Pairen van Bluetooth 4.0 / LE werkt inderdaad anders dan met traditioneel Bluetooth. Ik weet niet of dat om te zetten is, zodat het ook werkt in Drive Mode Dashboard. Ik heb mijn iPhone al een tijdje geleden aan de kant gegooid en ben terug naar de ouderwetse BT versie.
We hebben elkaar niet helemaal goed begrepen vwb de goedkope blauwe connectors. Ik heb ze allemaal werkend, maar ze zijn wel allemaal anders. En als je er 1 gekoppeld hebt, lijkt hij de volgende in de weg te zitten, dus die moet je uit je instellingen verwijderen. (Dit klinkt onlogisch en is vast technisch niet helemaal juist, maar het werkte voor mij....)
Er zijn in China meerdere bedrijfjes die die apparaatjes zelf "ontwikkelen" rondom de gestolen ELM327 code, met daaraan vast een USB/Bluetooth/BLE/WiFi chipsetje.

Jouw linkje is informatief, wat wij er mee willen lukt ook wel met die goedkope kloontjes, zelfs die met dummy Bluetooth MAC adressen. Maar je hebt ook gemerkt dat het niet altijd gemakkelijk is - dus als je er geen hobby aan hebt koop je maar beter een goede.

Als je 'm permanent op je motor wilt gebruiken, is het volgende aandachtspunt dat je 'm trillingsproof maakt. Zeker als je een versie hebt met piggyback printplaatje: Die hield het bij mij geen twee keer rijden uit, toen was het losse printplaatje er al af gerammeld. Ingieten in hars is de profi oplossing, ik heb de mijne (enkele printplaat) alleen van een flinke laag epoxy (nagel-) lak voorzien.
Had je nog in de (recente) auto geprobeerd? Dat vind ik altijd rustiger testen dan met en motor die veel aandacht trekt en al snel staat te stomen.
Edit: Even voor de duidelijkheid: 2 blauwe adapters, met verschillende opbouw:
Piggyback print - en dan bedoel ik met name de blauwe Bluetooth print die erop gemonteerd is:

Alles op 1 printplaat: Veel robuuster.