Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginnersvragen  (gelezen 3197 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #15 Gepost op: 07-02-2023, 16:56 »
De 500 heb ik nooit gereden. De 520 hadden we wel. Dat was echt een hork van een ding.


Als je er aan dacht om aan de gashendel te gaan zitten profte het voorwiel al omhoog of het achterwiel opzij, vanaf stationair toerental zo ongeveer. Dan zijn onze 125 en 250 2T nog relaxter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Beginnersvragen
« Reactie #16 Gepost op: 07-02-2023, 18:30 »
Welkom hier !


Het meeste is al wel gezegd.


Het allerbelangrijkste al enkele malen: gewoon beginnen.


Motorkeuze: vooral niet te krampachtig proberen de perfecte keuze te maken. Je weet pas wat je bevalt als je echt gaat rijden. Kans is dus heel groot dat je nog wel een keer zal wisselen van motor naarmate je meer ervaring opdoet en jezelf beter leert kennen.


Een motor is beter geen motor.


Ik zou wel niet te zwaar kiezen en ik zou voor tweedrhands gaan, maar die keuze moet iedereen zelf maken.
Ik heb geen gigantiscch budget en ik vind sleutelen leuk 'dus' ik rijd altijd op gebruikte motoren.


Nog een tip die ik je nog wil meegeven: denk ook eens aan trial: dat is super voor je motorbeheersing.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Beginnersvragen
« Reactie #17 Gepost op: 07-02-2023, 19:10 »
Let wel dat enduro motoren geldputten zijn. 10-25 uur olie wissels + kleppen stellen, 90 uur op een zuiger enz. Is allemaal op de limiet gebouwd.

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar als je normaal rijd op een Enduro, bv een 450 of 500 exc heb je behoorlijk normale onderhoudsintervallen. 1,2 liter olie vervangen elke paar duizend kilometer (of 20 a 30 uur of zo) kost je de kop niet. En een koprevisie is al helemaal niet aan de orde als je geen Romaniacs rijd of permanent op kop wil liggen tijdens evenementen. Ik had iig na een compressietest en gebruiksuitdraai na ongeveer 100 uur geen meetbare slijtage.

Natuurlijk weet je niet hoe een tweedehands motor is gebruikt maar dat geldt voor elke motor.

Enduro blokken zijn supersterk gebouwd maar ook in afgegeven vermogen. Iets om rekening mee te houden.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Beginnersvragen
« Reactie #18 Gepost op: 07-02-2023, 21:43 »
TS schrijft


Citaat
Het motorrijden op de weg/autosnelweg heeft niet zozeer mijn intresse, wel meer het offroad/enduro. Hoe begin je hier nu aan als complete leek?

Maar wat versta je onder offroad/enduro? Waar denk je dan aan?

Offroad is ‘van de weg’, dus door velden en akkers, bossen over geen pad of single tracks of een uitgezet parcours met een enduromotor met kenteken welke is toegestaan op de openbare weg(enkel vanwege de verbindingsstukken tussen de offroad secties).

Crossen is met een crossmotor zonder kenteken op een crosscircuit. Je mag er niet mee op de openbare weg.

Dan heb je nog het allroad / adventure riding wat de meesten hier doen: met een gekentekende motor over (zoveel mogelijk) legale openbare, onverharde wegen/single tracks rijden. Al dan niet met kampeerspullen achterop. Routes zijn GPS (bv. de TET: www.transeurotrail.org) of soms nog klassiek papieren roadbook (Dakar rally stijl:https://www.offroadtrips.nl/ )

Wat is de bedoeling? Het is belangrijk om dat eerst helder te hebben voordat we je doodgooien met allerlei (on)wijze adviezen.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Beginnersvragen
« Reactie #19 Gepost op: 08-02-2023, 07:31 »
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar als je normaal rijd op een Enduro, bv een 450 of 500 exc heb je behoorlijk normale onderhoudsintervallen. 1,2 liter olie vervangen elke paar duizend kilometer (of 20 a 30 uur of zo) kost je de kop niet. En een koprevisie is al helemaal niet aan de orde als je geen Romaniacs rijd of permanent op kop wil liggen tijdens evenementen. Ik had iig na een compressietest en gebruiksuitdraai na ongeveer 100 uur geen meetbare slijtage.

Natuurlijk weet je niet hoe een tweedehands motor is gebruikt maar dat geldt voor elke motor.

