Zo, allebei de KTM's zijn verkocht en de 701 explorer is eindelijk af. Ik heb er nu een complete Aurora Explorer kit op zitten (tanks, bashplate, rally toren), een Akra en wat klein spul toegevoegd: de IMO/roadbook die van mijn 525 af komt, bagage rekje en een savage stuurdemper. Beetje saai nu in huis want volens mij is de motor gewoon af nu ..
Achter een Perun rek gemonteerd, werkt prima met Wolfman tasja wat ik al had, alhoewel ik de handgrepen wel mis; effe de motor achter oppakken lukt nu niet meer.
De grotere bagage-plaat er ook bij gekocht maar vraag me nu toch wel een beetje af waarom ..
Weet iemand overigens of dit hier beneden de orginele tankdop is?
Rallytoren is goed doordacht en stevig. Bevestiging aan het frame met wat ze noemen hun "spiderclamp" (ze hadden het ook de face hugger naar Aliens kunnen noemen maar dat was waarschijnlijk net een beetje te
) is echt geniaal; superstevig, simpel, geen veranderingen aan het frame oid. Eigenlijk is de hele kit goed doordacht moet ik zeggen. Houder is meer bedoeld voor f2r roadbook, maar de Touratech past er ook in, staat netjes op dempers.
Cockpit zit er dan zo uit. Beetje information overkill lijkt het, maar valt mee. de garmin 278 is natuurlijk uit het stenen GPS tijdperk maar voldoet nog prima. Voor telefoon kon ik geen echt goede plek meer vinden , zit nu links en wat naar achteren maar is best te doen zo. Ik twijfel nog steeds tussen de GPS of een telefoon, voorlopig dus nog hybride zo.
Stuurdemper gekocht van Savage (ali dus, er is altijd ergens een eind aan het budget..). Niet van een Scott te onderscheiden, werkt eigenlijk prima. Moeilijk om nu echt te zeggen (wel wat mul zand gereden, maar nog geen lange stukken), lijkt zijn werk goed te doen. Kan ook een placebo-ding zijn, maar dan werkt het dus ook.
Pen van de stuurdemper zit mooi in het gele bracket wat bij de kit hoort. Heeft wel 1 nadeel: demper steekt net iets te ver over de sleutel, ik kan de motor dan niet op stuurslot zetten (sleutel gata er niet uit ..). Orginele sleutel was wat zonde om te molesteren, dus 1 bijgemaakt en met de flex kleiner gemaakt, ken net nu.
Vooraanzicht is nog best smal:
Zadel wat er bij zit is echt fijn: niet zo'n plank als op de 950 en de 525
Nog geen lange stukken mee gereden maar tot nu toe super. zadel is wel best breed. Als je op dat zadel achter de navi-toren zit heb je echt het gevoel dat je op een slagschip rijdt!
En hoe rijdt dat nu? Ik wilde iets tussen de 525 rally en de 950 en dat is precies wat het is. Ben enorm verrast door de enorme power van het blok, ook met die toch best zware opbouw voor wil het voorwiel best makkelijk omhoog kruipen. En toch heel soepel. is natuurlijk allemaal veel nieuwer dan wat ik had, injectie etc maar wat rijdt dat heerlijk!
Moet wel wennen op sommige stukken. De lange zandpaden en het bochtenwerk gaan prima! Maar kwam ook in stukje bos terecht (achter Jagerhorst bij de A2, onder Eindhoven voor de kenner); omgevallen bomen, takken, zachte bosgrond. Dat was wel echt werken, dan is het toch wel een zwaarder hok dan mijn 525. Motor leek ook snel warm te worden (fan sloeg vrij snel aan vond ik).
Ik vind de motor goed handelbaar, uitbreken achter gaat prima (standaard ABS alleen voor aan). De voorvering doet het prima, slaat niet door.
Enige echte minpunt is de achtervering. Er zit een zwaardere veer in maar verder standaard. Ik ben gewend van de 525 om eigenlijk alles zittend te doen maar daar kom ik op de 701 niet mee weg. Vooral kleinere kuilen of hobbels geven een vervelende klap op mijn onderrug, echt niet fijn. Meer staan of even uit het zadel werkt dan prima, dus gewoon beter opletten maar.
Ik wil nog een paar kleine dingen doen (weet het nog niet allemaal zeker):
- heb nu acra, andere voorbocht en ander lucht filter en airbox (powercell) => dus mapping aanpassen? iemand goed adres in Zuid Nederland hiervoor?
- andere tankdop achter? Deze lijkt me zo slecht eigenlijk niet ..
- laag voorspatbord? Voorwiel gooit best wat rommel naar binnen.
Alleen die mapping is iets voor korte termijn, de rest komt wel ooit.
Zowel de 950 als de 525 vond ik gave motoren, ik heb er heel veel mooie herinneringen aan maar ik mis ze niet: geen spijt dus.