaan.




Met konische gatenzaag de gaten op 15,5 mm uitgeboord. Ze waren +/- 14,5 mm dus niet veel hoeven te boren.




De gaten precies zo groot gevijld dat de verloopstukken er strak in konden worden gedraaid




Met een schuurkop aan de randen van de gaten de lak weggehaald




De verloopstukken er op 5 mm na helemaal ingedraaid en toen met J-B Weld de resterende schroefdraad van verloopstukken en een stuk van het tankoppervlak ingesmeerd.





Daarna de verloopstukken er zo ver mogelijk ingedraaid en daarna alles een beetje schoongemaakt





De volgende dag de slang en klemmetje weer gemonteerd.
Resultaat: een stevige verbinding die niet meer lekt... Yeah  :D



Ok, ik had de rest ook een beetje mogen schoonmaken maar dat ziet niemand als het handschoenenvakje en het zadel er weer op zitten ;D
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 990 Adventure tankverbinding modificatie
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2019, 10:00 »
Jb weld ga ik voor zoeken.
Kende het niet.
Gekocht in ned.?
Slang mag wat korter of zit er iets tussen dat je er een lus in hebt?

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: KTM 990 Adventure tankverbinding modificatie
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2019, 17:37 »
"Netjes" hoor... ;)


Twee losse tanks bewegen altijd wat van elkaar, dus wat extra ruimte is wel goed, denk ik  :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: KTM 990 Adventure tankverbinding modificatie
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2019, 08:54 »
Jb weld ga ik voor zoeken.
Kende het niet.
Gekocht in ned.?
Slang mag wat korter of zit er iets tussen dat je er een lus in hebt?
JB weld ook op ebay besteld. Duurt wel vrij lang (6 uur) om te drogen / uit te harden dus niet voor onderweg geschikt.


De slang is wat lang, komt uit een origineel tankverbindingsetje. De slang die er van de vorige set op zat was 2cm korter maar liep nog steeds in een bocht. Hij moet ook niet de bocht van de slang eronder raken.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3