Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: iemand bekend met LOCUS maps?  (gelezen 9035 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #30 Gepost op: 06-12-2016, 15:46 »
Dank! De GPS zal waarschijnlijk net voor kerst komen.

Nadelen Locus:
- POI is in Beta, maar zitten wel in het (betaalde) kaartmateriaal
- Je moet betalen, net als bij TwoNav, voor hun OSM materiaal, maar dat blijft beperkt tot ongeveer €2 per land
- hij kan van A naar B routeren, maar niet over 'via-punten', althans, ik heb het nog niet ontdekt
- hij kan niet een benzinestation vinden dat lang de huidige track ligt

Voordelen Locus:
- Je kunt het scherm zo instellen dat het alleen aangaat bij een naderende koerswijziging, ook bij tracks
- Je kunt het scherm zo instellen dat het aangaat bij te ver van een track afwijken (instelbaar, bijvoorbeeld 100m)

Die voordelen vallen weg als je een gewone NAV gebruikt, zoals de MT 5001. Dat lijkt de voorkeur uit te gaan naar Osmand.
Ik zal links van Gert bestuderen!

gr Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #31 Gepost op: 06-12-2016, 15:47 »
Jawel hoor; ik heb ook gewoon OSM materiaal geladen in Locus. Maar voordat je blij wordt; check dan even of hij de POI wel goed kan vinden. Zonder POI vind ik een kaart waardeloos.


Mijn ervaring is dat de kwaliteit per land verschilt. Hangt af hoe actief de OSM community is gok ik.
Maar bij betaalde (Garmin) kaarten kwam ik ook regelmatig omissies tegen. Per saldo vind ik OSM erg goed voor wat ik doe.
Wat mooi is is dat je zelf toevoegingen aan OSM kunt doen. Op de PC later thuis of rechtstreeks in (in mijn geval) OsmAnd dat kleine herbergje of die leuke track toevoegen die je "ontdekt" hebt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #32 Gepost op: 06-12-2016, 17:01 »
Voordelen Osmand:
Per profiel (fiets,auto, wandel,motor) instelbare kaartlayout (ook topo-view)
In app route's maken met viapunten
Poi's redelijk goed selectief op de kaart tonen (kan beter maar werkbaar)
Navigeren en zoeken naar poi's
GPX routes en tracks rijden
Waypoints kun je opslaan als favoriet voor later
Route's voor wandelen, mtb en fietsen
Kaarten zijn in europa super!
Bijna alles is in te stellen
Een ARM lid die eens in de zoveel tijd tutorials maakt op youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLY3bgoxeR1V7gqw73NA2LI76MdqCpJGVo NL versie komt deze winter ook nog.

Nadelen:
Bijna alles is in te stellen dus instellingen zijn soms lastig te vinden
Om de app intuitiever te maken veranderd er nogal eens iets in de menustructuur maar de essentiele zaken zitten onder handbereik en ik merk dat foute beslissingen bij de volgende versie bijna altijd opgelost zijn.
Soms heb je niet door dat er nog viapunten, een bestemming of track aan staat en wanneer je niet oplet loopt de navigatie niet zoals je wou. NB altijd je vertrek en bestemming checken voor je wegrijdt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #33 Gepost op: 06-12-2016, 17:19 »
Klinkt goed Lennert. Bedankt.
Als het goed is komt de nav voor de kerst aan :)

BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #34 Gepost op: 06-12-2016, 17:31 »

rechtstreeks in (in mijn geval) OsmAnd dat kleine herbergje of die leuke track toevoegen die je "ontdekt" hebt.
Pas op met zulke simple editors, zijn zeer basic.

Je hebt een offline kaart, dat betekend al dat hij gedateerd is, dat betekend ook dat niet alle informatie aanwezig is binnen de offlinekaart, in de osmandfile, nu maak je een nieuw punt aan, hoe weet je dat het nog niet in de OSM database staat, anders omschreven. Dir informatie kan al op een polygon gebouw staan, en misschien op die zoomlevel wordt de naam niet gerendeerd.
Daarnaast, wanneer upload je de data naar OSM, doe je terplekke mobile, of later als er wifi is.
Dan kan er al veranderingen gebeurd zijn. Vooral als je oude data kaart hebt.

