Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Klassieke allroad - enduro  (gelezen 1649 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Klassieke allroad - enduro
« Gepost op: 31-01-2021, 23:20 »
Ik zie her en der klassieke luchtgekoelde eencilinders voorbij komen waar sommigen ook rally’s op rijden.
Nu ben ik benieuwd wat het verhaal is achter motoren zoals een Yamaha TT350 en een Honda XR600R.
Hoe betrouwbaar zijn deze en loopt het onderhoud niet de spuigaten uit? Verhoud een TT350 zich tot een XR600R (los van het vermogen) of is een TT350 meer een enduro beest en de XR600R een wat betere allroad, rally motor?


Kortom ik ben benieuwd naar jullie meningen over deze dergelijke gewilde modellen van vroeger.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2021, 23:57 »
Betrouwbaar zeker wel, onderhouden moet je alles. Het helpt als je zelf wat kan. Techniek van toen was simpeler.
De tijd heeft alleen niet stilgestaan. Betere (lichtere) materialen, vering, frames. Per jaar lijken het kleine stapjes maar als je een allroad anno nu vergelijkt met 25 jaar gleden, oef. Ik rijd nog wel eens op een KLR 650 uit 1989, heerlijk motortje. Maar vergeleken met bijvoorbeeld een Husky 701 (noem maar iets), is echt een andere wereld.


Wat betreft luchtkoeling. Is simpeler, want geen radiator, waterpomp en dat kan dus ook niet stuk. Maar een luchtkoeler heeft (kan niet anders) een koude kant (voor) en een warme kant (achter) aan de cilinder, en dus ongelijke vervorming. Dus kan de passing van de zuiger minder strak zijn. Op termijn hebben ze sneller de neiging tot olieverbruik.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Klassieke allroad - enduro
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2021, 04:47 »
Eens met bovenstaande. Ik heb een 701 voor offroad en met m’n XT500 heb ik niet eens de behoefte om onverhard te gaan. Leuk om een beetje mee rond te ploffen maar vering, remmen en ergonomie zijn wat mij betreft zwaar achterhaald.



Herinneringen aan de Honda XR600R zijn wel beter maar misschien blijft daar ook weinig goeds van over als ik er weer op zou rijden.
BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2021, 09:08 »




Post Merge: 01-02-2021, 09:10
http://allroadmaniacs.nl/imh/img-6017b713ad989.html

Ze zijn er om te gebruiken hoor.

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2021, 09:16 »
Telt mijn Suzuki DR650SE uit 1997 hier ook al mee? Lucht/olie gekoeld, simpele techniek en slecht een stuk of 45 paardjes in het blok. Heb er de grootste lol mee, maar kijk vaak genoeg naar andere brommers.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2021, 10:00 »

Betrouwbaar zeker wel, onderhouden moet je alles. Het helpt als je zelf wat kan. Techniek van toen was simpeler.De tijd heeft alleen niet stilgestaan. Betere (lichtere) materialen, vering, frames. Per jaar lijken het kleine stapjes maar als je een allroad anno nu vergelijkt met 25 jaar gleden, oef. Ik rijd nog wel eens op een KLR 650 uit 1989, heerlijk motortje. Maar vergeleken met bijvoorbeeld een Husky 701 (noem maar iets), is echt een andere wereld.Wat betreft luchtkoeling. Is simpeler, want geen radiator, waterpomp en dat kan dus ook niet stuk. Maar een luchtkoeler heeft (kan niet anders) een koude kant (voor) en een warme kant (achter) aan de cilinder, en dus ongelijke vervorming. Dus kan de passing van de zuiger minder strak zijn. Op termijn hebben ze sneller de neiging tot olieverbruik.
Ja de moderne motoren is een wereld van verschil uiteraard.Maar wat is de aantrekkingskracht nog van de genoemde modellen zoals een XR600R en een TT350. Je ziet ze niet veel itt een XT500, XT600.En wat voor waarde en onderhoud hebben deze motoren heden ten dagen?Een mooie XT500 is een behoorlijke klap geld waard is dit ook met een TT350 of XR600R, of is dit een andere wereld ook met het oog op onderhoud?


http://allroadmaniacs.nl/imh/img-6017b713ad989.html

Ze zijn er om te gebruiken hoor.




Die staat daar vast permanent als roadbook aanwijzing/symbool  :o

Telt mijn Suzuki DR650SE uit 1997 hier ook al mee? Lucht/olie gekoeld, simpele techniek en slecht een stuk of 45 paardjes in het blok. Heb er de grootste lol mee, maar kijk vaak genoeg naar andere brommers.


Dat denk ik wel, leuke dingen

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2021, 10:16 »
Citaat
Een mooie XT500 is een behoorlijke klap geld waard is dit ook met een TT350 of XR600R, of is dit een andere wereld ook met het oog op onderhoud?


Een TT350 zal nooit een icoon worden zoals een XT500. En "icoon" worden komt vooral door emotie/herinneringen van de kopers.

