Met een lineaire veer moet je de keuze maken voor het gewicht van de berijder, is dat bij een progressieve veer ook zo?
Bij een lineaire veer heb je ook de lineaire demping, die valt bij een progressieve veer voor een groot gedeelte in het water. Als een progressieve veer tegen de maximale "indrukking" komt en weer terug veert, heb je bij het uitveren redelijk veel demping nodig, op het eind van die beweging is er juist minder demping nodig. Hoe wordt dat geregeld?
Basis is altijd: je stelt de motor eerst af op je gewicht, dat doe je met de veren. De rest doe je of met de olie , luchtkamer en dempingafstelling.
Met de olie is de dikte eigenlijk al bepaalt door de fabrikant en daarop zijn de basis dempingssettings ook bepaalt.
Ik heb grote verschillen gemerkt tussen de verschillende 5w diktes. Zo is het ene merk veel stroperiger dan de ander, wat weer een volledig andere setting van je demping vereist. Zo is de WP olie ontzettend dun en de Motul weer veel dikker.
BTW, heb je de voorvork goed uitgelijnd, staan de poten zuiver parallel?