Deze week een reactie gehad van de KNMV over de nieuwe licentie structuur. Omdat ik nu een MX licentie heb aangevraagd kreeg ik ook nog eens de rookie-status

. Zie hieronder citaat geplaatst met toestemming van de KNMV, (dat had ik wel even gevraagd):
"Wij begrijpen dat er, met name vanuit de Enduro en Offroad licentiehouders, onvrede is over de nieuwe licentiestructuur die we hebben doorgevoerd. Dat had ik precies hetzelfde gehad. Er zit natuurlijk wel een verhaal achter, je kan je hopelijk voorstellen dat we dit niet voor ons plezier doen.
Alles hangt samen met het MX Masterplan. Ik ga er vanuit dat ik de nut en noodzaak van het MX Masterplan niet hoef uit te leggen en dat de financiering van het plan ook uit de sport moet komen. Uitgangspunt van het MX Masterplan is dat iedereen die gebruik maakt van een cross circuit de € 48,50 bijdrage betaald. Motorsporters die geen gebruik maken van een crosscircuit betalen geen bijdrage, dit spreek voor zich.
En nu komt het probleem waar wij tegen aan zijn gelopen in aanloop naar de 2022 licentieprolongatie, namelijk onze licentiestructuur. Zoals bij jou bekend kon jij als (Offroad) startlicentiehouder ook altijd verzekerd rijden op de crosscircuits in Nederland. Als we dat niet zouden aanpassen had dat tot gevolg dat er heel veel licentiehouders, niet alleen uit de Offroad en Enduro hoek maar ook onder de Trial, Wegrace, Supermoto en Baansport ook de bijdrage zouden moeten gaan betalen. Dat zou heel onrechtvaardig en niet uit te leggen zijn naar die licentiehouders. Met dat uitgangspunt zijn we verder gegaan, dus het anders indelen van onze structuur, we hadden geen andere optie.
Per saldo is iedere startlicentie goedkoper geworden, dus iemand die niet actief is op een crosscircuit betaald nu minder dan voorheen. Hoeveel licentiehouders er, naast hun eigen discipline, ook gebruik maakten van een crosscircuit konden we natuurlijk niet herleiden met de oude structuur. We konden wel zien dat ongeveer 65% van de Offroad licentiehouders hun licentie pas in augustus/september aanvroegen. Als deze personen steevast gebruik zouden maken van het crossgedeelte in hun licentie hadden ze deze naar alle waarschijnlijkheid al eerder in het jaar aangevraagd, dus dit zijn voornamelijk mensen die de Offroad licentie ook alleen voor Offroad gebruiken.
Om de motorsportverzekeringspolis te kunnen financieren dienen wij inkomsten te genereren uit licenties. Omdat bijna alle startlicenties per saldo goedkoper zijn geworden en wij niet konden bepalen hoeveel rijders er in 2022 naast hun startlicentie ook een basis sportlicentie motocross zouden aanvragen hebben wij hier ook weer een inschatting moeten maken. Op basis van het genoemde percentage Offroad licentiehouders en de inschatting dat er uit andere disciplines minder rijders een aanvullende crosslicentie zouden kopen hebben we moeten kijken hoe we wel de begroting rond konden maken met de opbrengsten uit licenties. Daarmee is de Offroad licentie inderdaad de licentie die het meest in prijs is gestegen. Zoals gezegd niet leuk maar als je dit in verhouding zet met de kosten van de andere startlicenties en wat iemand allemaal kan met een Offroad licentie moeten we ook eerlijk stellen dat de licentie jarenlang een koopje is geweest. Voor een bedrag van € 150,- kon je namelijk alle Offroad evenementen rijden, meerdere Enduro wedstrijden, deelnemen aan club/districtswedstrijden en vrij training op Motocross circuits (zet dit even af tegen de kosten van een senioren licentie in de Wegrace: € 315,-, Supermoto € 165,-, Enduro € 265,- en Motocross € 205,-).
Met deze insteek vinden wij een totaalprijs van € 230,-, inclusief MX Masterplan bijdrage, voor een Offroad licentie waarmee je alle Offroad evenementen kan rijden alsook meerdere Enduro wedstrijden met een aanvullende Basis Sportlicentie voor Motocross voor vrije trainingen en clubwedstrijden een acceptabele prijs.
In onze communicatie proberen wij het zo goed mogelijk te verwoorden, we hebben alleen ook de ervaring dat er heel veel licentiehouders niks tot weinig lezen van de info die wij sturen. Het heeft geen zin om algemene mails te versturen met zo veel informatie.
Wat betreft de Rookie status, we hebben dit geprobeerd door te voeren in ons systeem van de licentieaanvraag maar was volgens onze systeembouwer niet mogelijk, baalden wij ook van maar konden we niet anders dan accepteren.
Hopelijk creëer ik hiermee wat begrip voor de situatie waar we in zaten en ik hoop dat je komend seizoen maar weer veel motorsport plezier mag beleven!"