Ik denk dat ik eruit ben, budget klein beetje verhogen en kijken of ik een ktm 350 exc of husq 350 FE vind. Theorie examen is geboekt en als ik erdoor ben starten de praktijk lessen.
Ik denk dat ik voor de uitrusting/bescherming eens naar een fysieke shop moet gaan. Ik heb al eens gekeken op het internet en je ziet crosslaarzen van 200€ tot 800€
Iemand nog tips wat ik best voorzie? De ene heeft knie en elleboog beschermers en de andere niet. Persoonlijke voorkeur of?
Een heel stuk persoonlijke voorkeur en gebruik uiteraard.
Passen is het belangrijkst, en ja die laarzen zitten beroerd op het begin
Laars is het aller belangrijkst. Je enkels krijgen het het zwaarst te verduren van alles. Ik rij momenteel zelf met een €150 setje laarzen dat mij goed viel. Het hoeft niet perse duur te zijn. Wat je vooral koopt met hoger budget is meer comfort. Uitzonderingen daargelaten is een goedkope protectie even veilig als een dure. Doe je lekker rustig aan, beetje touren, af en toe een stukje lopen of stadje in zijn ''Adventure'' laarzen heel goed (bijvoorbeeld Sidi Adventure). Adventure laarzen zijn meestal ook waterdicht voor het comfort. Ze zijn wat soepeler, comfortabeler enz. Je levert een stukje veiligheid in, maar bij een rustige rijstijl is dat een prima offer om te brengen.
Ga je wat meer raggen wil je een stugge motorcross laars. Minder comfortabel, zelden echt waterdicht. Maar houden je enkels heel goed beschermd en voorkomen teveel doorzakken op de pedalen.
Knie bescherming draag ik altijd, je landt er best hard op en de simpele knie protectoren kosten maar een paar tientjes. Zelf rij ik nu wel met een redelijk dure set omdat ze ook als brace dienen, ik heb een knieblessure door iets heel anders, maar met die braces kan ik dus langer blijven rijden.
Body protector/vest met of zonder elleboog bescherming is een stukje voorkeur. Ik heb er 2. 1 harde zonder ellenboog protectie. Draag ik op de crossbaan, nooit spijt van gehad dat ik daar zonder reed. OTR/hard enduro rij ik een vest dat in het midden open ritst met elleboog protectie. Hier ben ik wat minder bang om met m'n borst op het stuur te klappen, maar juist meer om bomen, stenen en van alles te pakken met m'n ellenbogen. Al heel vaak profijt gehad van die protectie.
Zelf draag ik nooit een nekbrace, wil er op de crossbaan wel mee beginnen na meermaals m'n nek te hebben geknakt, maar zit nog niet in m'n systeem.
Een helm gewoon een die je fijn vindt. Hoe sportiever je wilt gaan rijden hoe meer ventilatie. Wederom een relatief goedkope is ook veilig, ze zijn allemaal luid, alleen de dure zitten vaak iets fijner en zijn wat lichter, maar ze gaan allemaal even lang mee.