Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verlagen achterkant versus voorkant moto  (gelezen 1028 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Gepost op: 28-11-2022, 17:51 »
Beste leden,


Ik wil graag mijn XTZ660 uit 2014 achteraan verlagen. Dit kan doormiddel van 'dogbones' waardoor de achterkant moto lager komt. ik heb hierover online vanalles gelezen en blijkbaar moet je dan ook de voorvork mee verlagen.


Ik wil achteraan een dogbone kopen waardoor de motor 2 cm verlaagd word


Met dogbone bedoel ik dit artikel:
https://www.hyperonline.nl/contents/nl/p804_Hyperpro_Verlagingskit_Yamaha_XT660_Z_Tenere_vanaf_2008.html


Kan iemand me hierover informeren? Kan ik dit vervangen zonder de rest bij te stellen?
Wat is de procedure indien je toch moet verlagen? Zijn er verschillende manierenvoor verlagen, bijvoorbeeld vervangen voorvorkvering door iets kortere waardoor je dan niet persee de voorvork lager in de klemmen moet plaatsen, is dit overbodig wat ik allemaal zeg, ...


Ik vind niet precies een antwoord terug maar dacht dat hier wel iemand kennis van zake zal hebben :)


Hartelijk dank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2022, 17:53 »
Die hondebotjes omzetten ipv origineel.En je vorkpoten 20mm door steken
Heb jij een mooie verlaagde xt

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2022, 17:56 »
dus oo kde voorzijde moet je verlagen met de achterzijde mee? I kdacht enkel de dogbones te installeren. Andere optie is een nieuw zadel wat hetzelfde effect geeft van 2CM verlaging, is net genoeg om met gestrekt been de grond te kunnen raken. die tenere's zijn best hoge moto's :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2022, 18:25 »
Theoretisch is het zo dat wanneer je alleen de achterkant verlaagt, je motor wat ‘achterover’ gaat ‘leunen’. Dat heeft invloed op de stuureigenschappen. Theoretisch zal ie daardoor wat minder vlot sturen en wat betere rechtuitstabiliteit krijgen. Dat hoeft niet vervelend te zijn.


Zadel verlagen kan ook, en gaat niet ten koste van de bodemspeling: de vrije ruimte tussen onderkant v.h.motorblok en de grond. Die ruimte heb je soms nodig om over obstakels te komen: boomstammetje, afstapje, rotsblokje.

Ik meen mij trouwens te herinneren dat de versie met ABS lager is dan de versie zonder.


Laatste alinea in dit stukje https://nieuwsmotor.nl/persberichten/10667-yamaha-breidt-de-yamaha-xt660z-tenere-serie-uit

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2022, 18:25 »
Wennen aan een hoge motor kost niks. Ik heb zelf maar korte pootjes (spijkerbroek lengtemaat 32 is eigenlijk nog net te lang) en geen problemen met hoge motoren. En kleine meisjes op hoge BMW's zijn er ook genoeg.


Ga je toch verlagen: zadel is de betere optie; dan hou je je grondspeling en veerweg. Hoeft niet perse lager, wat smaller aan de voorkant is vaak al genoeg.


Anders zowel voor als achter gelijk verlagen, anders stuurt het voor geen centimeter en valt de grip van je voorband op asfalt ook wel tegen. Met 5mm valt het wel mee, maar 20mm zakken achteraan en voor niet heeft stevig invloed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #5 Gepost op: 28-11-2022, 18:44 »
 :stupid:


Hier idem. Had zelfs mijn zadel verhoogd; vlakker zadel, voor het betere gymnastiekwerk bij offroad rijden. Maar als het echt technisch wordt vond ik het wel eens lastig.





(Mooie stoere fiets is het toch ook nog altijd  :'( )
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2022, 21:51 »
Wennen aan een hoge motor kost niks. Ik heb zelf maar korte pootjes (spijkerbroek lengtemaat 32 is eigenlijk nog net te lang) en geen problemen met hoge motoren. En kleine meisjes op hoge BMW's zijn er ook genoeg.


Ga je toch verlagen: zadel is de betere optie; dan hou je je grondspeling en veerweg. Hoeft niet perse lager, wat smaller aan de voorkant is vaak al genoeg.


