Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cursus off-road rijden  (gelezen 1016 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Cursus off-road rijden
« Gepost op: 06-06-2024, 12:50 »
Nadat ik regelmatig nieuwelingen in onze sport mee op pad heb genomen en daarbij voorzien heb van tips en trucs krijg ik regelmatig de vraag of ik instructeur ben.
Hierop is het antwoord nee en grappig genoeg krijg ik toch regelmatig daarna de opmerking of ik niet van plan ben daar wat mee te doen.

Dat lijkt me inderdaad een mooie uitdaging en mogelijk dat mensen van hier daar voor in zijn!

Wat houdt het in?
- Ik wil dus basis cursussen gaan geven aan beginnende off-road rijders op Adventure motoren of ''light enduro'' (denk CRF300L, KTM 690 enz).
- De doelgroep zijn rijders die nieuw zijn in het off-road rijden en toch wel onzeker zijn in zand.
- Op Funpark Meppen (in Duitsland net over de grens bij Emmen) is er vanalles te oefenen van korte bochten door het bos, diep zand, heel erg diep zand, plassen, hele diepe plassen en hillclimbs in diverse gradaties.
- Op de dag zelf zal ik de cursist(en) (1 tot 3 a 4 personen) meenemen over het terrein en verschillende oefeningen laten doen. Dit is volledig afhankelijk van je eigen niveau en durf!

Heb je moeite met de basisbeginselen gaan we rustig beginnen bij staand rijden over harde ondergrond, staand schakelen en bochtjes maken.

Heb je dat onder de knie? Mooi dan gaan we het bos in en gaan we steeds krappere paadjes pakken met steeds krappe bochten en korter op elkaar liggende bulten.

Voel je je op je gemak over de onverharde paden in het bos? Mooi dan kunnen we het echte zand in op de zandvlakte, laat die naam je niet bedriegen, heuvels, bulten en kuilen zat. Hier gaan we semi mul en mul zand in. Eerst gaan we je balans op orde brengen rechtuit met alle ruimte om (beginners) foutjes te maken. Gaat dit lekker dan gaan we tempo opbouwen en bulten pakken. Een bezoekje aan de koeltoren en het mulle zand daar zit uiteraard inbegrepen.

Zit er nou echt onontgonnen talent dan gaan we de mulle hillclimbs doen, maar als dat lukt op dag 1 zou ik bijzonder trots zijn!

Uiteraard wordt je tijdens het rijden voorzien van tips en trucs aangaande je houding en techniek.

Wat ben ik en wat ben ik vooral ook niet!?
Ik ben een ervaren off-road rijder die de TET van Noorwegen-Zweden tot Zuid-Spanje heeft gereden op de 990 Adventure. Nederlandse TET gaat inmiddels op straatbanden prima. Daarnaast rij ik Motorcross, OTR en DXCS en spendeer ik vakanties in (hard) enduro gebieden in Spanje, Bosnië, Kosovo enz.
Wat ik vooral niet ben is een ervaren instructeur of kampioen motorcross.

Wat kost het?
Het betreft voor mij een onkostenvergoeding in tegenstelling tot gerenommeerde instructeurs die gewoon €180+ pp durven te vragen voor 3 uurtjes tips vanaf de zijlijn vraag ik €100 voor de totale dag doordeweeks of €120 in het weekend (ca 4 a 6 uur begeleid rijtijd), ongeacht het aantal personen. Hierin zit mijn terreintoegang en een gedeelte van mijn brandstofkosten, er moet dus van mijn kant nog geld bij.
Daarbij je eigen terreinkosten van Funpark Meppen.
Warme lunch is inbegrepen in de prijs van het terrein.