Enduro blokken zijn supersterk gebouwd maar ook in afgegeven vermogen. Iets om rekening mee te houden.

Eensch!!
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #20 Gepost op: 08-02-2023, 07:54 »


Maar wat versta je onder offroad/enduro? Waar denk je dan aan?

Offroad is ‘van de weg’, dus door velden en akkers, bossen over geen pad of single tracks of een uitgezet parcours met een enduromotor met kenteken welke is toegestaan op de openbare weg(enkel vanwege de verbindingsstukken tussen de offroad secties).

Crossen is met een crossmotor zonder kenteken op een crosscircuit. Je mag er niet mee op de openbare weg.

Dan heb je nog het allroad / adventure riding wat de meesten hier doen: met een gekentekende motor over (zoveel mogelijk) legale openbare, onverharde wegen/single tracks rijden. Al dan niet met kampeerspullen achterop. Routes zijn GPS (bv. de TET: www.transeurotrail.org) of soms nog klassiek papieren roadbook (Dakar rally stijl:https://www.offroadtrips.nl/ )

Wat is de bedoeling? Het is belangrijk om dat eerst helder te hebben voordat we je doodgooien met allerlei (on)wijze adviezen.
Goede vraag, misschien allemaal een beetje door elkaar gehaald de termen. Het echte offroad zal er  niet inzitten aangezien je dit hier nergens mag, en ik toch wel voor 80 a 90% in orde wil zijn. Wil niet heel de tijd rijden met in het achterhoofd dat je niet in orde bent. Vind het trouwens moeilijk om te weten waar je wel en niet mag rijden.

Dus allroad met een motor op kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Beginnersvragen
« Reactie #21 Gepost op: 08-02-2023, 08:06 »
Heb veel motors gereden mijn idee hoe lichter hoe leuker.Maar blijf je aleen beetje in deze kage landen rondhuosen.Dan heb je een dijk van een motor aan de ktm 690 enduro of husqvarna 701 enduro.Wat is je budget?De 690 en 701 is niet echt beginnerssoul maar rij je oo de rustige mapping

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #22 Gepost op: 08-02-2023, 09:47 »
Budget zal 4 a 5k zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Beginnersvragen
« Reactie #23 Gepost op: 08-02-2023, 11:04 »
Voor 4 koop je een drz 400
 voor 5 een ktm 690 met pech wat werk eraan.Sleutel jezelf of laat je de dealer/garage het doen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #24 Gepost op: 08-02-2023, 11:08 »
Ik ben wel iets of wat handig, maar heb de plaats er niet voor. Kleine dingen zou ik zelf doen, anders ken ik een kennis die er wel aan kan sleutelen tegen een 'vriendenprijs'  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Beginnersvragen
« Reactie #25 Gepost op: 08-02-2023, 12:56 »
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #26 Gepost op: 08-02-2023, 13:25 »
Ik begreep dat je uit België komt?

Voor €5000 koop je in België ook nieuw met 2 jaar garantie en onderhoudsintervallen van 3000 km.
http://www.ajpmotos.be/wa_files/AJP_20Motos_20-_20Infos_20public_20gamme_2020223-v4_20_281_29.pdf
Wel wat weinig vermogen, of het genoeg voor jou is dat kan alleen een proefrit voor je bepalen. Die motor komt overal wel. Verder wel redelijk dikke specs kwa rijwiel.

In België koop je voor €6000 een nieuwe CRF300L. Ook geen powerhouse (wel meer dan die SPR240), maar garantie, onderhoudsintervallen waar je echt wat mee kunt en je kunt er bij wijze van de wereld mee rond. Wat minder dikke specs kwa rijwiel.
Aan marktplaats te zien schrijven ze in 9 jaar tijd ongeveer €500 af dus dat valt te overzien.