Anders zowel voor als achter gelijk verlagen, anders stuurt het voor geen centimeter en valt de grip van je voorband op asfalt ook wel tegen. Met 5mm valt het wel mee, maar 20mm zakken achteraan en voor niet heeft stevig invloed.


Ik rij al sinds 2016 met de xt660z en soms gebeurt het dat ik val omdat ik net niet snel genoeg aan de grond kom. Dit is uitzonderlijk en niet bij normaal weggebruik maar als je dan bekijkt dat je offroad toch sneller eens een voetje op de grond wil zetten als je aan het leren en wennen bent. Het is zeker een kwestie van betere beheersing off road maar met de beide voeten aan de grond komen werkt toch beter heb ik gemerkt.

Post Merge: 29-12-2022, 21:54
:stupid:


Hier idem. Had zelfs mijn zadel verhoogd; vlakker zadel, voor het betere gymnastiekwerk bij offroad rijden. Maar als het echt technisch wordt vond ik het wel eens lastig.





(Mooie stoere fiets is het toch ook nog altijd  :'( )


Ziet er mooi uit! Nou de XT660Z is best zwaar. Heb eens in Belgie een off road dag gedaan dit was wel met metzelers banden en het had die dag ploer hard geregend. Na 20x oppikken na een valpartij is het wel anders. Ik ben zelf niet zo heel groot dus vind het wel fijn als ik het gevoel heb dat ik wat stabieler sta zeg maar. Ik wil misschien van kahedo het zadel kopen dat inderdaad 20 mm lager is en zo is mijn probleem wlelicht opgelost. Geen idee of een lager zadel effectief even goed is als mijn huidige zadel. Kostprijsje is dan wel 350 EUR via off the road in Duitsland.

Online member

  • Member
  • *
  • Berichten: 138
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #7 Gepost op: 30-12-2022, 09:21 »
Ik ken het probleem, ben 1.74.  toen ik mijn XT660Z kocht was de motor verlaagd met dogbones, voorvork iets verder in de klemmen en het zadel laag. Inmiddels staat de motor weer op maximale hoogte en heb ik het zadel ook weer verhoogd.
Het is voor een groot deel echt een kwestie van motorbeheersibg en vertrouwen in jezelf. Ik kan nét met beide grote tenen aan de grond komen. Wat je moet doen is een kant kiezen, op welk been wil je staan, en dan de motor iets laten hellen of je kont iets naast het midden plaatsen.

Zo min mogelijk met voeten aan de grond, voeten op pedalen houden en het liefst staan wanneer het spannend wordt.

Er is echt wel aan te wennen

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Gr. Roel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #8 Gepost op: 30-12-2022, 16:58 »
 :stupid:




hier 1.76 en deed het ook op die manier.


Dat voetje er bij zetten is trouwens onzinnig en gevaarlijk: je gaat die bijna 200kilo + momentum er niet mee tegen houden. Sterker nog; waarschijnlijk ga je iets blesseren in een poging dat te doen.


Mijn methode: op het moment dat ik de boel niet meer onder controle had en hij begon te 'kapseizen' stapte/sprong ik er af. De motor kan het hebben. Daar ben ik vrij handig in geworden  ;D


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2023, 07:46 »
Deze oefeningen kunnen helpen en zijn leuk om te doen!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2023, 15:48 »
Werkt allemaal wel wat anders wanneer de gewichtsverhouding man/machine niet zoals hier 1:1,5-2 is, maar 1:3-4. Een topzware Tenere met je voet op de voet steun in balans houden…? Ik denk t niet…


Maar zo op en afstappen kan zeker.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Verlagen achterkant versus voorkant moto
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2023, 08:57 »
Voor hoger dan achter kan meer stabiliteit geven, maar het kan ook een slinger in het stuur geven.


Dus poten 2cm doorsteken of spacers onder de rod plaatsen en je preload spacer evenveel inkorten.
Met poten doorsteken (en dan vooral ver) loop je het risico dat bij max inveren niet je hydrolock in de poten de motor blokkeert (zoals het hoort), maar je kroonplaat tegen buitenpoot of spatbord tegen radiateur de max uitslag wordt.