Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Schotland  (gelezen 1954 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Schotland
« Gepost op: 16-03-2022, 18:59 »
In juni ga ik met een maat een dikke week naar Schotland. Verkennen waar we allemaal uit kunnen komen.
Is er iemand al eerder geweest? Wat zijn de offroad mogelijkheden daar? (mag dit überhaupt?) en welke plekken zijn een echte aanrader?


Omdat we nogal wat km's af moeten leggen ga ik met de GS. Op de eenpitter is dat geen doen.  Heb er trail banden op liggen dus hoeft voor mij ook niet al te gek. Zo lang ik maar niet voortdurend asfalt zie.

Ben benieuwd of iemand hier daar al ervaring mee heeft.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2022, 19:15 »
Is er tet in schotland?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Schotland
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2022, 19:19 »
Wat ik van de engelsen wel eens hoor: er mag daar helemaal niks.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Schotland
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2022, 19:48 »
Twee keer geweest maar offroad mag volgens mij alleen met toestemming van de landeigenaar?

Maar al die kleine asfaltwegen is geen straf hoor eindeloos draaien en op en af.



https://www.dangerousroads.org/europe/scotland/3860-b869-drumbeg-road.html
En heel die hoek langs de kust allemaal smalle wegen geweldig.

Cairngorms is een mooi park met zelfs skipistes wel geinig.

Ik vond persoonlijk Apple cross pass niet bijzonder

https://www.bestbikingroads.nl/motorroutes/country/verenigd-koninkrijk
Ook hoop leuke routes

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Schotland
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2022, 20:09 »
ben er heeeeel lang geleden op de 3AJ geweest,
in april.. was koud weet ik nog ik wilde naar callanish (zoek maar op)
ook geweest, was een week, maar best frisjes, had sneeuw op de tent liggen.


maar voorzover ik weet mag je bijna nergens offroad,
check op FB, mocht je dat hebben de tet pagina en vraag daar verder..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Schotland
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2022, 23:25 »
Bedankt voor de tips. Die B869 en Cairngorms ziet er wel goed uit. Ik moet even een volle route zien te plannen voor de week dat we er zijn waar het allemaal in past.
Eilanden gaan we waarschijnlijk niet aan doen gezien de tijd.



Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Schotland
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2022, 23:26 »
Ik ben er een paar jaar geleden geweest.
Off road mag idd niks.
Maar die smalle asfalt weggetjes is ook leuk.
Ben van Hull naar Inverness gereden, op één dag op de 690............
Route 500 mijl rond gereden, bij Ulapool over gevaren naar de hybrit eilanden, div.keren overgevaren.
Terug aan Inverness, langs het meer van Logness weer naar de andere kust.
Zo weer afgezakt naar Hull.
Heb gelijk m'n nieuwe regenpak kunnen testen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: Schotland
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2022, 10:01 »
Meerdere malen op de brommer geweest dus als je routes kunt gebruiken moet je maar een gil geven.
Glencoe vanaf Clifton is erg mooi.
Laatste keer voor mij was, uit m'n hoofd, 2017. Toen was het eind mei een drama om op de bonnefooi te gaan, Schotland is een stuk toeristische geworden en even een B&B vinden aan het einde van de dag kostte vaak veel tijd.
De ferry vanaf Mallaig konden we niet eens pakken, helemaal volgeboekt voor de komende dagen.


Het eten is er wel tig keer lekkerder geworden dan 10 jaar terug.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Schotland
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2022, 10:07 »
Je hoeft niet altijd te varen naar eilanden, er is zelfs een brug over de oceaan!





Latitude
56.31713[/font][/size]
Longitude
-5.58163[/font][/size]

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Schotland
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2022, 11:59 »
De NC500 leek ons ook wel wat om in ieder geval een deel van mee te pakken.
Routes zijn altijd welkom als je ze toch al hebt (en nu nog zo zijn). Doorgaans gebruik ik de groene route kaart op mijn Garmin en rij ik van plaats naar plaats. Mijn Garmin verzint namelijk de meest prachtige wegen aan elkaar te knopen en niet zelden komen die over onverharde delen.