Bij fabrikanten zie je bepaalde "bouwprincipes", de ene Yamaha uit een bepaalde bouwperiode lijkt op een andere. Een XR600 zal veel overeen komen met een XR650. Grosso modo zijn Japanners sterk in betrouwbare blokken maken. Maar je moet altijd even je research doen als je je zinnen zet op een bepaald model. Honda heeft bijvoorbeeld in de XL-serie wel eens wat steken laten vallen (dacht iets met olieaanvoer richting de cilinderkop), dus je kan er niet van uit gaan dat alle Honda's goed zijn of alle XL/XR's enz. Er zijn ook XT versies die een mindere reputatie hebben. Geldt voor alle fabrikanten. Soms wisselt het nog per bouwjaar vanwege modificaties af fabriek.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2021, 11:02 »
Hoe zit het met de onderdelenvoorziening van die oude beestjes? Is alles nog te krijgen, of moet je sloperijen af om ze rijdend te houden met de minst slechte onderdelen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2021, 12:25 »
Ik ben geheropstapt op een DR600. Ik geloof dat ik die voor €600 gekocht heb. Heb daar een hoop lol mee gehad en zelfs een aantal off road ritten mee gemaakt. Je zit wel snel aan de limiet van zo'n motor als je wat serieuzer gaar rijden, zeker qua vering. Ik had voor onderdelen een 2e gekocht voor een paar 100 euro, gelijk een 2e wielset.


Later zelfs carterdeksels gekocht op ebay omdat m'n ketting deze had gesloopt.



Dus je kan er een hoop lol mee hebben voor weining, maar je moet wel geluk hebben met wat je koopt en kan vinden. Is trouwens wel al weer 12j geleden bedek ik me net  :o .
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #9 Gepost op: 01-02-2021, 15:34 »
Toch genoeg te krijgen van veel oude motoren. Nog altijd spijt dat ik mijn XR250R weg gedaan heb.
https://motogadgets.nl/
https://www.kedo.com/ 
https://www.xt500parts.com/
https://lanstech.nl/shop/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #10 Gepost op: 01-02-2021, 18:55 »
Wat noem je rally's ?
Mijn TA doet het nog heel lekker en binnenkort heb ik tenminste één van mijn Domi's ook weer klaar.
Met die motoren rijd ik vrijwel uitsluitend offrroad.
Met de TA zou ik afgelopen jaar ook in de Westalpen gezeten hebben voor de LGKS etc. als er geen COVID-19 was geweest.
Die motoren zijn allemaal rond de 30 jaar oud.
De typische gebreken zijn méér dan bekend en daar kun je dus rekening mee houden.
Ik vertrouw mijn TA bij wijzd van spreken volledig.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2021, 19:03 »
Wat noem je rally's ?
Mijn TA doet het nog heel lekker en binnenkort heb ik tenminste één van mijn Domi's ook weer klaar.
Met die motoren rijd ik vrijwel uitsluitend offrroad.
Met de TA zou ik afgelopen jaar ook in de Westalpen gezeten hebben voor de LGKS etc. als er geen COVID-19 was geweest.
Die motoren zijn allemaal rond de 30 jaar oud.
De typische gebreken zijn méér dan bekend en daar kun je dus rekening mee houden.
Ik vertrouw mijn TA bij wijzd van spreken volledig.


Hellas, albania raid, greece rally(serres)
Dat soort rally’s, geen dakar alhoewel.. in de classic categorie...  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #12 Gepost op: 01-02-2021, 22:47 »
4x old-timer rally op een 85 xr600. Nu (nou ja.. covid hold actief) vanuit Mongolië terug naar NL onderweg op een 86 tenere. Ik ben gek op die oudjes. Nieuw of perfect revisie blok doen ze niet onder voor een nieuwe in betrouwbaarheid, maar wel met een andere sleutel mentaliteit. Maar de looks, geur, feeling, emotie, etc. Maar vooral de verbintenis met de machine zijn onvergelijkbaar met een nieuwe.

Maar alleen op het tempo van toen. Op de exc draai ik er rondjes omheen.

Toch rijd ik meestal liever op de oude.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #13 Gepost op: 01-02-2021, 23:33 »
Je zit wel snel aan de limiet van zo'n motor als je wat serieuzer gaar rijden, zeker qua vering.


Ja, daar ergens aan de Maas stuiterde een brommer over wat hobbels als een platte kei over het water, en de berijder wapperde als een vlag aan het stuur er achteraan. Mooie tijd.

Citaat
Later zelfs carterdeksels gekocht op ebay omdat m'n ketting deze had gesloopt.


En die weet ik ook nog  :D



Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Klassieke allroad - enduro
« Reactie #14 Gepost op: 01-02-2021, 23:36 »
Heb 2 oude dakar beesten [ nu ja niet de echte dakar versies] Suzuki DR 800 BIG 1997, mijn huidige staat op 107.000km, echte problemen, balansasketting gebroken, verder geen schade, tandwiel 3e versnelling gebroken, wel extra schade, olie boot verholpen met 80.000km met andere zuiger en cilinder, is nu een redelijk beest met 36mm carbs ipv 33mm, kortere primaire overbrenging, andere lucht inlaat, uitlaat, aangepaste vering.
En een KTM Adventure 620 1997, ook wel wat mee gehad, maar het verschil in vering en rij gedrag is groot, mag ook wel want toen koste de DR 800 10.000 gulden en de KTM iets van het dubbele, de KTM is zoveel beter offroad dan de DR, de DR een stuk fijner op de weg maar kan er ook prima mee offroad
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl