Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 660 RR opnieuw opbouwen  (gelezen 46837 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Gepost op: 21-11-2012, 16:29 »
Zoals bekend heb ik de 660 van Meindert overgenomen.
Bouwjaar 2002 en er staat iets van een 40-50000 km op.

De historie zoals die nu bekend is:

* 2003: 5 dagen dakar in libie met Dollevoet
* 2004: Rallye gekocht door KTM Lemmens veldhoven ivm Dakar plannen (gaan niet door)
* 2005: Aanschaf Marcel/Rallyemaniacs.nl
* 2005: El Chott rallye met Marcel
* 2006: Ik neem 660 over van Marcel
* 2007: Wereldreis van Amsterdam naar Australie via Japan
* 2008: Wereldreis van Amsterdam naar Australie via Japan

Sinds 2008 stond de 660 stil en nu vanaf 2012 wordt hij compleet opnieuw opgebouwd.
Inmiddels is de KTM in drenthe waar hij een vertroeteling krijgt.


De 660 op een betere locatie.


 

 
 
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 21-11-2012, 16:33 »
Ben benieuwd, mooi project. Alles zoveel mogelijk origineel?
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 21-11-2012, 16:40 »
Wat moet en gaat er gebeuren?

Allereerst gaat de hij helemaal uit elkaar.
Alles wordt nagekeken en waar nodig vervangen of hersteld
Zoals het er nu uitziet is het blok goed, en heeft al een paar klappen gegeven. (wel lijkt de vacuumbenzinepomp overleden, komt vanwege het lange stilstaan)
De zuiger beweegt en het blokje loopt dus (gelukkig) alle olie en filters zijn vervangen zo ook koelvloeistof.

Alle benzineleidingen vervangen
Accu was dood en is vervangen voor een Gel accu
Roadbook is kaduk (vervangen of toch herstellen?)
Verder is er geen tripmaster meer (ik zit te denken aan het RNS tripmaster + repeater en switch)

Voorvelg gescheurd en moet vervangen worden. Gevalletje Haan.

Vering nalopen afstellen (dit zal ik laten doen door Reiger, goede ervaringen mee)
Remzuigers zaten allemaal vast (althans heel weinig beweging in)
Buddy kan een vers kleedje gebruiken


Electronica en de boom moet geheel nagekeken worden. Leuk winterdag klusje.
Signaallampjes werken allemaal niet meer.

Uiteindelijk zou ik er een 2006 Repsol replica van willen maken.  Uitzoeken hoe ik het beste kan laten spuiten, heb begrepen (adv) dat het spuiten van de tanks nogal lastig is. 1 Kleur spuiten en de accenten met Stickers/plakwerk doen

Gelukkig hoef ik dit niet allemaal zelf te doen en is mn pa lekker bezig zn vrijetijd op te vullen hiermee (tijd zat he die pensionados) en het is zn hobby ook. Na alle MG's, Fiatjes, CBX, Maxim CX en is het tijd voor het echte werk 8) en hij vindt het erg leuk ;D en zal ook wel het eerste rondje maken vrees ik ::)

Post Merge: 21-11-2012, 16:42


@MotorOllie
Ja zoveel mogelijk waar het kan en waar nodig vervangen door betere materialen. Zoals de ICO door RNS

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2012, 17:23 »

Mooi project man. Ding klonk geweldig kan ik me herinneren (ja ik weet dat er een verhit uitlatentopic loopt :-X )

Mail mij nog ff voordat je die acerbis achterlichtjes in de kliko gooit  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2012, 17:36 »
Citaat
Welke motorfiets zou jij nu eens willen testen vraagt Daan me een keer. Door mijn werk in een motorzaak is er eigenlijk niet één motor meer echt interessant, want je krijgt bijna alles wel een keer onder je kont. Wat overblijft zijn de speciale fabrieks fietsen. Als je dan met het offroad- en reisvirus besmet bent is er maar één motor waarvan ik al jaren droom:
De officiële fabrieks KTM Rally
Een rally motor die zich allang bewezen heeft, maar nog nooit de DAKAR heeft kunnen winnen. Een opgeboord LC4 blok, 30 liter voortank, twee 7 liter achtertanks, WP extreem voorvork enz.. Elk jaar zie ik ze weer rijden op eurosport met die bakbeesten en krijg ik kippenvel. Een jaartje geleden heb ik met een KTM 640 adventure 3000 km. door Turkije gecrost en dat beviel redenlijk, het rijwiel gedeelte was erg goed maar de motor had met standaard uitlaat totaal geen fut en voor het betere ram werk was hij te zwaar. Nu was ik dit jaar weer eens bij Yoshimoto in Turkije en hadden ze andere dempers gemaakt. Plotseling ging de Adventure wel van zijn plek en was er echt lol met die motor te beleven (was, want ik geloof dat ie nu een beetje in puin ligt).   
Daan is ook een Dakar gek, dus hij overal achter een KTM Rally aan en het lukt hem, dankzij Brouwer en Pierre Karsmakers, er één voor een week testen te bemachtigen. Geen enkel Nederlandstalig motorblad heeft voor zover ik weet één van de motoren getest die de Dakar overleeft hebben en een motor die hem nog moet rijden durf je niet echt te testen uit angst, dat hij door jouw afrag werk, de geest geeft, tijdens een race die ongeveer 100.000 gulden per deelnemer kost.   
De KTM die ik ophaal bij Pierre is waarschijnlijk samen gesteld uit 3 of meer verschillende motorfietsen, want op de voorkant staat startnr. 6 Granada-Dakar 1999, op het blok en uitlaat staat nr. 5 en  op het stuur nr. 8. Verder heb ik niet gekeken, want ik had iets beters te doen.
Knallen met dat ding
Het kickstarten van de opgeboorde 620 (660 geworden) valt erg mee als je nog fris bent. Gewoon de bekende ééncilinder trap en hij loopt. Jefim geeft later zelfs een demonstratie klapstarten (met één bouwvakkers hand) aan zijn vriendin. De dikke pot loopt behoorlijk hoog stationair om hem in extreme situaties niet te snel af te laten slaan. Als je dan op straat weg rijdt vallen een paar dingen direct op. Een michelin desert is niet geschikt voor rode natte klinkers, een bibmousse voor stuurt voor geen meter op straat en je moet geen hoogtevrees hebben op deze rijdende torenflat. Hoe hoog de zithoogte precies is weet ik niet, maar met mijn 1.93 en uitschuif stelten kan ik net met beide voeten plat op de grond komen. Pas als de achterband op droog asfalt staat kan ik een beetje gevoel krijgen met het vermogen. Dat lijkt in eerste instantie erg tegen te vallen tot ik op de kilometer teller/tripmaster kijk. Door het windscherm, de lange gearing en het uitstekende tune werk rijdt de motor niet zo grof als ik verwachtte. De motor reageert heel soepel en voorspelbaar, met een goed bruikbare powerband. Door de extreem lange gearing voelt hij niet sterk, maar als je tijdens het accelereren bij 150 km/u nog een versnelling opschakelt is dat voor een één cilinder toch snel. Zeker als je weet dat hij in de tweede versnelling zonder koppeling zijn voorwiel hoog optilt.

