Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Behuizing 60C / CX  (gelezen 4244 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Behuizing 60C / CX
« Gepost op: 06-06-2006, 19:20 »
Tijdens een lekkere slingerpartij in Frankrijk had ik op een gegeven moment mijn motor tegen een dikke paal geparkeerd. Natuurlijk zo neergezet dat alles via mijn GPS tegen de paal stond te drukken.

Nou is een Garmin vrij stevig gebouwd maar dit kon hij toch echt niet aan, de gps was zwakker dan de RAMmount en is het bevestigingspunt op de gps uitgebroken.

Bij mijn vorige gps heb ik al eens de behuizing vervangen (eerst achter, later ook de voorzijde) dus ik zag geen drempel om dit ook weer even te fixen.

Contact opgenomen met Notter en een dummy(=demo) gevraagd. Hier zit alles in/op/aan, behalve de print met de electronica/display.
Voor €5,-- kon ik er eentje krijgen, dus dat was mooi klaar dacht ik.

De gps pastte natuurlijk niet door de brievenbus, dus heb ik laatst de buurvrouw van (alweer ::)) een pakje mogen verlossen.

Hier zat echter een 60C dummy in, en ja, die heeft nog steeds geen uitsparing voor de geheugenkaart in het batterijcompartiment :-[



Voor vijf euro kan je geen buil vallen, dus ik had de dremel al opgezocht om te kijken of ik het geheel pas kon maken.

De verschillen aan de binnenkant zijn er maar een paar. De aandrukstiftjes voor de print zitten her en daar op een andere plaats (ik heb er drie verwijderd om het geheel goed sluitend te krijgen), uiteraard is de opening voor de kaart niet aanwezig, en alle gaten zijn met stickers dichtgeplakt bij de 60CX. Waarschijnlijk om een betere waterdichtheid te creeeren, en meteen de reden waarom het geluid van de 60CX een stuk zachter is.

Na een beetje passen en meten bleek dat met kaart en al de 60C achterkant op de CX voorkant paste, zonder een gat te dremelen. Wel wat stiftjes verwijderen, maar verder sluit het goed af. De beslissing is simpel, geen gat dremelen, en kaarten maar via de USBpoort uploaden :P.

   
Kaart met een isolatietapeje vastggeplakt zodat het geheel niet los kan trillen en de buizing weer in elkaar geschroefd. Batterijen erin en testen maar......

Niets dus  >:( waarschijnlijk raken de contacten elkaar net niet..... Gelukkig stond de soldeerbout nog klaar van een andere klus, dus hup de fik er maar weer in en draadjes aan de contacten solderen. Ben ik er meteen van verzekerd dat het bekende euvel van de 60C serie waar ik met de vorige ook last van had nu niet meer voor zal komen (Ja Mars, die van jou is ook al netjes doorverbonden). De lipjes van het batterijcompartiment slijten door de trillingen namelijk de contactvlakken op de printplaat door. Dit is bij de Cx serie aangepast door de lippen een iets andere vorm te geven, maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit afdoende werkt.

Na deze laatste modificatie heb ik een GPS waarvan ik weet dat het batterijeuvel niet gaat plaats vinden, er een intern geheugen in zit van 1 Gb, en dat eventueel uitbreiden van geheugen eenvoudig te doen is door de gps open te schroeven 8)

Het enige nadeel is dat het uploaden van kaarten nu niet meer via een cardreader kan gebeuren, maar gelukkig is Garmin bezig om deze functie in de firmware in te bakken (helaas alleen wel USB1.1....)

En laat nu de Midsummer maar komen! Mijn GPS is weer water ( :-X) en stofdicht!!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2006, 20:00 »
McGuyver to the rescue!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #2 Gepost op: 10-06-2006, 18:08 »
Vandaag een lekker warm ritje gereden met de TCN, halverwege kwam ik er echter achter dat ik met het zelfde probleem te kampen had :(

Weer die bevestigingsknop uitgebroken......... Dit was pas de eerste keer dat ik hem met de nieuwe achterkant gebruikte, dus het was geen kwestie geweest van verkeerd losmaken.

We waren op dat moment net 75 km van Notter af, dus ik heb de toertocht afgebroken en over de snelweg naar Notter gereden. Daar was het natuurlijk lekker druk (zaterdagmiddag :-\) dus was het even wachten.

Probleem voorgelegde en dat ik wel weer een nieuwe Dummy wilde :P, was natuurlijk geen probleem voor Notter, maar ze vonden het wel een vreemd geval. Komt bijna nooit voor zeggen ze......

Met een tweede dummy in de tas maar naar huis gereden (weer 150 vervelende snelwegkilometers >:() en nu nog even tijd en moed vinden om de gs weer open te schroeven en om te bouwen.....

Kan er wel serieproductie van gaan maken :-[

'K heb nog even overlegd of een Touratroephouder beter zou zijn, maar die bevestiging is op de zelfde manier, en viel dus gelukkig af (ik heb er weer even naar staan kijken, maar wat een lomp zelfbouwhoudertje is dat zeg in vergelijking met de RAM-mount)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2006, 11:15 »
Ik heb ze allebij, RAM en TT maar ben over de TT veel meer tevreden hoor, staat geen druk op dat palletje op de achterkant zoals bij de RAM en is daarom 100x makkelijker er uit te pakken, maar zit toch super stevig.
En niet steeds dat stekkertje van de voeding er in doe, die zit al in de houder vast!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2006, 14:23 »
ff serieus, wat kan ik beter kopen voor de 60cx. De rammount houder of de TT houder. (en waar en voor hoeveel??)
De rest van het rammount spul heb ik al.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2006, 14:25 »
sorry, loopt ook al een ander draadje over......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #6 Gepost op: 21-07-2006, 15:32 »
Ik heb ze allebij, RAM en TT maar ben over de TT veel meer tevreden hoor, staat geen druk op dat palletje op de achterkant zoals bij de RAM en is daarom 100x makkelijker er uit te pakken, maar zit toch super stevig.
En niet steeds dat stekkertje van de voeding er in doe, die zit al in de houder vast!

