Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring  (gelezen 2915 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #30 Gepost op: 20-04-2021, 19:01 »
Dat is economisch vaak het beste met nieuw na 3 jr inruilen.
Voor 690 met dan wellicht 84 pk ::)
Gaan we niet doen propje :D :-X .
Want dan koop jij h’m :-X .
Wegens heimwee  :-X .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #31 Gepost op: 20-04-2021, 19:14 »
Nee hoor ga nu m.n Honda NTV ophalen.
In Elspeet.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #32 Gepost op: 21-04-2021, 00:56 »
Dat vind ik wel meevallen, het geheel zit goed in elkaar. Alleen de kwaliteit van sommige toegeleverde onderdelen is twijfelachtig. Lekke keerringen en vocht in display o.a.
Mijn idee!
Ik sleutel al ruim 45 jaar aan motorfietsen, heb al die "begin" japanse dingen meegemaakt (echt bagger)
Op één of andere manier gesharmeerd geraakt aan BMW boxers, gewoon goed & kwaliteit.
Toen de nieuwere boxers kwamen werdt de kwaliteit ook minder.
KTM werd van een aanvankelijk "B" merk steeds beter.
Nu durf ik te zeggen dat KTM met kop en staart boven de rest uit steekt.


Kleine dingen hou je toch; in mijn teller display rammelt soms een klein plastic dingetje voorbij......
Dat ding eraf, open maken, nix te vinden.....weer open...flink de luchtspuit erdoor....en ja hoor...daar is tie weer.
Vocht heb ik nog nooit last van gehad.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #33 Gepost op: 21-04-2021, 12:12 »
Dat probleem met de lekkende keerring van de uitgaande as bij KTM (en Husaberg) komt vooral door de bolle veerring die op het tandwiel zit.
Die bolle veerring is niet sterk genoeg en vooral als je de ring vaker gebruikt (na het wisselen van het voortandwiel) is de veerkracht uit de ring.
Daardoor wordt het voortandwiel niet genoeg op de flens van de as gedrukt en lekt er olie langs de o-ring van de bus die op de as zit, achter het voortandwiel.

Zoals hier beschreven:
https://dirttricks.com/shop/hardware/dirt-tricks-extras/ktm-dome-washer/


En vooral ook duidelijk gemaakt met deze afbeelding:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0013/8336/6702/products/KTM-Countershaft-Seals_720x.jpg

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #34 Gepost op: 21-04-2021, 15:22 »
N.v.t. op een 690. I.i.g. niet op de mijne, een 2010. Die lekt trouwens ook na 51.000km nog niet
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #35 Gepost op: 21-04-2021, 16:27 »
Bij de crosser van m'n zoon lekt hij soms. Net als ik het zat ben, stopt hij weer met lekken.


Ik zal de 'dome washer' binnenkort maar weer eens in de bankschroef zetten, tussen dop 32 en dop 18 (?) om 'm weer in vorm te krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #36 Gepost op: 21-04-2021, 16:34 »
De O-ring is ook op de 690 van toepassing hoor. Alleen de 'dome washer' niet door de moer ipv. bout bevestiging, daarmee wel het vast zitten van het tandwiel..

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #37 Gepost op: 21-04-2021, 17:46 »
Dat probleem met de lekkende keerring van de uitgaande as bij KTM (en Husaberg) komt vooral door de bolle veerring die op het tandwiel zit.
Die bolle veerring is niet sterk genoeg en vooral als je de ring vaker gebruikt (na het wisselen van het voortandwiel) is de veerkracht uit de ring.
Daardoor wordt het voortandwiel niet genoeg op de flens van de as gedrukt en lekt er olie langs de o-ring van de bus die op de as zit, achter het voortandwiel.

Zoals hier beschreven:
https://dirttricks.com/shop/hardware/dirt-tricks-extras/ktm-dome-washer/


En vooral ook duidelijk gemaakt met deze afbeelding:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0013/8336/6702/products/KTM-Countershaft-Seals_720x.jpg
En is daar ook een duurzame oplossing voor?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #38 Gepost op: 21-04-2021, 17:49 »
Oplossing zou dan zo'n geharde ring van DirtTricks zijn.
Als ik het zo lees op hun website zou dat de oplossing zijn.
Ik ga 'm binnenkort bestellen, ben benieuwd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #39 Gepost op: 21-04-2021, 18:25 »
Als jullie dit zo'n matig systeem vinden mag KTM het systeem van de 2 en 4 tanden wel omruilen.
Ik had dit systeem veel liever op een 2takt gehad.


Dat zit enkeld met een zegering vast, zonder iets met verende werking (ja de o ring).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #40 Gepost op: 21-04-2021, 19:06 »
Ligt de oplossing niet bij het aandraaien van de bout?
Hoeveel Nm mag je deze bout zetten? Teveel kracht dan verering plat worden en veert deze niet meer in zijn oude toestand(geheugen) terug.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #41 Gepost op: 21-04-2021, 19:16 »
De bout van het voortandwiel moet met 60nm worden vastgezet.
Losser heeft ook geen zin, want dat gaat de bout loslopen en de olie lekken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #42 Gepost op: 21-04-2021, 20:27 »
Heb zo.n veer leggen van dirt tricks nog niet gemonteerd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #43 Gepost op: 21-04-2021, 20:32 »
Bij mij zal de keerring er bij assemblage wel slordig zijn ingedrukt. Geen probleem als het maar wordt opgelost!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #44 Gepost op: 21-04-2021, 21:57 »
Of de O-ring is te dun of stukje eruit gewipt en vervolgens platgedrukt.