 
Uiteraard moest ik de KTM op mijn werk komen showen (geen één van die pisnichten van collega’s durfden erop te rijden uit angst hem niet gekickstart te krijgen). Daar kijken we samen eens goed naar de hele motor. Wat de mannen die onbekend met KTM zijn op valt zijn de dikke spaken en de voorvork. De binnenpoten van een WP extreem voorvork zijn 50 mm dik! Ook de wiel as is ruim bemeten in vergelijking met een Japanse motorfiets. Dit soort dingen maken een motor veel stijver. Het speciaal  met suède beklede zadel voelt lekker hard aan en de benzine tanks zijn goed doordacht, met de bollingen zo laag mogelijk om het zwaartepunt laag te houden. De uitlaat (demper kan je het niet noemen) is super licht en laag gemonteerd, weer om het zwaartepunt laag te houden en plaats te creëren voor de rechter achter tank van 7 liter. Het stuur is met bussen 4 cm hoger geplaatst, zodat je in korte bochten wat meer been ruimte hebt (voet bij het voorwiel stijl) en makkelijker in het zand kan rijden. Op verhard kun je namelijk flink druk op de voorband zetten, maar in het mulle zand moet je voorwiel altijd zo licht mogelijk zijn en dat gaat makkelijker met een hoger stuur.
Op de terugweg naar huis, in het donker, trok ik een kleine wheelie om de bomen boven de weg ééns goed te bekijken. Toen de koplamp weer het werk deed waar hij voor gemaakt is zag ik de bekende kleuren van een politie auto voor me. Gas dicht en rustig mee sukkelen natuurlijk. Gaan die juten remmen voor een verkeersdrempel. Ik mag daar 50, dus dat doe ik ook. Na 500 meter exact 50 te hebben gereden begin ik te bidden om een spiegeltje. Dat blijkt niet nodig want op dat moment word ik ingehaald door ze en verschijnt het bekende STOP POLITIE. Ik kom er door een lul verhaal over een motortest en Parijs-Dakar enzo met een waarschuwing vanaf. De rest van de weg ben ik maar 50 blijven rijden, want plotseling zag ik overal van die  nieuwsgierige agentjes vandaan komen.

 
Het weekend kan ik eindelijk het zand in. In het westelijk haven gebied zijn grote zand wegen gemaakt om de nieuwe haven te maken en die leken me ideaal voor een eerste kennismaking.  Het vanuit stilstand wegrijden is vooral zoeken naar grip. De michelin dessert is natuurlijk een enduro band met 13 mm noppen en door het gewicht van de motor en het overschot aan vermogen is het zoeken naar tractie. Ook korte bochten zijn niet de specialiteit van de KTM. Zolang je gang hebt en het gas kan open draaien is deze motor niet bij te benen. Met 120 km/uur staand op de steppen door een flauwe bocht driften is het spelletje met deze motor. De vering en demping staan op het hoogste WP niveau, dus wat je ook tegenkomt daar kun je op vertrouwen. Als je een paar minuten gereden hebt, merk je het gewicht amper meer. Omdat Erik en Jefim ook graag met de KTM wilden rijden, heb ik zaterdagmiddag op mijn XR rondgehobbeld. Pas als je weer op een andere motor stapt besef je hoe goed de KTM rijdt. Mijn XR voelde als een opgevoerde brommer.
Zondag kan ik, nadat ik Mark heb gefilmd, de rest van de dag gewoon rijden zonder fototoestellen, videocamera’s en hangaround’s, zodat ik kilometers kan vreten en niet steeds op dezelfde plek rondjes hoef te rijden. Eerst de voortank volgegooid met 30 liter van dat dure sap en rijden maar. Om modder stuur ik maar zoveel mogelijk heen, want daar is deze brommer niet voor gemaakt. Zand heuvels en paden zijn een genot. Deze motor kun je echt niet vergelijken met iets anders. Hij is gemaakt om heel hard door Afrika te knallen en een test in het Amsterdam west slaat eigenlijk nergens op. Het is gewoon te klein! Ik begin te beseffen dat om een beetje test van deze motor te maken ik niet alleen het westelijk haven gebied had moeten nemen, maar in Den Helder het strand op had moeten gaan, met één hand op mijn rug volgas naar IJmuiden toe, daarvandaan naar Amsterdam west, van Amsterdam naar Zandvoort en over het strand door naar Rotterdam (ideetje voor volgend jaar Daan? Erik? Jefim? Mark?).  Toch waan ik me een beetje rally rijder op de Amsterdamse zandpaden.
Het rijden op dezelfde motor als grote gek Kinigardner en helden als Jimmink en Verhoef geeft een gigantische kik.
Ik blijf rijden tot het echt donker is, want als ik de Dakar zou rijden zou ik meer in het donker als met licht rijden. De mannen achteraan gaan door een hel kan ik je vertellen. Het roadbook en de tripmaster zijn niet meer goed af te lezen, al het zand heeft dezelfde kleur en een goed diepte beeld is erg moeilijk. Het enige wat je duidelijk ziet is schaduw. Hoe diep die schaduw is weet je niet. Op een helling afkomen is helemaal een ellende, want je ziet alleen een muur voor je. De bovenkant zit  namelijk boven het schijnsel van de koplampen, zodat inschatten hoe hard je er tegenop moet erg moeilijk is. Daarom moet je ‘s nachts echt in een groep rijden, zodat je samen wat meer licht hebt.
.
Veel te snel moet de motor weer terug naar KTM importeur Brouwer. Gelijk maar gevraagd wat de Rally nu gebruikt moet kosten. 15000 gulden vragen ze nog voor zo’n afgetrapt ding. Ik denk dat ik toch maar voor de bijna nieuwe Adventure ga en die een beetje aanpas aan mijn wensen.
 