Ik heb zo ook allebei, TT op de DRZ en RAM op de Alp. Die TT vind ik 10x makkelijker in het gebruik en heeft Marokko zonder problemen overleefd. En de 12V aansluiting zit er ook mooi in vast :)

Die RAM houder/klem vind ik pruts werk. Bij het uitnemen komt zoveel kracht op dat palletje te staan dat het mij niets verbaast dat die 60c behuizing een keer kapot gaat. Of je moet die RAM houder/klem heel special vast houden en ombuigen en dan voorzichtig de 60C eruit halen. Maar dan nog is dat waardeloos :(

De klem van de fieststuurhouder van Garmin zelf is ook een aardige optie van 22,=. Dat is dezelfde klem als bij de Garmin autoruit-zuignap-houder ( ::)) En die is echt makkelijk in gebruik. Je hebt 60C er zo uit. Met wat knutselwerk  :) ga ik die op mijn RAM mount bolletje of rechstreeks op het stuur van mijn Alp zetten.

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #7 Gepost op: 21-07-2006, 17:59 »
Ik heb zo ook allebei, TT op de DRZ en RAM op de Alp. Die TT vind ik 10x makkelijker in het gebruik en heeft Marokko zonder problemen overleefd. En de 12V aansluiting zit er ook mooi in vast :)

Die RAM houder/klem vind ik pruts werk. Bij het uitnemen komt zoveel kracht op dat palletje te staan dat het mij niets verbaast dat die 60c behuizing een keer kapot gaat. Of je moet die RAM houder/klem heel special vast houden en ombuigen en dan voorzichtig de 60C eruit halen. Maar dan nog is dat waardeloos :(

De klem van de fieststuurhouder van Garmin zelf is ook een aardige optie van 22,=. Dat is dezelfde klem als bij de Garmin autoruit-zuignap-houder ( ::)) En die is echt makkelijk in gebruik. Je hebt 60C er zo uit. Met wat knutselwerk  :) ga ik die op mijn RAM mount bolletje of rechstreeks op het stuur van mijn Alp zetten.



Die fietssteun heb ik dus op de ..... je raadt al al, de fiets.
Vind t nou niet echt het toonbeeld van degelijkheid en stevigheid.
Tis al de 2e beugel want over de kop gaan met de fiets kan de beugel niet zo goed tegen  :-X
(Het over de kop gaan nog wel, maar het neerkomen werd hum teveel)

Maarja, veel kracht op de behuizing met de ram-mount kan ook niet goed zijn. Is dit niet te verhelpen door dat palletje op de achterzijde van de GPS aan te passen, deze zijn namelijk los te koop?
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #8 Gepost op: 16-09-2007, 08:21 »
Mijn 60Cx valt steeds uit de houder van RAM. Het is maar één dag goed gegaan. Wat moet ik doen? Een nieuwe RAM houder of de houder van TT op de bevestigingsset van RAM. (Bolletje en knijper)
Yamaha XT500
Yamaha TTR600

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #9 Gepost op: 18-09-2007, 09:12 »
een t-rap eromheen

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2007, 09:35 »
Ik heb al heel wat buitelingen met mijn motor gemaakt, maar de gps is nooit uit de steun geschoten ::)
Je hebt de originele RAM-houder? Of doe je hem in de fietssteun?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #11 Gepost op: 18-09-2007, 09:59 »
Ik gebruik de originele houder van RAM (Bolletjes en knijper) Het lijkt wel of de houder is verbogen, wat ik niet snap omdat die van kunststof is. De Spullen komen uit Notter. Ik heb gebeld en kan de steun opsturen dan bekijken zij wat er mis is. Er zit nog garantie op. Ik kan misschien beter even naar Notter rijden en meteen een nieuwe meenemen.
En voor alle zekerheid een tie rap gebruiken.
Yamaha XT500
Yamaha TTR600

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #12 Gepost op: 18-09-2007, 10:14 »
Ik heb al heel wat buitelingen met mijn motor gemaakt, maar de gps is nooit uit de steun geschoten ::)
Je hebt de originele RAM-houder? Of doe je hem in de fietssteun?
ik ben mijn 60 ook al een paar keer verloren(gelukkig wel geborgd)
na 1 ritje(OER) rammelde hij al in de houder
een originele RAM

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #13 Gepost op: 18-09-2007, 10:32 »
Het vreemde is dat de GPS aan de onderkant helemaal niet ver genoeg onderin zit en al op een verkeersdrempel uit de onderkant los komt. De Ram houder lijkt te ver achterover gebogen. Binnenkort 3 dagen Polen wil ik dat mijn GPS blijft zitten.
Yamaha XT500
Yamaha TTR600

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Behuizing 60C / CX
« Reactie #14 Gepost op: 18-09-2007, 10:39 »
Dan zou ik hem mooi omruilen... mijn RAM mount werkt prima.
Waar geen weg is, is een wil.