Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TT velg en band tubeless maken, mijn manier  (gelezen 8024 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #15 Gepost op: 11-10-2017, 22:13 »
Kan ik ook van die doppen bij jou kopen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #16 Gepost op: 11-10-2017, 22:31 »
Als het uiteindelijk goed blijkt te werken wel. En van die tape hou ik ook nog wel wat over; er zit 16 meter op de rol, daar red je net geen 10 wielen mee en zoveel heb ik er niet.

Maar eerst even zelf wat uitgebreider testen of het wel het ei van columbus is. Ik had vorig jaar een akkefietje met een product waar ik een kleine serie van zou gaan draaien wat na grofweg een maand of 2 kuren begon te vertonen. Achteraf blij dat een levering van materiaal wat minder snel ging, anders had ik me aardig schuldig gevoeld....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #17 Gepost op: 11-10-2017, 23:22 »
Als de 20% zuurstof uit de lucht-inhoud is verdwenen, loopt tie waarschijnlijk niet meer leeg.

Stikstof gaat niet door rubber, zuurstof wel.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #18 Gepost op: 11-10-2017, 23:50 »
en misschien siepelt er wat tussen bus en moer weg, maar als het idd een lange dag volhoud..
 (Is dit je zelfbouw freestafel in actie?)
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #19 Gepost op: 11-10-2017, 23:54 »
En dan blaas je er weer wat bij, kan daar de zuurstof weer uit lekken  :D

Magoed, zoals gezegd: al zou het wat meer lekken dan met een binnenband dan vind ik dat nog wel best, zolang het maar praktisch blijft. Als die band na een maand stilstand leeg zou zijn, jammer dan. Maar als ik de motor de avond van tevoren klaar gezet heb wil ik niet 's ochtends nog eens de bandenspanning moeten controleren.

Wat veel interessanter is, is of die band ook tijdens een oepsmomentje op de velg blijft zitten en of zand, modder, troep, takken, gras, etcetera niet voor problemen zorgen met die uitsteeksels.

Ik verwacht van niet; het metaal sluit overal naadloos op elkaar aan dus de O-ringen zitten veilig opgesloten in hun eigen holletje, een slechts 41mm lang stuk aluminium met een diameter van 16mm is geen teer dunwandig sprietje, het word goed ondersteund op de velg en op de plek gehouden door de stalen M8 bout van de klem. En de hiel van de band word op 3 lokaties gefixeerd; wil je dat zover naar binnen duwen dat de lucht ontsnapt dan moet je toch ook aardig je best doen dacht ik zo.
Maar aan de andere kant zou het niet voor het eerst zijn dat ik het mis heb als ik denk 'dat kan echt niet mis..'

member: ja, die freesbank is helemaal eigenbouw. Doet het alweer een tijdje vlekkeloos. Draaibank is een omgebouwde Emco compact 8. Eigenlijk mijn 'leerbankje' om wat ervaring met draaien op te doen voor ik zelf aan de pruts ga, maar stiekum doet die het best prima dus zo'n haast heeft dat niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2017, 23:45 »
Voorwiel ook maar gedaan. Paar extra plaatjes.


De velg is pas schoon genoeg voor lijm/kit/tape/ander plakspul als water in een dunne laag op het alu blijft staan en geen druppels vormt:



Extra gaten voor de bandenklemmen moet je na boren afschuinen, anders loop je het risico dat vanuit daar een scheur ontstaat.
Dit is nou niet de meest nette, maar er is ook lastig bij te komen zo tussen de spaken en het aluminium is vrij degelijk.




Mijn haakse ventieltjes voor gat 8,3mm zijn er nog steeds niet. Lekker hoor, als bestellen bij een Nederlandse webshop onderhand langer duurt dan China  >:(
Nouja, dan nog maar een oude binnenband gerecycled voor het ventiel. Werkt ook. Deze was nog heel, maar uit 2010 en met plakker. Die ga ik toch niet meer hergebruiken. Bij de volgende bandenwissel zet ik er wel de andere ventielen in.
Drupje vloeibare pakking rondom het ventielbuisje als verzekeringspremie (het rubber van de band dicht ook wel af), goed aanschroeven met drupje Loctite op de moer zodat-ie niet losloopt.




En daarom moet je het spul niet te gauw aan anderen geven: Bokito draait de bandenklem aan, en krak..


Dat ook weer gerepareerd, en ook het voorwiel staat alweer sinds zaterdag netjes op druk. Ook de voorband was totaal geen drama om op druk te krijgen; met de compressor op het ventiel plopte de band direct op de plek.