Het beste is online werken, en alle data bekijken.

Maps.me heeft ook zo'n editor, nu worden er nodes 2 3 4 keer ingezet, terwijl er al een adres node is, dan moet je eerst de adresnode op zoeken en daar de ontbrekende data tags op zetten. En soms staat het adres al een keer op een gebouw polygon. Twee keer het adres er inzetten is onzin

Zoom ook in tot op het laagste zoomniveau en verschuif die marker tot de goede plaats, het object of ga ook echt op/in het object staan, ik heb al meerdere malen gezien dat een afwijking van 500m to 1km geen uitzondering zijn.

Daar hebben we zelf ook voordeel bij, de poi lijst die kleiner wordt, nu zie je vaak dat er dubbele in staan. Logisch, de kaartenmaker pakt alles.

Al dat dubbele moet weer worden hersteld. Veel vinden dat heel irritant.


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #35 Gepost op: 06-12-2016, 17:57 »
Tot nu toe heb ik alleen niet bestaande paden en hotelletjes in Spanje en Marokko gedaan. Met de kaarten van max een maand oud. Maar het klopt wat je zegt eigenlijk moet je het online realtime doen om elkaar tegenwerkende veranderingen te voorkomen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #36 Gepost op: 06-12-2016, 19:05 »
Tot nu toe heb ik alleen niet bestaande paden en hotelletjes in Spanje en Marokko gedaan. Met de kaarten van max een maand oud. Maar het klopt wat je zegt eigenlijk moet je het online realtime doen om elkaar tegenwerkende veranderingen te voorkomen.
Hulde voor je inzet!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #37 Gepost op: 07-12-2016, 22:21 »
Nou...
Ik werd geattendeerd op nog een volgende navigatie app; mytracks, ziet er n eerste oogopslag goed uit, geen idee of het alleen ook te gebruiken is op de brommert..
https://www.frogsparks.com/
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #38 Gepost op: 07-12-2016, 22:55 »
Frogsparks is wel heel basic. Navigeren naar een tankstation is er niet bij. App ff geïnstalleerd maar zie geen mogelijkheden voor de motormuizen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #39 Gepost op: 08-12-2016, 08:34 »
Frogsparks is wel heel basic. Navigeren naar een tankstation is er niet bij. App ff geïnstalleerd maar zie geen mogelijkheden voor de motormuizen

duidelijk!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #40 Gepost op: 19-12-2016, 15:46 »
Noppy gebruikt Locus voor Allroad als ik het goed heb. Dus stel ik krijg een track met 3000 punten, 300 km AllRoad. Dus ook paden die niet op de kaart staan. De punten liggen dan om de 100 meter. Houdt ie dat met nav instruties bij?  Of wordt het dan 'het lijntje' volgen. En dan ga ik er vanuit dat het lijntje ook paden volgt die niet opde kaart liggen.

Post Merge: 04-12-2016, 14:02

Ik zeg het hierom:De MT 5001 Android GPS voor je Motor

gr M

We zijn reeds een heel eind met de Prolech MT 5001 :)

Er zijn er twee in NL, de fabrikant werkt super mee en bugfixes duren vaak een dag of 2 en weer verder.
(Toevallig is er net 1 te koop)

Zie draadje op MF, de link hierboven

Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #41 Gepost op: 19-12-2016, 17:03 »
Heel interessant!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #42 Gepost op: 24-12-2016, 13:43 »
wat zijn de mogelijkheden voor trip afstanden, snelheden, nullen, e.d. momenteel? (rally functionaliteit)

zat allemaal op de two nav sportiva maar die ia helaas weer overleden
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #43 Gepost op: 24-12-2016, 14:23 »
wat zijn de mogelijkheden voor trip afstanden, snelheden, nullen, e.d. momenteel? (rally functionaliteit)

zat allemaal op de two nav sportiva maar die ia helaas weer overleden
Daar zijn android apps voor. Ik heb twee keer met een kneuter telefoontje roadboek gereden, ging prima. Ik weet niet of je zo een rally wilt rijden maar ik  gebruikte GpsTrip.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #44 Gepost op: 24-12-2016, 14:29 »
Ik heb eventueel nog een hagelnieuwe Windows CE motor GPS voor je. Mag weg voor €50😋

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk