Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: rekluse  (gelezen 2256 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: rekluse
« Reactie #15 Gepost op: 28-06-2022, 22:08 »
Ja dus toch.Je kan hem dus snel uitfikken?Dat is mijn angst een beetje als je in marokko staat in het mulle zand.Niet ze snel te repareren.


Het zal wel loslopen...........met deze koppeling laat je hm toch ook niet permanent slippen?
En als je het niet vertrouwd, je kan bij een 500 vrij gemakkelijk een dikke vul-ring tussen je koppelings deksel leggen, zodat je meer olie in je blok hebt.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: rekluse
« Reactie #16 Gepost op: 28-06-2022, 22:25 »
Ducati desert sled maar te zwaar.Overal repareerbaar zou ik serieus kijken naar Dr650 maar die is zwaarder als wat jij zoekt.Had nu maar op m.n 500 gereden in de vakantie ik zei het nog.Kan je ff voelen wat het is.Maar als ik weer beetje soepel ben kom ik weer eens naar het zuiden gaan we eens dagje samen rijden.Weet nog wel iemand die mee wil.


Post Merge: 28-06-2022, 22:29
K heb al een verbreed steviger kopp deksel.Waar ik ook aan zit te denken.Je hebt de dikke rekluse ring erin stel dat je die verbrandt doe je toch de overgebleven kopp schijven en platen terug stekken in je kopp korf.Maar dat moet ik nog uitzoeken of dat kan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: rekluse
« Reactie #17 Gepost op: 29-06-2022, 00:18 »
Bij de Rekluse krijgt je een compleet set platen, een serie stalen platen een een serie frictie platen.
En een slave cilinder, waarmee je de vrijloop af kan stellen.
In het begin, als de koppeling nieuw is moet je soms de vrijloop even bij-stellen.
Na een tijdje hoef je er nooit meer wat aan te verstellen
Dit is een ook een indicatie of je koppeling aan het verslijten is.
Als je gewent bent met de hand je koppeling te laten slippen, slijt hij veel sneller dan met een Rekluse.
Mits je natuurlijk wel met je tengels van de koppeling afblijft al je eenmaal een Rekluse gemonteerd hebt.
Er is niemand die de koppeling zo mooi kan laten slippen als een Rekluse. (mits in de juiste versnelling natuurlijk)

Als reserve zou je de originele set platen mee kunnen nemen..............
De slave cilinder kan je ook als gewone cilinder gebruiken.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: rekluse
« Reactie #18 Gepost op: 29-06-2022, 07:47 »
Nee als ik het juist heb.is er ook een poorman editie.Met dikke rekluse klomp en de helft van je ori gevoerde platen.Je hebt er volgens mij dan wel stalen platen bij van Rekluse.Ik ga vandaag eens ff rondbellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: rekluse
« Reactie #19 Gepost op: 29-06-2022, 07:51 »

daar ben ik alle dagen met bezig  ::)
dat stilvallen is wat uit zijn context getrokken door de korte beelden maar wat daar was is bergop, lichtjes schuin super glibberig, bijna 700meter een soort slijk die op het gras lag totaal geen tractie en proberen meet te peddelen,
daar kon je gewoon niet op gang komen en heb het niemand zomaar zien doen ook,
maar zo heb ik een reden om te blijven proberen ;D
Ooh sorry, wist niet dat jij dat zelf was
Dan had ik niet zo judgemental uitgevallen, haha.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: rekluse
« Reactie #20 Gepost op: 29-06-2022, 08:19 »
Nee als ik het juist heb.is er ook een poorman editie.Met dikke rekluse klomp en de helft van je ori gevoerde platen.Je hebt er volgens mij dan wel stalen platen bij van Rekluse.Ik ga vandaag eens ff rondbellen.


Vlgs mij is die Oer-editie al heel lang niet meer te koop, met die Widia- Wolfraam- ballen.
Die dikke koppelings plaat is geniaal, met die wig-vormige centrifugaal gewichtjes.
Eventueel fijn te tunen met de bijgeleverde veertjes.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: rekluse
« Reactie #21 Gepost op: 29-06-2022, 09:49 »
Inderdaad, ik heb hem ook al jaren in de husaberg. Tot nu toe maar 2 x hoeven bijstellen. Geen sprake van extra zooi in de olie bij het wisselen.
Laatste Brabo, merkte ik 's ochtends bij de eerste zandstrook dat de koppeling een beetje slipte (koude motor): even aan de slave cylinder bijstellen met een imbus sleutel en klaar. Ik kan me niet goed voorstellen dat je een rekluse kan slopen bij lage toeren, je moet dan dus nog minder toeren rijden dan stationair.



Heerllijk om single tracks te rijden zonder de koppeling aan te raken. Maar ook op de crossbaan werkt dat ding zo goed, dat je een versnelling hoger door de bochten gaat en inderdaad: koppeling niet aanraken (maar wel 2 vingers erop houden voor de veiligheid).
Bij het stilstaan en wegrijden gebruik ik wel de koppeling overigens, dat is te veel in mijn systeem ingebakken en natuurlijk loopt de koppeling net ietsje vrijer als je zelf de handel indrukt.
Het systeem is simpel: de koppeling staat zodanig afgesteld dat hij vrijloopt als je de koppeling niet hebt ingetrokken. Zodra het toerental toeneemt expandeert 1 van de platen en grijpt de koppeling automatisch aan. Je kan hem fine tunen met andere veren of andere gewichtjes, maar ik heb gewoon de stardaard set-up. Plug and play: oude koppeling eruit en nieuwe erin + een andere slave (met stelschroefje): 1 avondje werk. Je kan hem altijd weer terugbouwen naar origineel. Er zit een nieuwe koppeings deksel bij, dus er gaat iets meer olie in. De korf zelf is opengewerkt voor betere olie doorstroming:


