Vorig jaar heb ik mijn ouwe trouwe 620 "oer"-Adventure een 640 donorhart gegeven. Hoewel hij nog prachtig liep, werd de uitgaande as snel slechter. De spiepanen waren zodanig ingesleten dat het voortandwiel los zat. Behalve een niet meer te stoppen olielekkage weet je dat het slijten alleen maar sneller zal gaan als er eenmaal veel speling op zit. De uitgaande as kun je alleen vervangen door het hele blok open te trekken. Bij deze kilometerstand en gebruiksverleden moet je dan natuurlijk gelijk het bigend doen, en eigenlijk alles wat verder ter tafel komt
Kortom ik dacht ik kan beter in NL een blokje van MP scoren, in de winter op m'n gemak fris maken en dan opsturen naar Spanje. Inmiddels blijkt dat opgefriste 640 ('98 Duke) blok het prima te doen. Dit weekend kwam mijn oude 620 blok terug uit Spanje, want stond daar ook maar in de weg.
Uit nieuwsgierigheid ben ik de boel aan het open halen. Om gewoon eens te kijken hoe het er bij staat na veel jaren intensief gebruik.
Korte historie: motor is in 1999 nieuw overjarig gekocht door RayZ/Neo. (
https://ontour.smugmug.com/Travel/Raywilontour) Hij had toen al een pittig verleden achter de rug met diverse offroad ritten en rallies in Europa en een flinke trip door Marokko. Ray stond/staat niet bekend om z'n rustige rijstijl zeg maar
Na een wat korter verblijf bij Harold (meegedaan aan de ARM Marokko tour, ging er een trip naar Ghana mee doen maar ging uiteindelijk op de fiets) heb ik hem overgenomen met dik 30K op de teller.
Na een opfrisbeurt is de motor naar in 2012 naar Andalusie gegaan waar ik er 3 rondes Andalusie/Portugal en 4 meerweekse Marokkotrips mee heb gedaan. Uiteraard veel offroad, maar ook urenlange verbindingsstukken met constant 100 km/h. De echte kilometerstand is gokken geworden, want de IMO is allang dood en ik ben aan de 2e Trailtech Voyager. Hoe dan ook, stevig gebruikt waarvoor-ie gemaakt is.
Verder gaan hier regelmatig discussies rond over hoe wel/niet betrouwbaar KTM's zijn dus laten we gewoon eens naar de praktijk gaan kijken.
Kettingspanner:
Niet echt een onderdeel dat om slijtage of problemen bekend staat. Wel een loopspoortje maar verder OK.
Cilinderkop bovenkant:
Tuimelaars:
Loopsporen maar glad en zonder speling.
Nokkenas en lagers:
Het grote lager is recent vervangen. Aan deze kant zit de ketting dus daar komt de grootste kracht. De kleppen tikten heel erg en kreeg ik niet goed meer gesteld. Nieuw lagertje deed wonderen. Hij liep weer helemaal stil.
De as zelf heeft ook duidelijke loopsporen maar voelt glad en heeft geen pitjes of andere onregelmatigheden.
Nokkenastandwiel:
Duidelijke loopsporen aan een paar tandjes maar lijkt op de foto erger dan in het echt.
Kleppen. Netjes schoon gebrand. De Keihin FCR die dit op z'n geweten heeft doet zonder aanpassingen verder dienst op het 640 blok.
Het draadeinde boven had er niet uit moeten komen. Dat krijg je er van als je de moer niet eerst in de WD40 zet
Preview van de cilinder en zuiger:
De hoonsporen zijn nog zichtbaar maar ook een paar lengtesporen. Niet voelbaar. Nauwelijks stootrand op BDP. Erg weinig koolafzetting.
Bij de (kleinere) uitlaatkleppen zie je wat koperkleurige pitjes/vlekjes, misschien dat daar een keer een stukje gasschuif heeft staan dansen. Voor mijn tijd in elk geval.
To be continued