Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt  (gelezen 5566 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Gepost op: 16-02-2020, 22:29 »
Hola!  8)

Ik ben zoekende naar een enduro bike.


Nu heb ik wel redelijk wat enduro ervaring (vooral in Spanje, technische trails etc.)
Maar voor hier in Nederland wil ik dus ook een dirtbike hebben.

Ik had heel lang de FE350 in mijn hoofd, omdat ik deze veel heb gereden in Spanje. Ik vond hem erg fijn! Lekker licht te vergeleken met mijn WR450
......Maar nu heb ik ook even gereden op een TE300 in Spanje.
En nu ben ik serieus heel erg in de war.....haha....wat een beest! En zo licht.....!

Ik rijd al 12 jaar motor en ik heb altijd 4 takt motoren gereden, maar nu begin ik een 2 takt toch wel erg interessant te vinden. Maar het is een nieuwe wereld voor me....maar wel een die ik misschien wel zou willen aangaan...

Maar......is dit verstandig?


- Hoe rijdt een 2 takt in het zand/modder? (aangezien de Nederlandse ondergrond). Is dit erg moeilijk te vergeleken met een 4 takt? 
- Stel ik ga toch voor een tweetakt....wat is het verschil in het rijden van een 250 of 300? Kan het zijn dat de 300 iets vloeiender te rijden is?
- En ehh.... er komen vast nog wel meer vragen!

Bedankt alvast! :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2020, 17:36 »
Je leeftijd is niet aanwezig in je profiel, dus dat is moeilijk advies geven.
Als je de TET wilt doen zou ik zón 690 nemen dan heb je ook hier veel aanknopingspunten.
Wij gaan steeds vanaf de camping een track op met onze gasgas, maakt eigenlijk weinig uit hoeveel power erin zit en hoe het eruit komt of je nou beginner bent of al 50 jaar rijdt.
Zeker als je twijfelt moet je allebei gehad hebben daarna weet je het zeker.

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2020, 19:23 »
Dat en; wat is je conditie, wil je maximaal vermogen en super snel, hele dagen of kortere runs, hoeveel heb je er voor over, ... enzo
Je kan ook eens proefrijden misschien, helpt enorm met begrijpen wat je ligt.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2020, 09:49 »
55 kilo en sportief en fit.  1.72 lang.
Ik heb 12 jaar ervaring in motorrijden en ik ben al veel wezen rijden in Spanje dus (technische trails, hillclimbs, downhills).
Maar zand/modder heb ik minder ervaring mee. Een beetje.

Ik wil het puur gebruiken om er mee te rijden tijdens enduro ritten (dus ik ben niet op zoek naar adventure bike) hier in NL.
En in een grote zandkuil rijden zal ik regelmatig gaan doen.

Wat ik wil....wel wat vermogen dat ik smooth door de dikke bagger kan ploeteren, maar ik wil ook een niet te zware motor. Want als ik dan veel val, houd ik meer energie over om te rijden na het optillen (daarom een 450 4takt uit mijn hoofd gezet).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2020, 10:15 »
Klinkt toch wel alsof een 2-takt je zou bevallen.


Ik kan niet spreken voor modern spul; ik heb een oud beestje, een Husqvarna WR360 2-takt. Dat is een goedaardige lobbes van 100kg; laat zich onmogelijk ver afwurgen en pas als je het apparaat opdracht om dat te doen worden je armen 10cm langer. Dat je er opeens achter af vliegt en bedenkt 'WTF gebeurde er?' zal niet gebeuren. Ik zou 'm bij wijze van spreken in z'n 6 kunnen trappen en een hele rit rijden. Eigenlijk zo'n beetje de tweetaktvariant van een Tenere 600.


Mij lijkt dat modernere 300-klasse tweetakts alleen maar nog beter zijn.


Wat op een 2T wel knap onprettig is (althans op de mijne), is met 50km/u achter een treintje auto's aan hobbelen. Maar dat is niet jouw gebruiksdoel.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2020, 11:31 »
KTM geeft vaak de mogelijkheid om motoren te testen bij Off the Road ritten. Zo heb ik ooit een Husq 300 2t en een KTM 350 4t getest en erachter gekomen dat ik gewoon meer een fan ben van de grootste 4-takt die er is (570). Deze ritten zijn meestal in het najaar maar ook een paar rond deze tijd.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2020, 11:43 »
Endurofun kun je verschillende motoren testen, achter elkaar dus dan kun je goed het verschil tussen 2-takt en 4-takt ervaren.
Hier in NL had je altijd 1x per jaar Beta testdag in Venlo, kun je ook verschillende motoren testen over trails en een zandafgraving. Al heb ik daar het afgelopen jaar niks over gehoord dus weet niet of dat nog is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2020, 17:28 »

'n Xtrainer fijn ding, super licht, ff dat olietankje eraf en gas.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2020, 10:37 »
Klinkt toch wel alsof een 2-takt je zou bevallen.


Ik kan niet spreken voor modern spul; ik heb een oud beestje, een Husqvarna WR360 2-takt. Dat is een goedaardige lobbes van 100kg; laat zich onmogelijk ver afwurgen en pas als je het apparaat opdracht om dat te doen worden je armen 10cm langer. Dat je er opeens achter af vliegt en bedenkt 'WTF gebeurde er?' zal niet gebeuren. Ik zou 'm bij wijze van spreken in z'n 6 kunnen trappen en een hele rit rijden. Eigenlijk zo'n beetje de tweetaktvariant van een Tenere 600.


