Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Van brandweerauto naar expeditievoertuig  (gelezen 4381 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #30 Gepost op: 18-03-2022, 15:13 »
mooi,
ik volg je blog bijna elke dag, goed geschreven,
voor warm water is een kleine gasgeiser gemakkelijk
betreffende de buren kan ik het wel wat begrijpen als ik het filmpje zie ::)
strooien de stijgende brandstofprijzen geen roet in het eten?


succes
Jacinto

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #31 Gepost op: 18-03-2022, 16:18 »
member, Bedankt voor het compliment!
Ja, zoals ik al schreef in de blog, ze hebben ergens ook wel gelijk. Vanaf mijn kant is het natuurlijk anders bekeken  ;D
Tsja.. stijgende brandstofprijzen... Dat helpt zeker niet mee.
Zo lang we bouwen is er niets aan de hand, dan hebben we geen brandstof nodig.
Als we op reis gaan moeten we bekijken hoe we het gaan doen.

Veel kost het toch al, 1:3.5 en honderden kilometers rijden was al niet goedkoop. We hopen dat het nog wat zakt!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #32 Gepost op: 11-05-2022, 09:47 »
Al maanden geen update geplaatst terwijl er zeker wel genoeg te updaten valt!


We hebben bijvoorbeeld een hulpframe gemaakt voor de caravan:






De caravan is op de brandweerauto gezet:


https://www.youtube.com/watch?v=HVny6Fbb6ko


En zijn er spatborden geplaatst op de achteras:





Natuurlijk ook nog een hoop kleine dingen, maar dit zijn de hoofdlijnen.
Voor meer plaatjes en het hele verhaal kun je altijd even op de website kijken, [size=78%]http://www.metvijfopreis.nl[/size]!


Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Moeilijke Beslissing
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2022, 10:54 »

We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen dit weekend.
De caravan gaat weer van de brandweerwagen af.
Hij blijkt namelijk compleet verrot te zijn bij de bodem.

Het hele verhaal kun je hier lezen.

Ik baal vooral erg van de anderhalve maand aan tijd die ik in de caravan heb gestopt, wat nu voor niets bleek. Ik had het (achteraf) eerder kunnen weten als ik eerder de bodem goed had onderzocht (overigens destructief onderzoek). Goed, bij de pakken neer zitten helpt niet, dus we gaan verder. Ervaring rijker, illusie armer. In ieder geval wordt het géén caravan meer!

Check de site voor alle updates: www.metvijfopreis.nl


Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Online member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #34 Gepost op: 30-05-2022, 11:48 »
Ik durf haast wel te beweren dat je dit ook had kunnen uitvinden zonder destructief onderzoek door een vochtmeting te doen en van de onderkant de boel eens goed te bekijken en te prikken... Overigens had je dit ook moeten kunnen voelen als je in de caravan stond.

Op naar de volgende optie. Ik zou een caravan nog niet uitvlakken, want het is wel de makkelijkste, goedkoopste en snelste manier om een huisje op wielen te plaatsen. Als je een bak achterop zet, dan moet je dan de hele inrichting nog vanaf nul maken. Dat kost ook een hoop geld en tijd. Dan kun je beter iets meer besteden aan een caravan die beter is. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #35 Gepost op: 30-05-2022, 12:40 »
Eerlijk gezegd: het ziet er ook gewoon niet uit :(


En m.i. een erg omslachtige manier om met een caravan op pad te gaan...
Ik bedoel: wat is dan nog de meerwaarde van die hele vrachtwagen? Enkel de 4WD?


De opbouw van een caravan past qua robuustheid niet bij de rest. Haalt m.i. de hele gedachte achter het 'offroad camper'-idee onderuit.

Want het zit nogal ver van wat je voor ogen had (?)





Maar ik heb er eigenlijk geen verstand van, dus je kan mijn commentaar rustig negeren :D


EDIT: lees nu in je blog dat het een ‘tijdelijke’ oplossing was…
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #36 Gepost op: 31-05-2022, 14:52 »
member; Uiteraard had alles van tevoren getest kunnen worden, maar zo'n project is dit niet. Wellicht had 't er ook iets mee te maken dat ik 't niet wílde zien, bang voor wat ik zou vinden. Wel of geen caravan weet ik nog niet. Caravans zijn minder solide gebouwd dan laadbakken of schaftketen. Daarnaast heb ik het interieur van de caravan nog, wat grotendeels bruikbaar is. Dat scheelt natuurlijk geld én tijd (want niet alle plankjes op maat maken en lijmen/schroeven maar gewoon de meubels erin schroeven). We gaan oriënteren wat we kunnen gaan doen.


member; Dat de caravan achter op de brandweerauto niet de schoonste oplossing was, dát wisten we natuurlijk allemaal al  ;D . Het ging ook niet om een schowvoertuig, maar om een praktisch geheel. De voordelen van een geheel (vrachtauto met woonruimte) zijn in mijn ogen vrij duidelijk; achter de vrachtauto kan nog een aanhanger (met auto) zodat we die ook bij hebben, we hebben een hele grote zware auto nodig om een grote caravan te mogen trekken, en elke manier van afwijken van de gebaande paden kun je met een standaard caravan wel vergeten (dus ja, de 4WD). Daarnaast kan de vrachtwagendynamo de accu's opladen van de caravanbatterijen, heeft een vrachtauto aanzienlijk meer laadvermogen (bijv. om water mee te nemen) etc.


