Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Starten met Rally rijden - eerste aankopen  (gelezen 2869 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Gepost op: 05-01-2023, 22:20 »
Lang verhaal kort: besloten dat als ik ooit nog een rally (of meer dan 1) wil gaan rijden ik gewoon moet beginnen. De tijd is er (bij vlagen, 1 kleine 2e op komst) en financieel gaat het nu ook (geen student meer, huis is ver af). Daarnaast de 950 om lekker mee te blijven touren/allroaden.


Plan is simpel:
Stap 1: bouw een motor (budget geen idee we zien wel wat er nodig is geld is op als het op is, dan is er meer tijd nodig) Schuur/brug/kennis van techniek is aanwezig.
Stap 2: veiligheid: nieuwe gear (helm, bescherming etc etc) oude spullen zijn goed genoeg om lokaal enduro/otr te rijden en te trainen. Nieuw hoeft niet als het maar goed is, budget zie hierboven :D
Stap 3: trainen trainen trainen & oriënteren op een mooi evenement. Eisen; Europa, centraal bivak, +/- 5 rijdagen
Stap 4: budget & inschrijving


Stap 5: repeat?


Ik zal in dit topic zo nu en dan proberen de voortgang bij te houden, tips/tricks/hulp is altijd welkom en zal zo nu en dan nodig zijn.


Waar staan we nu?


Motor gekocht: ktm exc 520 2000. RFS blok, oerbetrouwbaar met carb mits pijnpunten zijn aangepakt.
https://ibb.co/9Vhyb6Z
Plan:
- strippen tot op frame, opnieuw in de poedercoat en alleen de broodnodige Electra erop houden. Kijken wat we tegenkomen in blok/aan het frame. Passend onderhoud (lagers keeringen etc en Evt nieuw plastic als nodig.


- tank op de kop getikt; Meca’system 5L -> passend maken, aansluiten + plastic aanpassen (Föhn + wat dwang?)

https://ibb.co/C961ryC
https://ibb.co/K6VQVqK


- toren gekocht met TT roadbook, verlichting, imo100r50 en afstandsbediening, komt wellicht bekend voor voor iemand van hier?. Alles apart aangesloten/gezekerd -> uitpluizen, plaatwerk maken tbv bevestiging/lichter maken en opbouwen.

https://ibb.co/9Zh47kz
https://ibb.co/5hV4sVp


Hier mist het magneetje van die op het voorwiel hoort: iemand die weet waar dit evt besteld kan worden of hoe ik dit kan maken?


Hierna is nog aan de beurt: skidplate, toolbox/opbergvak, high flow koelsysteem, uitlaatsysteem (moet iig een andere slip-on hebben)


Doel: najaar 2024 of voorjaar 2025 een rally rijden


Groet,


Leon

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2023, 22:30 »
Mijn indruk: je tilt er te zwaar aan. Stop met plannen, start met doen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2023, 22:38 »
Haha ja dat was de insteek inderdaad, dus wie helpt me met/aan een magneetje tbv de opnemer van de imo?


Edit; gevonden, [size=78%]https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=668.0[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2023, 07:30 »
Ik heb ooit een keer 10 magneetjes gekocht dus ik heb er wel een over. Staafje van 5mm doorsnee, zo'n hele sterke. Gekocht bij conrad geloof ik.


Gewoon inschrijven voor de Greece rally begin oktober, heb je een mooie stok achter de deur  ;)


https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=18058.0


http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1822
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2023, 07:58 »
Top, besteld bij conrad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2023, 10:14 »
Hier hetzelfde, 501 gekocht teveel tijd om te dromen door Covid en in een zotte bui ingeschreven voor de Hellas Rally eind mei
veel doe ik niet aan de motor, vering wat pimpen grote tank roadbookhouder en ico
ik ga deze rijden zonder echt een objectief, gewoon vlot proberen navigeren en mij amuseren, ik zie wel waar ik uitkom en zal dan wel weten wat ik verder wil ga zeker niet proberen om een goede uitslag te rijden.
Gewoon deftige offroadkledij en camelbak en rijden maar,
11 februari is er een dagje roadbookles bij Memotours

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 34
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2023, 12:00 »
Leuk projectje LLaight, keep the rfs alive!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2023, 15:56 »
Mijn indruk: je tilt er te zwaar aan. Stop met plannen, start met doen.
Ha, dat dacht ik ook maar: hij is aan het doen!