Huurmotor mogelijk?
Vind je het te spannend op je eigen motor, of heb je geen motor die geschikt is? Dan is een huurmotor in overleg mogelijk.
Het zal dan gaan om de volgende motoren.
- Beta RR 250 2T. Deze wordt dan in ''tamme'' mapping gezet, het blijft echter natuurlijk een volbloed enduro. Deze motor is relatief hoog maar door het lichtgewicht makkelijk te rijden.
- Stark Varg. Dit is een elektrische crossmotor welke tussen de 10 en 80 pk in te stellen is. Met andere woorden tussen bromfiets en de snelste crossmotor die geld kan kopen. De motor heeft echter de achterrem op de linkerkant van het stuur. Koppeling gevoel en achterrem gevoel is dus lastig aan te leren op deze motor. Ook deze motor is relatief hoog.
Let wel dat beide motoren veel makkelijker rijden dan een Adventure of All-road motor! Je zult relatief snel door het lesmateriaal heen zijn zonder dat dit perse betekent dat je het daarna kunt op een grote zware motor!


Ook 50/50 op eigen/huurmotor is mogelijk indien je twijfelt om het eerst op je eigen motor te proberen.

Eigen risico: Bij schade betaal je de schade aan de huur motorfiets. De bedragen zijn echter veel lager dan bij een Adventure en je zult zien dat de motoren eigenlijk alles kunnen hebben. Krassen vallen niet onder schade, schade is voor mij pas bij barsten, gebogen of gebroken onderdelen!

Huurprijzen zijn in overleg.

Wanneer?
In overeenstemming met de cursist(en), ik moet het combineren met mijn full-time baan in ploegendienst. Doordeweeks heeft de voorkeur.

Risico?
Het blijft off-road rijden en gezien ik niks verdien kan ik ook niet in staan voor jullie gemaakte schade en kosten!
Bedenk waar je aan begint en durf je iets niet, geef het aan. Dan doen we een stapje terug of slaan we eea over. We zijn er voor de lol en om te leren, het is geen verplichting!

Dus is hier belangstelling voor?

Contact:
Appen mag naar 0623445017

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2339
Cursus off-road rijden
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2024, 16:49 »
Leuk idee, veel succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2024, 21:58 »
Thanks, hierbij wat beeldmateriaal!

Funpark Meppen vanaf m'n vriendin dr Versys 300 terwijl zij rijdt:
https://www.youtube.com/watch?v=D7i9CBeebHU

Rijdagen zoals ik in het verleden georganiseerd heb:
https://www.youtube.com/watch?v=LRFmImdFFNU


Wat random Adventure ervaring:
https://www.youtube.com/shorts/3Yp64wSWijM



Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2024, 23:58 »
Maar even een account aangemaakt hiervoor.
Hier zou ik zeker interesse in hebben!Op mijn eigen motor,  maar ben ook zeer geïnteresseerd in die stark varg.
Veel goede dingen over gehoord.

Ik ga eind deze maand naar Wales, rijden.Daarna zou ik graag wat meer kennis opdoen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2024, 09:07 »
Maar even een account aangemaakt hiervoor.
Hier zou ik zeker interesse in hebben!Op mijn eigen motor,  maar ben ook zeer geïnteresseerd in die stark varg.
Veel goede dingen over gehoord.

Ik ga eind deze maand naar Wales, rijden.Daarna zou ik graag wat meer kennis opdoen.


Ik had je een PM gestuurd, maar dat lijkt stuk op deze site.
Voor opgave/info mag je wel appen naar 0623445017

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2024, 13:36 »
Opzich geen interesse in een cursus oid maar vindt het wel jammer (als ik het goed begrijp) dat je die obesitas cross dagen niet meer doet. Vindt het wel leuk om of en toe eens met de t7 over de baan te gaan. Begreep dat op Emmen dat zonder licentie toen kon.
Dus als je dat weer eens gaat doen hou ik me aanbevolen, al zie ik het wel veel meer doen tegenwoordig, alleen dat is dan weer met instructeur.

Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2024, 16:29 »
Opzich geen interesse in een cursus oid maar vindt het wel jammer (als ik het goed begrijp) dat je die obesitas cross dagen niet meer doet. Vindt het wel leuk om of en toe eens met de t7 over de baan te gaan. Begreep dat op Emmen dat zonder licentie toen kon.
Dus als je dat weer eens gaat doen hou ik me aanbevolen, al zie ik het wel veel meer doen tegenwoordig, alleen dat is dan weer met instructeur.

Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk


Die organiseer ik inderdaad niet meer.
Ik heb er heel veel energie in gestoken en als dank komt men er altijd 3 dagen van tevoren achter dat hun cavia jarig is, dat ze sinds een half jaar een hernia hebben of andere laatste redmiddelen om er onderuit te komen. Resultaat is dat ik het af kan lassen of dat er van mijn kant geld bij moet.
Gwiedert van Motorforum heeft het met ACE overgenomen en meer mazzel gehad met het weer enz. Hij organiseert het nu een aantal dagen per jaar en vraagt er meer voor (en terecht hoe druk je er mee bent). Dat blijkt het recept te zijn zodat mensen zich aanmelden, ik was helaas niet duur genoeg.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2024, 16:55 »
Dat is inderdaad zuur. Is toch zo op te lossen dat ze vooraf moeten betalen en tot een week of twee week voor tijd niet meer af te zetten? Maar dan hou ik mf wel even in de gaten. Wel jammer want anders had je nou je bovenstaande plan gewoon op de crossbaan kunnen geven en had je de deelnemers de keuze kunnen laten met of zonder training. Het is inderdaad wel "gek" wat ze tegenwoordig voor een dag training durven te vragen. Heb al 330 euro voorbij zien komen.

Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2024, 17:08 »
Zelfde terrein als ik de cursus geef vraagt Berrt off-road trainingen €835 voor 2 dagen incl hotel overnachting dat wel. Dit is trouwens de prijs van 2022, toen was het terrein ook €40 per dag goedkoper.
Tevens in een groep.
Nu is Berrt wel een stuk meer ervaren dan mij in het cursus geven, maar daar is de prijs natuurlijk ook op gebaseerd.
Hier een video van hoe zij zo'n 2 dagen voor zich zien:
https://www.youtube.com/watch?v=q8DcoslExDA

Bij mij zit je dus op €170 incl terrein toegang voor 1 dag. Kom je met z'n 2en blijft daar €120pp van over.

Edit:
Op de Obesitas Crossdagen wil ik gewoon zelf lekker vlammen met de 990, de kans om er mee de crossbaan op te gaan is niet zo vaak.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 729
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2024, 14:04 »
Over de aansprakelijkheid, met mountainbiken is het zo dat degene die hoge claims hebben gehad, die hadden zichzelf niet voldoende onderricht en werden zo na een ongeval door een verzekeringsmaatschappij aansprakelijk gesteld.


Het hoeft dus ook zeker geen vervelende deelnemer te zijn.


Gelukkig zijn er nog mensen als Erwin die hun nek uit steken.
Hoewel ik daar uit profesioneel oogpunt dan weer wat anders van vindt. (In het mountainbiken vinden we wat van hobbyisten die les gaan geven of reizen aan bieden)
Dat zegt dus ook niks over iemand persoonlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 237
Re: Cursus off-road rijden
« Reactie #10 Gepost op: 15-06-2024, 19:54 »
Ik snap hem helemaal, maar uiteindelijk moet het "slachtoffer" ook nog aangeven dat hij op cursus was natuurlijk.

En uiteindelijk zijn alle lui die cursus geven "amateurs". Er is namelijk niet een wettelijk certificaat of schooldiploma voor off-road instructeur. Grote bedrijven zoals BMW willen nog wel eens "certificeren" en daar kan een verzekeraar dan een waarde aan hechten. Veelal zijn de instructeurs/gidsen wel een bedrijf met een goede aansprakelijkheid verzekering, dat dan weer wel.

De hele reden dat ik dit opzet is omdat ik het mooi vind mensen wat te leren en zo een leukere motor ervaring te geven, vandaar dat ik ook niet boven kostendekkend uit wil komen, zoals aangegeven moet er alles opgeteld geld bij.
Helaas leven we in een Amerika 2.0 waar claimen een volkssport is geworden en juristen echt niemand een mooie dag gunnen.
Laatste regel probeer ik in mijn hoofd te ontkennen en weg te moffelen, maar daar hebben jullie zeker een punt.