 
Conclusie
Te Koop Honda XR600R van oud vrouwtje geweest en
 SPONSOR GEZOCHT Om de Tunesië rally te rijden op een afgetrapte KTM RALLY


tja, toen had ik nog geen CFR450X
 

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 21-11-2012, 19:34 »
Is de tank van een adventure niet gewoon gespoten? Dan lijkt het me geen probleem. Die doorzichtigachtige tanks zoals die van acerbis is wel een probleem.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 21-11-2012, 19:36 »
Ik kijk van het weekend of er een merkteken te vinden is.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2012, 19:46 »
Ik kijk van het weekend of er een merkteken te vinden is.

HEt blauwe wat er nu opzit is ook gespoten toch?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 21-11-2012, 20:04 »

tja, toen had ik nog geen CFR450X

mooi verslag uit je jonge jaren Zot! 8)

toen kon je nog meer dan 3 regels typen :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 21-11-2012, 20:09 »
HEt blauwe wat er nu opzit is ook gespoten toch?

Ja klopt, echter zitten er o een pasr plekken ook blazen onder het lak.
Het schijnt nogal een speciaal goedje te zijn.

Heb nog wel even tijd, eerst maar eens netjes opbouwen.


Mooi verslag Ro, zin in een revival?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #10 Gepost op: 21-11-2012, 20:56 »
zo das een lijstje wat je gaat doen.


maar dan kun je ook daarna weer heerlijk knallen/blaffen (met dempers en fluister stil afgeknepen).....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #11 Gepost op: 21-11-2012, 21:35 »

tja, toen had ik nog geen CFR450X


Dat weet ik nog. In het Havengebied. Mooie tijden waren dat. Volgens mij was er toen een soort van viaduct gemaakt over de weg met van die dragline schotten waar je toen overheen aan het knallen was met dat ding!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #12 Gepost op: 21-11-2012, 22:00 »

Dat weet ik nog. In het Havengebied. Mooie tijden waren dat. Volgens mij was er toen een soort van viaduct gemaakt over de weg met van die dragline schotten waar je toen overheen aan het knallen was met dat ding!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #13 Gepost op: 21-11-2012, 23:17 »
en hij vindt het erg leuk ;D en zal ook wel het eerste rondje maken vrees ik ::)

Goed bezig Andre,

En ja terecht dat je pa het eerste ritje maakt  :D
Suc6 met je project.
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: KTM 660 RR opnieuw opbouwen
« Reactie #14 Gepost op: 22-11-2012, 02:54 »
Leuk project ;) ga je draadje volgen. Prachtige kleurstelling van Repsol ben benieuwd.

Nog planning voor Xenon koplampen oid? Er komt verbasend slecht licht uit deze setup.



Bij zijn Dakar debut zag de 660 (met Ebert Dollevoet) er zo uit;



Met leeftijd gaat hij er dus steeds beter uitzien haha


Repsol 2006 : Sehr Geihl
 
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99