Laat maar weten wat je tegenkomt, voor alles is een oplossing


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2023, 18:56 »
Als je nu plan voor iets over 2 a 2,5 jaar ben je niet aan het doen maar aan het dromen

Tenzij het Dakar heet, dat heeft serieus voorbereiding nodig, waarvan minstens een pak andere rally's in de aanlooptijd!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #9 Gepost op: 06-01-2023, 18:59 »
Dromen is toch ook iets doen.
Ik presteer dan altijd als een jonge kerel.
Ipv. Die krappe  2 minuutjes. :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #10 Gepost op: 06-01-2023, 21:27 »
Grappig, dit ontwerp net op het moment dat ik voor zelfde doel een 525 heb gekocht.


Mag ik vragen waar je die Meca achtertank hebt gevonden? Om de 250 actieradius te kunnen halen moet nog iets verzinnen. Met de standaard 13ltr tank ga ik ook iets van een achter tank nodig hebben. 


Ben wel benieuwd naar de bevestigingspunten die MECA gebruikt. Kan je voor mij nog paar extra mooie foto's maken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #11 Gepost op: 06-01-2023, 21:37 »
25l tank van Acerbis had ik in Marokko, daar reed ik dik 700km.
Moet je wel niet al te lang zijn want dan zit je knel tussen je tank en de bagage (voor reizen, voor een rally speelt dat niet). Ik vond het een prima oplossing, van het gewicht had ik niet zoveel last.

Ik vermoed dat mijn 525 in delen verkocht is, wie weet nog te vinden




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #12 Gepost op: 06-01-2023, 23:03 »
Motor gekocht: ktm exc 520 2000. RFS blok, oerbetrouwbaar met carb mits pijnpunten zijn aangepakt.
https://ibb.co/9Vhyb6Z
Plan:
- strippen tot op frame, opnieuw in de poedercoat en alleen de broodnodige Electra erop houden. Kijken wat we tegenkomen in blok/aan het frame. Passend onderhoud (lagers keeringen etc en Evt nieuw plastic als nodig.
Mooi plan!
Vwb de RFS uit de eerste jaren: Check je carburateur! Ik had een 2001 en had de laatste jaren regelmatig dat een stuk van de gasschuif afbrak. De originele gasschuif redt het niet lang als je carburateur redelijk ver versleten is. Gevolgen verschillen, maar als je echt pech hebt, is je blok aan gort.
Ik heb een gefreesde gasschuif erin gezet, volgens mij kun je'm ook ombouwen naar latere typen carburateur.
Of jouw carburateur moet nog vers zijn...
Qua electronica: Ik ben benieuwd wat je eraf gaat gooien, behalve misschien de knipperlichten.
Enneh: houd er rekening mee dat de onderdelenvoorziening van 23 jaar oude motoren lastiger begint te worden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2023, 21:36 »
Als je nu plan voor iets over 2 a 2,5 jaar ben je niet aan het doen maar aan het dromen

Tenzij het Dakar heet, dat heeft serieus voorbereiding nodig, waarvan minstens een pak andere rally's in de aanlooptijd!


Mee eens hoor! Heb alleen een 8 maanden geleden iets anders gedaan met mijn vrouw waarvan het resultaat midden februari verwacht wordt :D


Gelukkig krijg je daar 15 weken aanvullend verlof voor tegenwoordig. Waardoor ik dit jaar de tijd heb om de 520 echt netjes te maken. Ik zit dan met een beter gevoel op de motor en eerlijk gezegd.. rallys zijn niet gratis en het opbouwen van de motor ook niet 1,5 - 2 jaar is dan helaas de realiteit. Betekent niet dat er tussendoor niet gereden kan worden natuurlijk

Post Merge: 07-01-2023, 21:39

Grappig, dit ontwerp net op het moment dat ik voor zelfde doel een 525 heb gekocht.


Mag ik vragen waar je die Meca achtertank hebt gevonden? Om de 250 actieradius te kunnen halen moet nog iets verzinnen. Met de standaard 13ltr tank ga ik ook iets van een achter tank nodig hebben. 


Ben wel benieuwd naar de bevestigingspunten die MECA gebruikt. Kan je voor mij nog paar extra mooie foto's maken?


Marktplaats afstruinen, navigatietoren zelfde verhaal. Detail fotos volgen als ik m niet meer met mijn hand erbij moet houden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Starten met Rally rijden - eerste aankopen
« Reactie #14 Gepost op: 08-01-2023, 08:10 »
Begrijpe niet verkeerd hoor, bedoel het meer inspirerend wat ik zeg.

Welke rally hebben jullie in het hoofd met meca achter tanks etc? Dat is allemaal niet nodig, maak het niet te moeilijk. Zelfs een Touareg rally red je met 200km range, en dat hoeft ook niet eens alle dagen.