DRZ400 heeft een geweldige reputatie waardoor je 10 jaar na dato nog steeds bijna nieuw betaald voor een afgeragd ding zonder historie of wat ook. Ik zou er zelf zo 1 kopen hoor. Maar heb dan ook we een garage en gereedschap waarmee groot onderhoud ook geen probleem is.
Het is ook niet dat ik zeg dat 2e hands motoren niks zijn. Maar kijk in je speurtocht wel eens naar wat je nog meer voor hetzelfde geld kunt krijgen. Zoals je aangaf is high-end (nog) niet echt nodig. Dan kun je voor hetzelfde geld best zorgeloos rijden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #27 Gepost op: 08-02-2023, 15:32 »
Hier een handig lijstje om uit te kiezen
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=24060.0


Specificaties kan je hier opzoeken. Bv. XT660R
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xt660r%2010.htm


Suzuki DRZ400
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_drz400S%2004.htm
Yes, nuttig topic wat ik eens ga doornemen!
member
Ben inderdaad van BE

Te weinig vermogen gaat de eerste jaren geen parte spelen vermoed ik. Met mijn 0.0 ervaring ga ik al een tijdje moeten rijden voor ik vermogen te kort ga hebben (denk ik)


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #28 Gepost op: 19-02-2023, 21:05 »
Ik denk dat ik eruit ben, budget klein beetje verhogen en kijken of ik een ktm 350 exc of husq 350 FE vind. Theorie examen is geboekt en als ik erdoor ben starten de praktijk lessen.


Ik denk dat ik voor de uitrusting/bescherming eens naar een fysieke shop moet gaan. Ik heb al eens gekeken op het internet en je ziet crosslaarzen van 200€ tot 800€  ???   
Iemand nog tips wat ik best voorzie? De ene heeft knie en elleboog beschermers en de andere niet. Persoonlijke voorkeur of?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2023, 22:26 »
Ik denk dat ik eruit ben, budget klein beetje verhogen en kijken of ik een ktm 350 exc of husq 350 FE vind. Theorie examen is geboekt en als ik erdoor ben starten de praktijk lessen.


Ik denk dat ik voor de uitrusting/bescherming eens naar een fysieke shop moet gaan. Ik heb al eens gekeken op het internet en je ziet crosslaarzen van 200€ tot 800€  ???   
Iemand nog tips wat ik best voorzie? De ene heeft knie en elleboog beschermers en de andere niet. Persoonlijke voorkeur of?


Een heel stuk persoonlijke voorkeur en gebruik uiteraard.
Passen is het belangrijkst, en ja die laarzen zitten beroerd op het begin  ;D


Laars is het aller belangrijkst. Je enkels krijgen het het zwaarst te verduren van alles. Ik rij momenteel zelf met een €150 setje laarzen dat mij goed viel. Het hoeft niet perse duur te zijn. Wat je vooral koopt met hoger budget is meer comfort. Uitzonderingen daargelaten is een goedkope protectie even veilig als een dure. Doe je lekker rustig aan, beetje touren, af en toe een stukje lopen of stadje in zijn ''Adventure'' laarzen heel goed (bijvoorbeeld Sidi Adventure). Adventure laarzen zijn meestal ook waterdicht voor het comfort. Ze zijn wat soepeler, comfortabeler enz. Je levert een stukje veiligheid in, maar bij een rustige rijstijl is dat een prima offer om te brengen.
Ga je wat meer raggen wil je een stugge motorcross laars. Minder comfortabel, zelden echt waterdicht. Maar houden je enkels heel goed beschermd en voorkomen teveel doorzakken op de pedalen.


Knie bescherming draag ik altijd, je landt er best hard op en de simpele knie protectoren kosten maar een paar tientjes. Zelf rij ik nu wel met een redelijk dure set omdat ze ook als brace dienen, ik heb een knieblessure door iets heel anders, maar met die braces kan ik dus langer blijven rijden.


Body protector/vest met of zonder elleboog bescherming is een stukje voorkeur. Ik heb er 2. 1 harde zonder ellenboog protectie. Draag ik op de crossbaan, nooit spijt van gehad dat ik daar zonder reed. OTR/hard enduro rij ik een vest dat in het midden open ritst met elleboog protectie. Hier ben ik wat minder bang om met m'n borst op het stuur te klappen, maar juist meer om bomen, stenen en van alles te pakken met m'n ellenbogen. Al heel vaak profijt gehad van die protectie.


Zelf draag ik nooit een nekbrace, wil er op de crossbaan wel mee beginnen na meermaals m'n nek te hebben geknakt, maar zit nog niet in m'n systeem.
Een helm gewoon een die je fijn vindt. Hoe sportiever je wilt gaan rijden hoe meer ventilatie. Wederom een relatief goedkope is ook veilig, ze zijn allemaal luid, alleen de dure zitten vaak iets fijner en zijn wat lichter, maar ze gaan allemaal even lang mee.