Als ik het goed heb gezien heeft 'hij' er ook eentje in z'n motor zitten op minuut 38:57 (top film overigens!) DAKAR-PROOF zou je zeggen:
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=25041.msg327593#msg327593

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: rekluse
« Reactie #22 Gepost op: 29-06-2022, 11:38 »
Lijkt me ook heerlijk zo'n ding, om de zoveel maanden kijk ik er weer eens naar maar ja, die kosten hè ...
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: rekluse
« Reactie #23 Gepost op: 29-06-2022, 12:18 »

Vlgs mij is die Oer-editie al heel lang niet meer te koop, met die Widia- Wolfraam- ballen

Klopt maar er is totaal nwe serie gemaakt en die bestaat uit 3 modellen.Alle 3 modellen werken met de dikke rekluse schijf
En daarna kan je kiezen uit of rekluse kopp platen of originele.De rekluse zijn dunner dus heb je meer oppervlakte aan voeringmateriaal.

Post Merge: 29-06-2022, 12:31
Lijkt me ook heerlijk zo'n ding, om de zoveel maanden kijk ik er weer eens naar maar ja, die kosten hè ...
Tja of je houd 4 motoren aan het rijden.of je bouwt één goede met Rekluse hou je nog geld over. ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: rekluse
« Reactie #24 Gepost op: 29-06-2022, 17:41 »
Zo'n ding in de VS kopen was een paar jaar geleden behoorlijk goedkoper................
Die Hoco Parts is exclusief importeur, verkoopt alleen via dealers in NL.


Ik had een klant in de VS.
Die belde me op; ik heb een machine geleverd in Noord Frankrijk, hij heeft problemen, maar we kunnen elkaar erg slecht verstaan.
Hij spreekt slecht Engels, aleen Frans en Nederlands.
Tis vlak bij jou (2,5 uur rijden................in de VS is alles dichtbij blijkbaar)
Okay, dan moet jij mij een Rekluse opsturen.
Dat was de deal.
20 minuten die man gebeld, probleem opgelost.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: rekluse
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2022, 23:20 »
Ik heb al drie verschillende motoren gehad met een Rekluse, van balletjes tot wigjes.

Je merkt wel dat je olie sneller 'stuk gaat' aan het schakelen; door die Rekluse wordt de olie pisheet en bij je rechtervoet gloeit het soms wat.

Maar per saldo ben ik er heel blij mee; op de crossbaan minder tot niet afslaan. In de lucht met corrigeren nooit afslaan en natuurlijk op natte hellingen met boomwortels niet na hoeven denken maar gewoon licht het gas er op houden.

Wheelies poppen met de koppeling gaat nog steeds gelukkig, alhoewel ik wel wat vliegwielwerking van de Rekluse voel; hij lijkt iets minder snel op toeren te komen. Wordt het koppelingspakket niet wat zwaarder door al die techniek?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: rekluse
« Reactie #26 Gepost op: 30-06-2022, 08:26 »

Post Merge: 29-06-2022, 12:31

Tja of je houd 4 motoren aan het rijden.of je bouwt één goede met Rekluse hou je nog geld over. ;D
Touché :-) :-)
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: rekluse
« Reactie #27 Gepost op: 30-06-2022, 08:56 »
Wordt het koppelingspakket niet wat zwaarder door al die techniek?


Hij zal best wel een paar gram zwaarder zijn, (de "wigjes" versie) maar er zit een behoorlijke reductie in de overbrenging tussen kruk-as en koppelings huis.
Dus het extra vliegwiel-effect zou je eigenlijk niet moeten merken........

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: rekluse
« Reactie #28 Gepost op: 30-06-2022, 09:29 »

Hij zal best wel een paar gram zwaarder zijn, (de "wigjes" versie) maar er zit een behoorlijke reductie in de overbrenging tussen kruk-as en koppelings huis.
Dus het extra vliegwiel-effect zou je eigenlijk niet moeten merken........



Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: rekluse
« Reactie #29 Gepost op: 30-06-2022, 12:22 »
Kan het niet helemaal goed vertalen?Sommigen kiezen er wel of niet voor om gewicht op vliegwiel te monteren..
Heb ook een prijs doorgekregen.Net een fatsoenlijke kerel aan de lijn gehad.Ff mee gebabbeld.Hij was wel zo eerlijk om te vertellen dat je ervan moet houden .En dat hij het niks vond.Maar prijs is dus €853.Voor de basic versie.Ik heb veel uitleg gekeken.Maar kreeg al zo.n vaag vermoeden
Maar alle modellen uit de serie van goedkoop tot duur werken allemaal met dezelfde schijf EXP heet dat ding.Bij sommige krijg je er een duur kinky kopp deksel bij
Maar daar heeft een oud fossiel als propje geen interesse voor ,hoef niet te laten zien dat ik Rekluse heb.
Verschil wat je hebt met ktm/husqvarna je hebt hydraulische koppeling.En die kan je dus nietinstellen daar heeft een japanner met kabel bediend een plus punt.Want je stelt hem in via de kabel
En bij ktm huskie heb je dus die verstelbare hydraulische plunjer.Wat het setje meteen duurder maakt.
Sta in dubio ga eerst rustig in een hoekje zitten tot de jeuk wegtrekt.En dan maar eens zien voorlopig hoeft de ktm niet veel te doen de komende maanden.Ga 3 week op zomervakantie maar raak dan geen motor aan.Brabo zal wel de eerstvolgende zijn.En die red ik nog wel met de originele kopp. :P