Dan moet ik nu eens gaan kijken wat het handigste tubeless reparatiesetje is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #21 Gepost op: 18-10-2017, 08:16 »
ff n tip als je toch aan t ontwikkelen bent
maak de banden klemmen ook van metaal
de Tubliss klemmen zijn ook van metaal enigzins vertand
weinig ingewikkeld te maken, stuk alu klop je in de bankschroef richting de radius van je velg, je meet ff de banddikte, iets aanschuinen, klaar, heb er op zondag ook eens een staan te maken bij gebrek aan winkel
de rubber gecoate verschillen nogalwat onderling zijn er bij die bagger zijn
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #22 Gepost op: 19-10-2017, 11:09 »
Heel veel moeite zou het inderdaad niet kosten om een blokje aluminium op de freesbank te leggen en om te toveren tot een paar bandenklemmen. Maar aan de andere kant: hele volksstammen gebruiken die standaard gegoten alu blokjes met laagje rubber er overheen tot volle tevredenheid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #23 Gepost op: 19-10-2017, 12:50 »
die voorkomen slippen op de velg
jij kent er een andere functie aan toe
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #24 Gepost op: 10-11-2017, 10:15 »
Ik vindt dit vooral mega interessant voor onderweg als je een groot lek heb dat niet te plakken is. En geen reserve Biba heb! Buitenband moet dan natuurlijk wel te plakken zijn. Maar een spijker kan de binnenband scheuren.

Vergezocht misschien...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #25 Gepost op: 10-11-2017, 13:43 »
Ik ben er inmiddels wel achter dat bandjes plakken alleen snel en makkelijk is in je hobbyhok. Met je wielen voorzien van een gezonde laag drek niet, onder de 10 graden buitentemperatuur niet, in de brandende zon zonder schaduw in de buurt niet.

Of dit nou beter is? Ik heb nog niet lek gereden  :D
(en als ik dat wel doe heb ik nog een probleem: geen TL reparatiesetje. Moet ik ook eens kopen)

Verder lijkt het allemaal wel prima te werken. Kwa rijden merk ik weinig verschil. Kwa leeglopen: voorband niks sneller dan met een binnenband, achterband een paar tiende bar per week. In beide wielen nog geen Slime gepompt trouwens, staat eigenlijk ook nog op de planning. Al vraag ik me wel af hoe hard dat spul reparatie met een veter in de weg gaat zitten als dat toch nodig blijkt te zijn, en of ik het niet beter gewoon weg kan laten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #26 Gepost op: 10-11-2017, 17:01 »
Als je er 'n km of 30 omhoog en omlaag kan karren in de noodloop lucht eruit dus dan ga ik ervoor, dkkkke  noppen
anders hou ik t op n 4mm voor en mousse achter
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #27 Gepost op: 11-11-2017, 13:28 »
Met een d908 of Stonemaster kun je best een eind luchtloos  kachelen. De AC10 en Enduro Comp IV die er nu op liggen rij je aan gort. Maar eraf lopen zullen ze niet doen, en met beleid haal je die 30km wel voor de boel in stukjes uiteen valt

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #28 Gepost op: 11-09-2018, 22:20 »
Leuk draadje DaBit!


Ik heb laatst bij mijn Desert Sled de velgen gesealed (sorry geen foto's). Eigenlijk alleen om reparatie onderweg te vergemakkelijken. Ik rij met deze fiets alleen op de weg.


Mijn fiets is nog maar 1 jaar oud of zo, en de velgen waren nog erg schoon van binnen. Bandje eraf, velg goed schoongemaakt met remmenreiniger en plakken maar. Ik heb ook 3M 4412N gebruikt, en ik vind het mooi spul. Hecht heel goed!


Tip voor als je velgbed (of dat deel dat je wilt sealen) breder is dan het tape dat je gebruikt, plak het af met isolatietape, en snij de 3M tape af op de grens van het isolatietape, dan krijg je het netjes los.


Ik heb haakse ventielen gebruikt, die sealen aan de buitenzijde (rubber O-ringetje tegen de velg aan). Voordeel hiervan is dat het dan niet erg is als het ventiel niet perfect afsluit op de 3M tape. De boel blijft dicht.


Ik heb niet vooraf de spaken gekit ofzo, maar gewoon meteen de tape eroverheen. Ik ging ervanuit dat het drukverschil de tape extra tegen de spaaknippel aandrukt. Na afloop wel het velglint terug geplaatst om de tape te beschermen tegen beschadiging tijdens het omleggen van de band, deze zit erg strak om de velg heen en drukt misschien de tape een beetje aan. Die banden zitten trouwens erg strak om de velg heen (ik zou nooit "in het veld" een binnenband kunnen vervangen).


Ondertussen 300km bergweggetjes verder, en nog geen psi verloren.


Bijkomend voordeel is dat de banden soepeler aanvoelen tijdens het rijden. De vering van deze brommer is een beetje aan de stugge kant, en zonder binnenbanden worden er meer kleine oneffenheden geabsorbeerd. Ik weet niet of dat komt door het lagere gewicht van de wielen, of doordat de banden nu net ietsje soepeler zijn zonder biba's. Ik ben een zeikerd als het aankomt op bandenspanning en controleer deze minstens eens per week.


max=happy




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #29 Gepost op: 12-09-2018, 16:30 »
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat het voor het achterwiel goed werkt, maar het voorwiel wil niet lekker dicht blijven op lage bandenspanning en zeker niet met stenen ondergrond. Die komt los van de velg.

Iets dat helemaal rondom druk uitoefent op de velgrand van binnenuit is toch wel wenselijk, eigenlijk.