Mij lijkt dat modernere 300-klasse tweetakts alleen maar nog beter zijn.


Wat op een 2T wel knap onprettig is (althans op de mijne), is met 50km/u achter een treintje auto's aan hobbelen. Maar dat is niet jouw gebruiksdoel.
Klinkt goed ! Dankje


Ja ik hoor eigenlijk (bijna) alleen maar goede verhalen over de nieuwere 300 tweetakts....Dat ze een stuk 'makkelijker/vloeiender' rijden dan de oudere.


Maar mijn enduro zal de weg niet aanraken nee :D !

Post Merge: 20-02-2020, 10:39
'n Xtrainer fijn ding, super licht, ff dat olietankje eraf en gas.
Nice....Ik heb nog nooit op een Beta gereden, maar op een of andere manier is mij dat toch TE onbekend nog....?
Het is onzin....maar het zit toch tussen mijn oren dat ik een Husq/KTM wil.
Tevens misschien met een leuk doel voor volgend jaar!
Dus een ander merk zet ik wel uit mijn hoofd.

The smell of 2 strokes makes you.........!??!


Post Merge: 20-02-2020, 10:40
KTM geeft vaak de mogelijkheid om motoren te testen bij Off the Road ritten. Zo heb ik ooit een Husq 300 2t en een KTM 350 4t getest en erachter gekomen dat ik gewoon meer een fan ben van de grootste 4-takt die er is (570). Deze ritten zijn meestal in het najaar maar ook een paar rond deze tijd.
Vind je dat niet veel zwaarder?
Wat maakt dat jij een 4 takt fijner vindt? Makkelijker rijden denk?

Ik houd het in de gaten! Voorlopig nog even herstellen van een scaphoid fractuur. ZZZzzzzzz
Maar dus alle tijd om te verdiepen.

Ik hoop in mei weer te kunnen rijden. Dan heb ik de mogelijkheid om de TE en de FE in zand uit te proberen (tenminste, ik neem aan dat Spanje aan de kust ook wel wat zandbakken heeft...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2020, 14:24 »
Heb een 300 exc ktm gereden.
Tijdje.
En ook eens een klein stukje op een Beta 300 2 takt.
Maar die motor heeft mij aangenaam verrast.
Tis net of je op een mtb of trial motor rijd zoveel gevoel heb je met de motor.
En Beta is gewoon goed en ook aangenaam geprijst qua onderdelen.
Zou daar zeker eens op gaan zitten.
Al is het maar dat je het gevoeld hebt hoe op een motor ook alles prettig op z.n plaatst zit.
En je er lkr opzit.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2020, 07:43 »



Post Merge: 20-02-2020, 10:40

Vind je dat niet veel zwaarder?
Wat maakt dat jij een 4 takt fijner vindt? Makkelijker rijden denk?

Ik rij nu op een 950SE misschien zegt dat genoeg. Ik hou van koppelrijke monsters en wil meteen reactie in wel toerental dan ook, bij de 350 moet je veel meer toeren maken en onderin lijkt het net een brommer. De 300 2t verraste me iedere keer als die "on the pipe" ging op de meest onhandige momenten. Natuurlijk sturen ze allebei veel lichter dan wat ik gewend ben, maar ik hou wel van fysiek moe worden  ;D . De 2t is natuurlijk flink te tunen me andere veren op de uitlaatschuif/klep dus daar kan je wat naar je zin maken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2020, 09:10 »
Tsja.
Ik vind dit altijd wel leuke topics om te volgen. Er komt altijd een keur aan verschillende motoren voorbij. Soms ook nog met een buitenkansje ('ik heb toevallig nog een hele mooie ktm 525 2008 als nieuw te koop').
Realiteit is: het is 100% persoonlijk. Er zijn best bepaalde eigenschappen van bepaalde motoren maar dat zegt nog niets over hoe iemand deze ervaart. De een zweert bij 2-takt, de ander bij 4-takt.
Volgens mij is er maar 1 goed antwoord: ga proefrijden. Op verschillende modellen achter elkaar. Dat kan bij sommige evenementen of bij een serieuze dealer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2020, 09:31 »
Ik vond de komst van de 4-takt destijds een verademing.

Maar ik hoor goede verhalen over die nieuwe TPI 2-takten.
Ben nog niet in de gelegenheid geweest om op zo'n ding te gaan rijden.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2020, 10:11 »
Tsja, een tijdje terug m'n 300 weg gedaan,  en nu dus op een 400 exc.

Ik vindt een 4takt lastig te doseren, spint snel door.
Kan slecht aan het stuurgedrag wennen.
Vindt het lastiger om het voorwiel licht te maken (knippen rijden)
Mis karakter.

1 rondje op een tpi 300 gereden en was meteen verkocht.
Ik zou niet hoeven twijfelen, maar de jongste 4takt waar ik mee gereden heb is van 2005.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2020, 13:21 »
als je vaak in een groepje rijdt is het niet fijn om achter een 2-takt te rijden.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007