Het plaatje wat ik had gepost was niet mijn doel om naartoe te werken, maar een voorbeeld van houtafwerking op een vrachtauto  ;)




Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #37 Gepost op: 31-05-2022, 18:27 »
Allereerst respect voor deze hele onderneming; alleen al vanwege het feit dat je er aan begint. Daarmee ben je al verder dan ik ooit zal komen ;D


De combi ouwe caravan op een vrachtwagen is niet bepaald één geheel. Je kan de woon/slaapruimte niet/lastig gebruiken tijdens het rijden, lijkt me. En wanneer je ook nog een aanhanger met auto er achter hangt ben je dus werkelijk het paard (de auto) achter de wagen (caravan) aan het hangen ??? . Lijkt me zeker geen goedkope manier van reizen.


Er zijn ook off-road caravans, erg duur waarschijnlijk en lastig om zelf te bouwen,  maar waarschijnlijk niet veel lastiger dan wat je nu doet, lijkt me.


Ik zie niet helemaal welke gedachte achter het hele project zit: adventure/expeditie-truck? Niet robuust genoeg met die caravan er op. Huis op wielen? Geen comfortabele/prettige/ruime woonruimte (minder dan een camper of een oude lijnbus). Budget/garbagerun reis voertuig? Dat zou t kunnen zijn… maar ik vermoed dat het al met al toch behoorlijk prijzig gaat worden…


Maakt niet uit, zolang jij het maar ziet zitten en er lol in hebt komt t vast goed en zal ik versteld staan :)
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #38 Gepost op: 31-05-2022, 19:58 »


2 leuke alternatieven (dit is op camping in Dakhla). Eerste is een landrover (wat ze met die kano in de Sahara moesten weet ik ook niet). Tweede is een Magirus Deutz met 500k km op de teller op weg naar zijn eindbestemming in Dakar.
Caravan zat met spanbanden vast en heeft de Sahara oversteek gehaald. Hij had we als enige bier bij zich



Ook leuke verzameling oud ijzer bij de grens van Mauritanië.

En tot slot waarom het handig is om mensen te leren kennen in de woestijn:



We hebben zo’n 150 km achter vrachtwagen gehangen nadat de motorsteunen het gehobbel in het zand zat waren …

Dus voor ieder raar idee is er wel een toepassing


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Online member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #39 Gepost op: 01-06-2022, 09:02 »
Daarom. Je moet het vooral bouwen omdat je het leuk vindt, of omdat je er een bepaalde visie bij hebt. Als iemand anders daar een ander idee over heeft, dan is dat toch ook prima. Niet iedereen kan met een credit card naar Bliss Mobile wandelen. ;)

Ik ben wel benieuwd wat je nu gaat doen. Zag gisteren wel deze op MP: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/campers/m1789628767-camper-opbouw-casco-nieuw-camperopbouw. Misschien wat voor jou?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #40 Gepost op: 01-06-2022, 09:05 »
Een gebruikte caravan vinden, met een goede vloer, voor weinig geld............wordt moeilijk.
Als ik in jouw geval zo ver was als dat je nu bent, legde ik er een nieuwe vloer in.
Je hebt het hele interieur er al uit liggen, makkelijker werken als nu is onmogelijk.
Een stevige vloer van Gliss-not plaat, alles verlijmen met Wood-max.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #41 Gepost op: 02-06-2022, 08:31 »
Ik zie dit project zeker nog zitten en heb er lol in, op het ene moment natuurlijk wel wat meer dan het andere  ;D


Leuke plaatjes Jos! Dat moet een mooi avontuur geweest zijn! En zo zie je inderdaad maar wat er allemaal mogelijk is. Uiteraard is er vanalles te koop maar wij willen graag zelf bouwen om zo iets te maken wat voor óns werkt. De nadruk leggen op wat wij belangrijk vinden.


member, een andere caravan is al van de baan, maar deze caravan repareren (wat ik natuurlijk serieus overwogen heb) is in mijn ogen geen optie. Het is niet alleen de dekvloer die slecht is, werkelijk al het hout tot 15 cm vanaf de buitenwanden is rot. In deze balken (groot woord voor een caravan, latjes is passender) zitten de zijwanden geschroefd. Als ik dit wil vervangen moet ik dus de hele "doos" wegnemen/ondersteunen en later weer monteren. En als dat is gebeurd blijft het een oude caravan waarvan ik niet kan garanderen dat het goed gaat. Daarom kies ik liever voor een laadbak. Scheelt hoop ik veel tijd en telleurstelling.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #42 Gepost op: 02-06-2022, 17:34 »
Of zelf een goed geïsoleerde doos maken.
Mijn Camper is hier 40 jaar geleden van gemaakt; https://pecocar.nl/products-sandwich-panels/
Goed geïsoleerd tegen warmte en kou, zelfdragend en sterk. Je kan er zelf gaten in zagen voor ramen deuren en luiken.
Willem Holleeder en Ridouan Taghi rijden er ook mee, want ze maken er ook boevenwagens van.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #43 Gepost op: 02-06-2022, 19:50 »
Struis, denk niet dat ze zelf rijden, maar dat ze zich laten rijden  ;D :D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #44 Gepost op: 10-06-2022, 09:52 »

Gewoon omdat deze zo leuk is:


Filmpje caravan van de brandweerauto af trekken met de auto van mijn vrouw


Het hele verhaal lees je hier
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/