Ik heb al van meer mensen gehoord dat vooraf boeken een pre is en dat je vaak ook maar weinig verschil hebt tussen en hotel of een goeie B&B. Mocht je daar nog tips of adressen hebben zijn die meer dan welkom. Ze zijn al niet zo dik bezaaid en 'motor minded' hotels al helemaal niet (in de Eifel loopt het er bijv van over).
Ik schat in dat we omwille van het rijplezier zo max 300km per dag willen rijden. Alles gaat over binnenwegen etc dus dat is dan nog steeds best een stuk.

Misschien een domme vraag maar hoe zit het met tanken daar? Ik begreep dat je daar soms uren kan rijden over de buitenwegen in de Highlands zonder iemand tegen te komen. Dan lijken me tankstations ook niet heel dik bezaaid.


Meerdere malen op de brommer geweest dus als je routes kunt gebruiken moet je maar een gil geven.
Graag


Laatste keer voor mij was, uit m'n hoofd, 2017. Toen was het eind mei een drama om op de bonnefooi te gaan, Schotland is een stuk toeristische geworden en even een B&B vinden aan het einde van de dag kostte vaak veel tijd.
Welke periode was jij daar?

Het eten is er wel tig keer lekkerder geworden dan 10 jaar terug.
Dat is heel goed om te horen
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Schotland
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2022, 15:27 »
Boek vooraf de B&B want die zijn dun bezaaid in het noorden van Schotland zeker als je de rondweg (500)van Schotland gaat doen. Het is gewoon prettiger reizen dat je einde van dag een onderkomen hebt anders moet je langs deuren gaan voor een slaapplek. Wij boekten B&B zo dat we ze zonder probleem konden cancelen een dag van te voren. Een slaapplek voor zijn tweeën ben je ongeveer 60 euro per nacht kwijt en dat was in Pitlochry 2 weken geleden. Tip bel de B&B zelf op om te boeken scheelt je in boekingskosten.
De tankstations zijn in het noorden wat dun bezaaid ik maakte er een gewoonte van de tankstations die we tegenkwamen te tanken.
Off-road kan je vergeten….de single weggetjes zijn ook leuk wel uitwijken naar links als je een tegenligger tegenkomt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Schotland
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2022, 15:35 »
Je gaat in juni.Mooi weer dan is camping toch ook een optie?Ben je niet zo afhankelijk van een plekje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Schotland
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2022, 15:45 »
Nou die zijn ook spaarzaam daar en je hebt d’r ook van die leuke prikkende vliegjes.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Schotland
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2022, 15:48 »
Nou die zijn ook spaarzaam daar en je hebt d’r ook van die leuke prikkende vliegjes.
Ah KAK! Midges.... zijn die er in Juni ook al? :-X
Ik dacht dat dat pas vanaf juli augustus was. Daarom wilde ik ook perse in mei of juni gaan.

Camping is voor mij geen optie.

Bedankt voor je tips m.b.t. overnachtingen. Ga ik zeker rekening mee houden. Ik vond de prijzen die ik zo links en rechts al zag wat aan de dure kant. Maar dat zal Schotland wel gewoon zijn. We zijn nu met zn tweeën ook al een rug kwijt voor de overtocht en dan ben je er nog niet eens. Misschien gewoon te verwend geweest met al die eifel & Alpen vakanties  ;D

Vond jij nog veel verschil zitten in hotels en B&B's? Behalve dat je bij een B&B s'avonds nog op pad moet om ergens te eten?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Schotland
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2022, 16:27 »
Steekvliegjes pas na de midzomernacht (24-06-2022) (geen harde garanties op de datum....) Mei/juni is een prima periode.
Op de weg maar Ullapool moet je wel bij vertrek volgetankt zijn. Sommige campings hebben ook huisjes, zoals bij Ullapool https://www.ardmair.com/ dus laat je niet direct afschrikken door het woord camping...

Rosemarkie is wel een aanrader als je scholen met vissende dolfijnen wilt zien. Ze komen met de getijden mee de baai in om te vissen.
https://goo.gl/maps/zyXhUzjsC5ufQtKd6
Verder wens ik je een mooie reis.
350 EXC-F --- 790 Adventure R